Audi komunikuje się z sygnalizacją świetlną w Europie

  • W tym roku w Ingolstadt zacznie działać Audi Traffic Light Information
  • Andre Hainzlmaier, kierownik ds. rozwoju Smart City: „Klienci Audi będą poruszać się pewniej. Ruch uliczny będzie płynniejszy.“
  • Rekomendacja prędkości GLOSA zwiększy szanse na „zieloną falę”

Ingolstadt, 16 maja 2019 r. Audi wprowadza w Europie usługę informacji o ruchu drogowym V2I (ang. Vehicle-to-Infrastructure-Service) pod nazwą Traffic Light Information. Jej celem będzie przekazywanie kierującemu pojazdem informacji
o sygnalizacji świetlnej. Od lipca usługa zacznie działać w bawarskim Ingolstadt.  W ramach projektu, Audi skomunikuje z sygnalizacją świetlną dziewięć najnowszych modeli spod znaku czterech pierścieni. W kolejnych europejskich miastach usługa ta będzie wdrażana począwszy od 2020 roku. Samochody mają poruszać się po mieście płynniej, korzystając z „zielonej fali”. Kierowcy Audi, dzięki informacjom z kokpitu, będą widzieć z jaką prędkością dotrą do kolejnego zielonego światła. Jeśli nie będzie to możliwe w granicach dopuszczalnej prędkości, to specjalny licznik będzie odliczał czas do kolejnej „zielonej fali”. Jazda po mieście stanie się w ten sposób bardziej płynna. W USA klienci marki
z czterema pierścieniami w logo korzystają z tego udogodnienia już od końca 2016 roku. Audi to pierwszy na świecie producent stwarzający możliwości komunikacji seryjnie produkowanych modeli  z sygnalizacją świetlną w miastach.

„Ciągłe ruszanie i zatrzymywanie irytuje kierowców, natomiast każdy użytkownik cieszy się z „zielonej fali”, choć niestety zbyt rzadko udaje się nam z niej skorzystać. Dzięki usłudze informacji o ruchu drogowym Traffic Light Information, kierowca może poruszać się pewniej: jedzie efektywniej i bardziej zrelaksowany, bo już wie,
i to kilkaset metrów przed sygnalizacją, czy dojedzie do niej na czas by złapać zielone światło” – mówi Andre Hainzlmaier, kierownik ds. rozwoju aplikacji, usług skomunikowania i Smart City w Audi. „W przyszłości, anonimowe dane z naszych samochodów mogą pomóc w jeszcze lepszej koordynacji sygnalizacji świetlnej
w miastach i tym samym przyczynią się do optymalizacji ruchu ulicznego.”

W USA, klienci Audi już od dwóch lat korzystają z funkcji  „Time-to-Green”. Jeśli kierowca dojeżdża do kolejnej sygnalizacji świetlnej na czerwonym, to specjalny licznik umieszczony w Audi virtual cockpit lub na wyświetlaczu danych na szybie head-up display, obliczy czas do ponownego zapalenia się zielonego światła. Usługa obecnie działa na ponad pięciu tysiącach skrzyżowań w USA, w tym w miastach takich jak Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland i Waszyngton. Tylko
w stolicy USA z systemem informacji o sygnalizacji świetlnej skomunikowanych jest blisko tysiąc skrzyżowań.

Od lutego tego roku, Audi oferuje w Ameryce Północnej kolejne udogodnienie, dodatkowo wspierające efektywną jazdę podczas  „zielonej fali”. GLOSA (z ang. Green Light Optimized Speed Advisory) pokazuje kierowcy idealną prędkość podczas jazdy i przejazdu przez skrzyżowanie, umożliwiającą dotarcie do następnej sygnalizacji świetlnej na zielonym świetle. By móc rozpocząć prace wdrożeniowe
w wybranych modelach Audi, „Time-to-Green“ GLOSA zostaną początkowo aktywowane wyłącznie w mieście Ingolstadt. Prace obejmą wszystkie modele e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 produkowane od połowy lipca (rocznik modelowy 2020). Warunkiem jest posiadanie pakietu „Audi connect Navigation & Infotainment” oraz funkcji opcjonalnego rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamery.

Dlaczego funkcja dostępna będzie w Europie dwa lata później niż w USA?

