Siedem miesięcy roku 2015 autobusowy rynek zamknął na plusie. W tym czasie polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1 022 nowe pojazdy, niemal wszystkie o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. To wynik o 159 szt. wyższy niż rok wcześniej (+18%). Mimo słabszego wyniku w lipcu, liczba autobusów zarejestrowanych od początku roku zachowuje przewagę nad poziomem zeszłorocznym.
W lipcu na polskim rynku przybyło 91 nowych autobusów, czyli mniej o 87 niż przed rokiem (-49%) i mniej o 110 (-55%) niż w czerwcu br. Spadek jest efektem zrealizowania w lipcu 2014 r. dwóch dużych kontraktów – miejskiego dla prywatnego przewoźnika w Krakowie przez firmy AMZ-Kutno i Mercedes-Benz oraz międzymiastowego w postaci pierwszej dostawy autokarów Plaxton w Polsce. W lipcu br. tak dużych zamówień nie było i stąd różnica. Najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane są na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).
W bieżącym roku w segmencie miejskim spadek o 61% r/r oznacza powrót do poziomu analogicznego miesiąca w 2013 r. W międzymiastowym -92%r/r przełożyło się na wydanie tylko 2 szt. wobec 25 przed rokiem. Wśród autobusów MINI lekkie przyhamowanie (-9% r/r) do 51 szt. Ponadto letni okres zaznaczył się też w segmencie turystycznym (-58%). W efekcie sprzedaż nowych autobusów w tym roku po okresie wysokiego wzrostu w maju i czerwcu, w lipcu poszła w dół. O ile miesiąc wcześniej wypracowana przewaga nad zeszłorocznym poziomem sprzedaży wynosiła 246 szt. (+36%), tak teraz – po siedmiu miesiącach br. – zmniejszyła się do 159 szt., ale cały czas jest na plusie (+18%).
Motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce jest kategoria MINI, gdzie po siedmiu miesiącach 2015 r. było ich 409 szt. (czyli o 96 szt. więcej niż przed rokiem/+31%). Kolejne miejsce pod względem wolumenu sprzedaży zajmuje kategoria autobusów miejskich, osiągając rezultat 296 zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 32 lepszy od zeszłorocznego (+12%). Lipiec przyniósł w miejskim segmencie spadek poziomu sprzedaży. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 27 pojazdów wobec 69 w zeszłym roku (-61%). W tym roku realizacjowane będą jeszcze duże kontrakty do polskich miast (Łódź i Warszawa). Impet stracił także segment autobusów turystycznych. W lipcu polscy przewoźnicy zarejestrowali 10 autokarów (wobec 24 przed rokiem). Łączny wynik w tej kategorii po siedmiu miesiącach to 236 zarejestrowanych autokarów (+24%). Poziom rejestracji w ostatnim miesiącu obniżyły także autobusy międzymiastowe, które w lipcu br. osiągnęły bardzo niski poziom 2 szt. (wobec 25 przed rokiem). Podsumowując – lipiec (w porównaniu do maja [168] i czerwca [201]) okazał się dość słabym miesiącem dla autobusowego rynku w Polsce. Z kolei podsumowując okres od początku roku – wynik jest najlepszy, porównując go z ostatnimi latami.
Po siedmiu miesiącach roku zarejestrowano 409 minibusów (o 96 więcej niż rok temu). Taki wynik daje tegoroczną średnią w segmencie MINI na poziomie ok. 60 rejestracji miesięcznie. Dla porównania – zeszłoroczna średnia dla tego segmentu wyniosła ok. 44 szt.. Podobnie jak przed rokiem, tak i w 2015 r. ten segment wspiera mocno PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.
Od samego początku roku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która sprzedała w tym segmencie 316 pojazdów, osiągając udział 77%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 60 zarejestrowanych minibusów (15% udziału w segmencie). Za nim uplasowały się inne operujące na tym rynku marki jak: Volkswagen, Opel i Renault.
