Poznań, 17 listopada 2020 r. – Trwa proces transformacji koncernu Volkswagen w cyfrową firmę motoryzacyjną. W ramach 69. rundy planowania budżetu w ciągu najbliższych pięciu lat koncern zainwestuje w elektryczną mobilność, układy hybrydowe i cyfryzację 73 miliardy euro. Informację tę podano po posiedzeniu Rady Nadzorczej. Wydatki na inwestycje, a także na badania i rozwój technologii ważnych dla przyszłości zwiększono w ten sposób do 50 procent całej kwoty wydatków wynoszącej 150 miliardów euro (wcześniej planowano 40 procent). Duży nacisk położono na kluczowe zagadnienie jakim jest cyfryzacja, na którą do połowy dekady koncern przeznaczy 27 miliardów euro. Na rozwój samochodów elektrycznych koncern wyda 35 miliardów euro, dodatkowo na rozwój układów hybrydowych istniejących modeli przeznaczy kolejne 11 miliardów euro.
|
„W ramach bieżącej rundy planowania inwestycji Zarząd i Rada Nadzorcza koncernu Volkswagen określiły najważniejsze cele dla rozwoju przedsiębiorstwa. Realizowana będzie transformacja koncernu i należących do niego marek, koncern skupi się na strategicznych dziedzinach w zakresie mobilności. W obliczu wielkich wyzwań nasza baza finansowa na kolejne lata jest solidna” – stwierdził Przewodniczący Rady Nadzorczej koncernu Volkswagen, Hans Dieter Pötsch.
„Odpowiednio wcześnie postawiliśmy w koncernie na rozwój elektromobilności i dzisiaj, wraz z opracowanymi specjalnie dla aut elektrycznych platformami oraz szerokiej palecie modeli elektrycznych jesteśmy światowym liderem” – powiedział Prezes Zarządu, Herbert Diess. „W kolejnych latach będzie niezmiernie ważne, abyśmy zajęli czołową pozycję także w dziedzinie oprogramowania samochodowego. Tylko stając się cyfrowym przedsiębiorstwem motoryzacyjnym będziemy w stanie sprostać w przyszłości wymaganiom klientów poszukujących indywidualnych środków transportu przyjaznych środowisku i skomunikowanych z otoczeniem. Z tego powodu podwoiliśmy inwestycje w cyfryzację”.
Przewodniczący Rady Zakładowej koncernu – Bernd Osterloh – stwierdził: „Inwestycje pokazują, że nasz koncern odpowiada na potrzeby klientów i poważnie traktuje transformację, elektromobilność oraz cyfryzację. W kolejnych latach stawiamy na ofensywę w tych dziedzinach. Ale co najmniej równie ważne jak miliardowy budżet jest wspólne zrozumienie procesu przemian oraz bezpieczne planowanie. Musimy się w to zaangażować wszyscy: załoga, kierownictwo, zarząd, a także politycy. Myślę tu szczególnie o decydentach w Berlinie i Brukseli i o wiecznie aktualnych tematach, jak sieć stacji ładowania elektrycznych aut oraz szybki internet. Volkswagen stawia na przyjazne środowisku, w pełni skomunikowane środki transportu. Ale żeby powstały, zarówno my, jak i nasi klienci potrzebujemy odpowiedniej infrastruktury”.
Podstawą rundy planowania budżetu było założenie, że w ciągu najbliższych pięciu lat światowa gospodarka będzie rosła umiarkowanie. Umiarkowany wzrost jest też przewidywany na poszczególnych rynkach, z uwzględnieniem regionalnych różnic. Wzrost produktywności o 30 procent oraz oszczędności w dziedzinie administracji powinny zabezpieczyć transformację finansowo. Koncern konsekwentnie optymalizuje także swoją ofertę. Znikną z niej wersje modeli, układów napędowych (skrzynia biegów-silnik) i wyposażenia, które cieszą się małą popularnością, przez co zmniejszy się kompleksowość produkcji i wzrośnie efektywność. Plany nie odnoszą się do spółek chińskich, ponieważ nie są one konsolidowane i inwestycje w zakłady oraz produkty finansują z własnych środków.
