Aston Martin otrzymał oferty kupna

Investment Dar Co. – właściciel Aston Martin – dostał konkurencyjne oferty od Investindustrial i Mahindra & Mahindra na połowę udziałów firmy produkującej samochody sportowe, powiedziały trzy osoby zaznajomione ze sprawą.
Investment Dar i inni inwestorzy z Kuwejtu, do których należy Aston Martin z siedzibą w Gaydon w Wielkiej Brytanii, mogą wybrać zwycięzcę nawet już w tym tygodniu, powiedzieli informatorzy proszący o zachowanie anonimowości. Kupujący otrzyma udziały w ramach zwiększenia kapitału, powiedzieli dwaj informatorzy.

Zdaniem informatorów Investindustrial – europejska firma inwestująca na niepublicznym rynku kapitałowym z siedzibą w Londynie – zaproponowała niewiele mniej niż 250 milionów funtów (401 milionów dolarów), a indyjski producent samochodów Mahindra przebił ofertę.

Decyzja może oznaczać zakończenie trwających miesiącami poszukiwań inwestorów prowadzonych przez Investment Dar dla Astona Martina, producenta luksusowych samochodów sportowych, które pojawiały się w filmach o Jamesie Bondzie, powiedziały na początku listopada osoby zaznajomione ze sprawą. Dla Investment Dar, części grupy, która kupiła Astona Martina od Forda za 503 milionów funtów (805 milionów dolarów) w 2007 roku, postępy w doprowadzeniu do sprzedaży mogą oznaczać możliwość spłacenia długu.

Kupujący otrzyma 50 procent prawa głosu i 40-procentowy pakiet udziałów, powiedział jeden z informatorów. Dodał że Investment Dar i inni inwestorzy z Kuwejtu, a także kierownictwo Astona Martina otrzymają pozostałą część.

Przedstawiciele Investindustrial i Astona Martina odmówili komentarza. Mahindra i Investment Dar nie odpowiedziały na prośbę o komentarz. O rozmowach informował wcześniej portal Private Equity News.

Nowy właściciel kultowej brytyjskiej marki może pomóc producentowi modelu One-77, którego cena wynosi 1,2 milion funtów, zwiększyć produkcję i opracować samochody mogące stanowić konkurencję dla Bentleya produkowanego przez Volkswagena i dla Ferrari produkowanego przez Fiata S.p.A. Firma Investindustrial sprzedała na początku tego roku włoskiego producenta motocykli Ducati oddziałowi Volkswagena produkującemu Audi.

Oferta Investindustrial na zakup Astona Martina obejmuje plan wykorzystania technologii i części samochodowych AMG, działu Mercedes-Benz produkującego samochody sportowe, powiedzieli dwaj informatorzy. Ich zdaniem kupujący zainwestuje w istniejące modele Astona Martina, może też dodać nowe modele, żeby przyciągnąć kupujących.

Przedstawiciel Daimlera, do którego należy Mercedes, odmówił komentarza.

Choć Aston Martin wciąż korzysta z silników Forda, to stracił po sprzedaży możliwość korzystania z innych zasobów firmy i pozostaje jedyną światową luksusową marką, która nie jest częścią większego koncernu samochodowego.

Ta niezależność może okazać się niekorzystna w sytuacji, kiedy branża motoryzacyjna jest pod presją i musi opracowywać nowe technologie, żeby zwiększyć ekonomiczność samochodów. Bayerische Motoren Werke AG inwestuje w tym roku ponad miliard euro (1,3 miliarda dolarów) w opracowanie bardziej ekonomicznych silników i samochodów z napędem elektrycznym. Ta suma przekracza dochód Astona Martina za 2011 rok w kwocie 507 milionów funtów.

Większość produkcji Astona Martina to dwudrzwiowe coupe, takie jak DB9, Vanquish i Vantage. Firma ma też w ofercie miejski samochód Cygnet opracowany na bazie iQ Toyoty. Samochody Astona Martina pojawiły się w 11 filmach o Jamesie Bondzie, między innymi legendarny srebrny DB5 w najnowszym filmie „Skyfall”.

onet.pl, – / Bloomberg News

Autorzy – Aaron Kirchfeld i Siddharth Philip