Mijający rok wypełniony był dla Audi wieloma premierami, sukcesami sportowymi, a także nowymi inwestycjami. Oto najważniejsze dla niemieckiej marki wydarzenia.
Najważniejsze premiery mijającego roku to nowe Audi A4 we wszystkich swoich odmianach, Audi A3, Audi A1 Sportback czy Audi RS 5 Cabriolet. Na rynek wprowadzono także odnowione Audi Q5 oraz A6 allroad quattro. W III kwartale Audi zaprezentowało sportowe kombi – Audi RS6 Avant oraz super samochód Audi R8.
Niewątpliwie najważniejszą dla Audi premierą tego roku było nowe A4 we wszystkich wersjach: limuzyna, Avant, allroad quattro, S4 i sportowe RS 4 Avant. Model jest najchętniej kupowanym Audi od prawie 40 lat. Łącznie marka sprzedała 10 mln egz. tego auta w ośmiu generacjach. A4 stanowi centralny punkt w ofercie marki Audi. Nowa generacja stała się bardziej dynamiczna, oferując cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI.
Nowe Audi A3, którego światowa premiera miała miejsce podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, a polska podczas Poznań Motor Show 2012, ma wykraczać poza granice segmentu, wnosząc jakość luksusowych limuzyn do segmentu aut kompaktowych premium. Trzydrzwiowy pojazd jest naszpikowany zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi w układzie napędowym, systemie infotainment i w systemach wsparcia kierowcy. Obecnie opracowywane są wersje z napędem hybrydowym oraz napędami alternatywnym takimi jak gaz ziemny oraz e-gas. Kompakt występuje w wersji trzy- oraz pięciodrzwiowej Sportback.
Na początku roku, na polskim rynku pojawiło się Audi A1 Sportback – pięciodrzwiowy kompaktowy model dla młodych ludzi mieszkających w miastach. W stylistyce i lekkiej budowie karoserii nowy model nawiązuje do trzydrzwiowego brata, który swą premierę miał w roku 2010.
Najbardziej spektakularną premierą lata było Audi RS 5 Cabriolet – czteromiejscowy kabriolet z tkaninowym dachem. Jego jednostka napędowa, wysokoobrotowy silnik 4.2 FSI V8, generuje moc 450 KM i sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy.
W 2012 r. na rynku pojawiło się także zmodernizowane Audi Q5. Zużycie paliwa w zmodyfikowanej wersji w testach zmniejszyło się o 15%, pomimo że większość silników zyskało dodatkową moc. Wszystkie trzy oferowane jednostki napędowe TDI, jak i dwa motory TFSI, łączą charkaterystykę bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania. Audi Q5 hybrid quattro to pierwszy w segmencie premium SUV o napędzie hybrydowym, w którym seryjnie montowany jest akumulator litowo-jonowy. Silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM i jednostka elektryczna (54 KM) stanowią napęd generujący łączną moc 245 KM i moment obrotowy 480 Nm.
Trzecia generacja A6 allroad quattro, która na drogi wjechała wiosną, kontynuuje tradycje modeli z lat 2000 i 2006. Auto bazuje na modelu A6 Avant i ma pozwalać na jazdę po bezdrożach. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, nowe A6 allroad quattro ma zużywać nawet o 20% mniej paliwa. A6 allroad quattro różni się od A6 Avant m.in. szerszymi błotnikami, prześwitem większym o 6 cm oraz stalową osłoną podwozia z przodu i z tyłu. Rozwiązania te oraz stały napęd na cztery koła quattro, podkreślają terenowe zacięcie.
Końcówka roku przyniosła premierę Audi RS 6 Avant nazywanego „sportocem na codzień”. Jego charakter i stylistyka są dziełem quattro GmbH, jednej ze spółek należących do Audi AG. Skrót RS podkreśla, że oznaczone nim modele posiadają mocną jednostkę napędową, stały napęd na cztery koła i cechują się odpowiednią dynamiką jazdy. RS 6 Avant, wyposażone w silnik 4.0 TFSI, stanowi ukoronowanie gamy modelowej Audi. Nowy model jest lżejszy i silniejszy niż jego poprzednik. Od 0 do 100 km/h w testach przyspieszał w czasie 3,9 s., a na życzenie klienta prędkość maksymalna wynosić może 305 km/h. Jednostka napędowa generuje moc 560 KM, zużywają średnio wg deklaracji 9,8 l paliwa na 100 km.
W ofercie Audi pojawił się także supersportowy model R8, który w wersji R8 V10 plus o mocy 550 KM przyspiesza do setki w 3,5 s. Ciężar własny topowego modelu serii R8 wyposażonego w manualną skrzynię biegów nie przekracza 1 570 kg.
Pomimo światowego kryzysu, objawiającego się zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, koncern Audi AG zapewnia, że utrzymuje się na ścieżce wzrostu. W okresie I-XI br., Audi sprzedało prawie 1 344 750 samochodów, przebijając poziom sprzedaży z całego roku ubiegłego (+12%).
Dla marki szczególnie satysfakcjonujący jest ciągły wzrost sprzedaży w USA, o 18,6% w stosunku do roku ubiegłego oraz na dynamicznie rozwijającym się rynku chińskim, gdzie sprzedano o prawie 26% samochodów więcej niż rok wcześniej. Do globalnego wzrostu sprzedaży Audi w listopadzie, przyczyniły się zwłaszcza modele SUV.
Z myślą o dynamicznie rozwijającym się rynku amerykańskim – nie tylko w USA, ale również kanadyjskim i meksykańskim – Audi AG podjęło decyzję o budowie fabryki w Meksyku. Zakład podejmie produkcję w 2016 roku, a wytwarzany w nim będzie jeden z modeli SUV.
Rok 2012 przyniósł również umocnienie pozycji Audi w świecie motocykli. W struktury Audi AG został bowiem włączony włoski producent motocykli – Ducati, znane jako marka premium wśród producentów jednośladów z długimi tradycjami w produkcji motocykli sportowych. Firma dysponuje wiedzą i technologią w dziedzinie silników wysokiej mocy i lekkich konstrukcji oraz należy do najbardziej dochodowych producentów pojazdów jednośladowych. Przejęcie Ducati to wskrzeszenie w Audi tradycji motocyklowych. Warto przypomnieć, że firmy NSU czy DKW, które stały u podstaw późniejszego rozwoju marki Audi, w pierwszej połowie XX w. były jednymi z najbardziej znaczących producentów motocykli w Europie.
źródło: Audi AG
AUTOR: WNP.PL (AG)