Elektromobilność i układy hybrydowe
Jako pierwszy koncern motoryzacyjny Volkswagen zobowiązał się do realizacji celów zawartych w paryskim porozumieniu klimatycznym i zamierza do 2050 roku stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. W ramach długoterminowego planowania koncern przewiduje wprowadzenie na rynek do 2030 roku około 70 modeli z napędem elektrycznym. Aktualnie 20 z nich jest już produkowana, później dołączy 50 kolejnych. Poza tym do końca dekady zaplanowano wprowadzenie łącznie 60 modeli hybrydowych, z których nieco ponad połowa już znajduje się w produkcji.
Do 2030 roku zaplanowano produkcję 26 milionów egzemplarzy pojazdów w pełni elektrycznych. Około 19 milionów z nich zostanie skonstruowanych na modułowej platformie MEB, a większość z pozostałych siedmiu milionów na płycie PPE – High-Performance Platform. W tym samym czasie koncern zamierza również wyprodukować około siedmiu milionów samochodów z hybrydowym zespołem napędowym.
Znaczne wzmocnienie procesu cyfryzacji
Ze względu na ogromne znaczenie dla przyszłości koncernu 27 miliardów euro przeznaczono na inwestycje z dziedziny cyfryzacji – to dwukrotnie więcej niż w poprzednim okresie planowania. W kwocie tej zawarto wydatki na organizację Car.Software, która z sukcesem rozpoczęła swoją działalność w tym roku, a która m.in. opracowuje standaryzowany system operacyjny dla samochodów różnych marek koncernu. System ten ma zostać wdrożony w 2024 roku w prowadzonym przez Audi projekcie Artemis. Własny udział w oprogramowaniu ma wzrosnąć z 10 do 60 procent. Ponadto duża część środków z dziedziny cyfryzacji ma zostać przeznaczona na rozwój sztucznej inteligencji, badania z zakresu jazdy autonomicznej oraz na cyfryzację najważniejszych procesów w przedsiębiorstwie.
Przyspieszenie zmian w niemieckim przemyśle
Inwestycjami w fabryki w Niemczech Volkswagen, jako jeden z największych koncernów przemysłowych w kraju, wzmacnia potęgę przemysłową Niemiec i jednocześnie przyspiesza zmiany w kierunku bardziej cyfrowej gospodarki, w większym stopniu zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju i zapewniającej miejsca pracy także w przyszłości. Obok Saksonii drugim centrum elektromobilności w Niemczech staje się Dolna Saksonia.
W fabryce w Salzgitter koncern zainwestuje miliard euro w strategiczną technologię produkcji akumulatorów. W ramach współpracy ze szwedzką firmą Northvolt w 2024 roku zostanie tam uruchomiona ich produkcja, która zwiększy konkurencyjność Niemiec w tym zakresie. Będzie to kolejny ważny kamień milowy na drodze ku udanej transformacji działu Volkswagen Group Components, którą zainicjowano w 2015 roku.
W poszczególnych zakładach będzie wdrażana strategia produkcji aut tej samej rodziny należących do różnych marek, powstaną więc fabryki wytwarzające auta kilku marek, co zapewni jeszcze większą synergię i zwiększy efektywność produkcji.
Fabryka w Wolfsburgu podejmie produkcję dodatkowego modelu – od 2024 roku z taśm tego zakładu będzie zjeżdżał kolejny SUV przeznaczony na europejski rynek. W Wolfsburgu są w tej chwili wytwarzane wszystkie wersje Golfa, Volkswagen Tiguan oraz SEAT Tarraco.
Volkswagen Samochody Dostawcze będzie w przyszłości produkował w Hanowerze, obok elektrycznego modelu ID.BUZZ, trzy w pełni elektryczne SUV-y z segmentu D należące do różnych marek koncernu. W ten sposób fabryka w Hanowerze zwiększy tempo zmian w kierunku elektromobilności.
Proces transformacji trwa także w fabryce marki Volkswagen w Emden – prace budowlane przebiegają zgodnie z planem. Podjęto też decyzję o produkcji tam drugiego modelu elektrycznego. Obok ID.4 od 2023 roku będzie w Emden wytwarzany czterodrzwiowy elektryczny Volkswagen Aero.
Produkowany obecnie w Emden Volkswagen Passat będzie od 2023 roku zjeżdżał z taśm słowackiej fabryki w Bratysławie – wraz ze Skodą Superb – by także tutaj wykorzystać efekt synergii między modelami tej samej rodziny. Dzięki przeniesieniu produkcji Superba z czeskiego zakładu Kvasiny do Bratysławy, Skoda uzyska w Czechach zdolności produkcyjne niezbędne do realizacji planów rozwojowych tej marki.
|