Zwiększenie wydajności akumulatorów dla samochodów elektrycznych – taki jest cel projektu realizowanego przez dwa przedsiębiorstwa i dwie szkoły wyższe. Dzięki wykorzystaniu inteligentnego sterowania pracą akumulatora, partnerzy projektu planują znacząco zwiększyć moc, bezpieczeństwo i żywotność pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Bazą technologiczną dla optymalnej wymiany danych pomiarowych i sygnałów sterujących ma być innowacyjna metoda transmisji danych z wykorzystaniem obwodu elektrycznego akumulatora. Niemieckie ministerstwo edukacji i badań przeznaczyło do maja 2016 r. kwotę 2,5 mln euro na wsparcie projektu o nazwie IntLiIon (inteligentne koncepcje magistral danych dla akumulatorów litowo-jonowych w samochodach elektrycznych i hybrydowych).
Przeszkodą na drodze codziennego korzystania z samochodów elektrycznych są akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności, bezpieczeństwa i trwałości. Inteligentny system sterowania pracą akumulatora ma zapewnić w przyszłości bardziej efektywne wykorzystanie energii gromadzonej przez akumulator i znaczne zwiększenie zasięgu e-samochodów.
Projekt IntLiIon ma na celu stworzenie inteligentnych technik transmisji danych dedykowanych akumulatorom litowo-jonowym. Jego częścią jest badanie innowacyjnych systemów komunikacyjnych, zwiększających efektywność sterowania i nadzoru każdego z ogniw akumulatora, których liczba może dochodzić do 100. Metoda, w której wykorzystuje się obwód elektryczny akumulatora do transmisji danych stanowi fundament technologiczny projektu. „Power Line Communication” ma umożliwić w przyszłości przesyłanie ważnych informacji do centralnego sterownika. Pozwoli to uniknąć dodatkowego, kosztownego okablowania do przesyłu danych, jakie dotychczas było stosowane we wszystkich systemach akumulatorowych.
– Każde ogniwo akumulatora będzie indywidualnie nadzorowane i sterowane, wyjaśnia Jens Strobel, koordynator projektu ze spółki Robert Bosch GmbH.
Ponadto możliwe będzie optymalne wykorzystanie potencjału energetycznego akumulatora: jeżeli któreś z ogniw akumulatora litowo-jonowego nie będzie pracowało z najwyższą efektywnością, będzie można wymienić je na nowe, bez konieczności wymiany całego akumulatora. Taka procedura ma chronić zasoby, obniżać koszty i torować drogę zrównoważonemu rozwojowi mobilności.
Projekt badający możliwości wykorzystania obwodu elektrycznego akumulatora do przesyłu danych zgromadził kompetentnych partnerów: spółkę Robert Bosch GmbH jako koordynatora projektu oraz spółkę Pro Design Electronic GmbH, szkołę wyższą w Hanowerze oraz Instytut technologii w Hanowerze (KIT). Całkowity budżet projektu wynosi 4,3 mln euro. Dotacja niemieckiego ministerstwa edukacji i badań jest częścią planu działań o nazwie „Energooszczędna i bezpieczna elektromobilność ” (STROM 2) w ramach programu „IKT 2020 – badania na rzecz innowacji” realizowanego przez rząd niemiecki.
źródło: Bosch
AUTOR: WNP.PL (AG)