„Wymagania względem jej wprowadzenia do produkcji seryjnej są na naszym kontynencie znacznie wyższe niż w Stanach Zjednoczonych. W USA miejskie systemy sygnalizacji są zaplanowane kompleksowo i ujednolicone. W Europie natomiast, infrastruktura uliczna rozwijała się lokalnie i w sposób zdecentralizowany,
z zastosowaniem różnych technik komunikacyjnych” – objaśnia Hainzlmaier. „To, jak szybko miasta będą podłączane do tej sieci, zależy przede wszystkim od tego, czy powstaną standardy danych i interfejsy oraz czy miasta dokonają cyfryzacji urządzeń sygnalizacyjnych.”

Przy tym projekcie Audi współpracuje z firmą Traffic Technology Services (TTS). TTS przetwarza „surowe dane” pozyskiwane z miejskich centrów zarządzania ruchem
i przesyła je na serwery Audi. Stąd dzięki szybkiemu połączeniu internetowemu informacja dociera do samochodu. Audi pracuje nad dostępnością informacji
o sygnalizacji świetlnej w kolejnych miastach w Niemczech, Europie, Kanadzie i USA. We wschodniochińskim, milionowym mieście Wuxi, marka Audi wraz z partnerami, w ramach projektu rozwojowego również testują skomunikowanie samochodów
i systemów sygnalizacji.

W przyszłości klienci Audi mogliby też korzystać z innych funkcji, o ile np. „zielone fale“ zostałyby uwzględnione w optymalnym prowadzeniu do celu przez nawigację. Można sobie również wyobrazić, że modele Audi e-tron, podczas dojazdu do czerwonych świateł będą efektywnie wykorzystywać energię hamowania w celu naładowania akumulatorów. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem (pACC), samochody mogłyby nawet hamować automatycznie na czerwonych światłach.

 W dłuższej perspektywie skorzystałby na tym miejski ruch uliczny. Gdyby samochody anonimowo wysyłały na przykład dane do miasta, to sygnalizacja mogłaby reagować w elastyczny sposób. Każdy kierowca samochodu zna taką sytuację: stoimy wieczorem na czerwonym świetle – a jak okiem sięgnąć nie ma żadnego innego pojazdu. Skomunikowana sygnalizacja świetlna mogłaby reagować zależnie od potrzeb. Prace rozwojowe prowadzone przez Audi nad usługą Traffic Light Information, w przyszłości przyniosą korzyści również klientom innych marek. Jest to dobra wiadomość dla miast, które chcąc efektywnie zarządzać ruchem ulicznym.

W przyszłości, rozwiązania techniczne typu V2I, takie jak Traffic Light Information, wesprą autonomiczną jazdę. „Miasto stanowi jedno z bardziej złożonych środowisk,
w którym potencjalnie funkcjonował będzie samochód autonomiczny. Niezależnie od warunków – czy to deszcz, czy śnieg – pojazd w każdej chwili powinien się doskonale orientować w otoczeniu. Tutaj wymiana danych z infrastrukturą uliczną może mieć bardzo duże znaczenie” – mówi Hainzlmaier.

Grupa Audi, skupiająca marki Audi, Ducati i Lamborghini, jest jednym z najbardziej utytułowanych producentów samochodów i motocykli w segmencie premium. Produkty koncernu obecne są na rynkach ponad stu krajów całego świata, a produkcja odbywa się w 18 fabrykach w 13 państwach. Spółkami należącymi w 100% do Audi AG są: Audi Sport GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant’Agata Bolognese/Włochy) oraz Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/Włochy).

W roku 2018, Grupa AUDI AG dostarczyła do klientów około 1 mln 812 tys. pojazdów marki Audi, 5750 sportowych samochodów Lamborghini i około 53 004 motocykle marki Ducati.
W roku finansowym 2017, AUDI AG osiągnęło przychody w wysokości 60,1 miliarda euro, a zysk operacyjny wyniósł 5,1 miliarda euro. Obecnie, na całym świecie koncern zatrudnia około 90 tysięcy osób, z czego ponad 60 tysięcy zatrudnionych jest w Niemczech. Audi koncentruje swe działania na nowych produktach i zrównoważonych rozwiązaniach technicznych, ukierunkowanych na przyszłość mobilności.