Toyota rozwija konstrukcje innowacyjnych technologii napędowych od 40 lat. Dlatego dziś szczyci się pozycją lidera takich technologii w motoryzacji, z napędem hybrydowym na czele.
Pozycja Toyoty w dziedzinie projektowania i produkcji innowacyjnych napędów została w ostatnich latach silnie ugruntowane. Z 23 modelami (16 Toyota i 7 Lexus) sprzedawanymi w 80 krajach świata, oferta hybrydowa Toyota Motor Corporation jest cztery razy większa niż jakiegokolwiek innego producenta. Od 1997 r., kiedy na rynku ukazała się pierwsza generacja Toyoty Prius, wszystkie samochody hybrydowe koncernu znalazły 5,5 mln nabywców.
W Europie, korzystając z wyników Yarisa i Aurisa Hybrid, od 2000 r. sprzedanych zostało 600 tys. aut hybrydowych Toyoty, co stanowi ponad 10% sprzedaży globalnej. Dzisiaj Europa jest miejscem najszybszego wzrostu popularności hybryd -w pierwszym półroczu br. sprzedaż samochodów hybrydowych wszystkich producentów wzrosła na kontynencie o 45%. W tym samym okresie wzrost sprzedaży hybryd Toyoty i Lexusa wyniósł 65%, co odpowiada 75% udziałowi w europejskim rynku pojazdów hybrydowych.
Europejska gama hybryd koncernu liczy obecnie 6 modeli Toyoty i 6 modeli Lexusa. W rankingu sprzedaży aut hybrydowych na Starym Kontynencie pierwsze cztery miejsca zajmują Auris, Yaris, Prius (w tym Prius Plug-in), oraz Prius+. Prius Plug-in, czyli jedyny samochód hybrydowy Toyoty z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka, ze sporą przewagą wyprzedza swoich bezpośrednich konkurentów.
Z liczbą 3 milionów sprzedanych egzemplarzy, Toyota Prius wydaje się być najpopularniejszą hybrydą na świecie. Początkowe plany sprzedażowe modelu były umiarkowane – zakładały 300 szt. miesięcznie i 3 600 szt. rocznie. Jednak w związku z zainteresowaniem klientów w Japonii i pozostałych regionach świata, jeszcze przed wprowadzeniem modelu do salonów plany te zostały zrewidowane w górę do poziomu najpierw 1 000, a następnie 2 000 sztuk miesięcznie.
Wprowadzony w 1997 roku w Japonii, a niewiele później także w USA, Prius pierwszej generacji znalazł 120 tys. odbiorców na całym świecie. Popularność modelu wzrosła wraz z premierą drugiej generacji w 2003 r., którą wybrało 1,2 mln nabywców. Od 2009 r. Prius trzeciej generacji, do dziś sprzedał się w liczbie 1,7 mln szt.
Mając 16 lat historii, technologia hybrydowa Toyoty jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. 15 nowych lub zmodernizowanych samochodów hybrydowych koncernu zadebiutuje na rynku do 2015 r. Modułowy system Hybrid Synergy Drive jest gotowy do stosowania technologii PHV (Plug-in Hybrid Vehicle), EV (Electric Vehicle), oraz FCHV (Fuel Cell Hybrid Vehicles). Wzrost efektywności napędów, zmniejszenie rozmiarów systemu hybrydowego, oraz obniżenie kosztów, pozwoli w najbliższych latach po raz kolejny zwiększyć sprzedaż pojazdów hybrydowych.
Toyota jest obecnie w trzyletnim cyklu modelowym, rozpoczętym w 2012 r., na zakończenie którego na rynku pojawi się 23 nowych pojazdów hybrydowych, w tym model na ogniwa paliwowe. 15 z tych samochodów nadal jest jeszcze przed debiutem. Napędy hybrydowe są najbardziej strategiczną technologią Toyoty, w oparciu o którą powstanie wiele wariantów samochodów przyszłości. System został celowo skonstruowany w modułowy sposób, będąc gotowym do wykorzystania w samochodach Plug-in, w pełni elektrycznych, oraz zasilanych ogniwami paliwowymi.
Samochody hybrydowe są już w wielu krajach odbierane jako pełnoprawna konkurencja dla tradycyjnych pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, oferując względem nich niższe zużycie paliwa i emisję CO2, bez potrzeby zmiany stylu jazdy i dotychczasowych przyzwyczajeń. Toyota spodziewa się więc, że dalszy rozwój efektywności hybryd przy obniżaniu kosztów produkcji spowoduje lawinowy wzrost ich popularności w kolejnych latach.
wnp.pl, AUTOR: WNP.PL (AG)