Alternatory z diodami o wysokiej sprawności (HED) oraz z synchronicznym, aktywnym układem prostowniczym (SAR) zostały oficjalnie uznane przez Unię Europejską. Zaawansowane technicznie zespoły mają sprawiać, że pojazdy będą bardziej efektywne i ekonomiczne, a więc są w stanie spełnić rygorystyczne cele emisji CO2 wyznaczone przez Komisję Europejską.
Regulacje europejskie przewidują, że począwszy od 2021 średnia emisja dla nowych pojazdów powinna wynosić do 95 g CO2/km. To przekłada się na zużycie nieco ponad 4 l paliwa na 100 km. W roku 2013 średni poziom emisji CO2 dla nowych pojazdów wynosił 132,9 g/km.
Przyznając etykietę „ekoinnowacji” Unia Europejska uznaje rozwiązania techniczne alternatorów Bosch za przyjazne dla środowiska. Producenci pojazdów mogą je zaliczyć jako zmniejszenie swoich średnich wartości emisji CO2 w ramach limitów. Maksymalny dopuszczalny bonus wynosi 7 g/km. Bosch oferuje już trzy uznane przez UE innowacje ekologiczne: „Battery Management System” do pojazdów hybrydowych oparty na nawigacji oraz dwa nowe rozwiązania techniczne alternatorów.
Alternatory są samochodowymi elektrowniami. Zapewniają zasilanie systemów bezpieczeństwa, komfortu, wspomagania kierowcy i układów wtryskowych, jak również systemów sterowania silnikiem. Ponadto ładują akumulator. Alternator przekształca energię mechaniczną na elektryczną. Im większą ma sprawność, tym jest to korzystniejsze dla zużycia paliwa lub emisji CO2 pojazdu. Aby zwiększyć sprawność, inżynierowie Bosch postanowili przyjrzeć się wielu szczegółom budowy alternatora w celu dokonania modyfikacji, zwłaszcza w celu zmniejszenia strat z tytułu prostowania generowanego prądu zmiennego.
Opracowane przez firmę Bosch diody wysokiej mocy mają pozwolić na redukcję przez emisji CO2 o 1,3 g/km. Ponadto, w porównaniu do standardowych alternatorów, wydajna wersja dostarcza 5-7 amperów więcej przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Jest to szczególnie ważne, ponieważ na odbiorniki energii muszą otrzymywać pewne zasilanie również przy niskich obrotach. Z kolei alternator z aktywnym układem prostowniczym oferuje do ok. 10 amperów więcej niż normalne alternatory, co pozwala zredukować emisję CO2 o 2 g/km. W tym rozwiązaniu diody zostały zastąpione przez tranzystory o wysokiej mocy.
źródło: Bosch
AUTOR: WNP.PL (AG)