Szwedzka firma Northvolt, specjalizująca się w produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, planuje na wiosnę 2023 roku otworzyć w Gdańsku największą w Europie fabrykę bateryjnych magazynów energii.
Northvolt jest dostawcą akumulatorów dla takich marek jak Volvo, BMW, Volkswagen czy Scania. I to właśnie z planami elektryfikacji największych pojazdów związana jest budowa drugiej, a za razem największej w Europie fabryki.
Zakład powstaje w Pomorskim Centrum Inwestycyjnym, a lokalizacja ta jednocześnie stwarza konkretne możliwości i sprawia trudności. Usytuowanie fabryki w pobliżu Portu Gdańsk i terminala DCT na pewno ułatwi logistykę, jednak na etapie budowy taka lokalizacja sprawia pewne problemy.
Fabryka powstaje na terenie zalewowym. Do samego utwardzenia podłoża wykorzystano 220 tys. m3 ziemi. W trakcie prac ziemnych natknięto się także na wiele niewybuchów z czasów II wojny światowej.
Jednak prace idą zgodnie z planem. Stoi już konstrukcje hal, ściany i zadaszenie dwóch budynków magazynowych oraz biurowca. Dachem przykrywany jest aktualnie główny budynek produkcyjny. Prace budowlane ruszyły w październiku 2021, a jeśli pogoda pozwoli i wszystko pójdzie zgodnie z planem powinny się zakończyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Northvolt podaje, że druga europejska fabryka firmy będzie największym tego typu zakładem na Starym Kontynencie. Początkowo rocznie mają w niej powstawać baterie o łącznej pojemności 5 GWh, a docelowe moce produkcyjne określane są nawet na 12 GWh rocznie. Budynki magazynowe mają imponujące 30 metrów wysokości i łączną powierzchnie 50 tys. mkw. Budowa fabryki pochłonie ponad 200 mln dolarów. Całość energii potrzebnej do pracy zakładu na pochodzić ze źródeł odnawialnych, także z systemów zainstalowanych na jego terenie.
Northvolt planuje w Gdańsku produkcję dużych banków energii dla przemysłu. Mają one być stosowane zarówno do rozwiązań stacjonarnych, jak i zasilać ciężki sprzęt. Stąd też nadzieje producenta związane z elektryfikacją np. maszyn budowlanych i samochodów ciężarowych.
Na ten moment nie ma planów produkowania w Gdańsku akumulatorów trakcyjnych do samochodów osobowych, choć firma nie wyklucza i takie scenariusza. Pewnym jest, że do Gdańska i szwedzkiego Skelleftea w przyszłości dołączą gigafabryki w Borlange w Szwecji i w Niemczech.
Źródło: motoryzacja.interia.pl