W kategorii autobusów miejskich w lipcu zarejestrowano 27 fabrycznie nowych pojazdów, czyli o 42 mniej niż rok wcześniej. Wydano autobusy dla Wrocławia, Łomianek i prywatnych przewoźników ze Śląska. Łącznie w ciągu siedmiu miesięcy br. zarejestrowano w segmencie 296 pojazdów (+32 r/r). Najwięcej nowych autobusów miejskich w tym roku trafiło do Wrocławia, gdzie prywatna firma przejmuje obsługę kolejnych linii i inwestuje w pojazdy MAN i Solaris. Drugie miejsce zajmuje Warszawa, która odebrała gazowe Solbusy oraz 10 elektrycznych egzemplarzy Solaris Urbino 12. Kolejne pozycję w rankingu mają Tychy (z kontraktem PKM Tychy na autobusy gazowe MAN) oraz Gdynia (wzmocniła flotę o autobusy gazowe MAN Lion`s City CNG, a także o 15 autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami Diesla).
Liderem w miejskim segmencie jest Solaris (119) z udziałem 40,2%. Na drugim miejscu uplasowała się marka MAN (83). Po raz pierwszy w Polsce w ciągu siedmiu miesięcy zarejestrowano aż 92 gazowych autobusów: 36 szt. dla Tychów (CNG), 35 dla Warszawy (LNG), 15 dla Gdyni (CNG) i 5 dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 14 elektrobusów – stołeczny przewoźnik odebrał 10 elektrobusów Urbino 12 electric, Jaworzno – jeden Urbino 12 electric, Ostrołęka dwa Urbino 8,9 electric, a Ursus zarejestrował swój elektryczny prototyp – Ecovolt.
Segment turystyczny zwolnił. W lipcu, w segmencie odnotowano spadek w porównaniu z zeszłym rokiem o 14 szt. (-58%). W ostatnim miesiącu przewoźnicy zarejestrowali 10 autokarów. Od początku roku w Polsce zakupiono 236 fabrycznie nowych autobusów turystycznych (+45). Aktualnie pierwsze miejsce w turystycznym segmencie zajmuje Mercedes-Benz (44), za nim Setra (43). Łączny udział tych marek skupionych w jednym koncernie (Daimler Buses) wynosi 33%. Za nimi jest Scania (42), która korzysta z rosnącej popularności autokarów często zabudowywanych na podwoziach Scanii przez hiszpańską firmę Irizar (33).
W kategorii autobusów międzymiastowych w lipcu olscy przewoźnicy zakupili zaledwie dwa pojazdy (Autosan) co oznacza spadek o 23 w porównaniu z zeszłym rokiem. Odnotowany negatywny bilans to efekt potężnego zakupu w lipcu 2014 r. 19 autobusów Plaxton Elite, co przy braku podobnych zamówień w tegoroczne wakacje skończyło się mocnym spadkiem. Tym samym skumulowany wynik dla tej kategorii to 66 pojazdów (-11 r/r). Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w nowocześniejszy tabor. Notuje się coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Mercedes-Benz Tourismo (23) czy Plaxton Elite i (19), jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (Low Entry marki SOR). Tym samym to Mercedes-Benz został liderem w tej kategorii, na drugim jest brytyjski Plaxton, a na trzecim Autosan.
Ogólnie na liście rankingowej autobusowych marek najchętniej kupowanych ws Polsce przewodzi Mercedes-Benz (385 szt.). Drugi w ogólnym rankingu Solaris zarejestrował łącznie 119 autobusów. Trzecią pozycję zajmuje – po raz pierwszy od wielu lat – MAN (111). Czwarte miejsce ma Scania (61) a potem Ford (60), który jest tegorocznym czarnym koniem na autobusowym rynku, dzięki wysokiej sprzedaży nowej generacji Transita.
źródło: PZPM, JMK