Autobus wodorowy marki Solaris testowany na ulicach Paryża

 
Autobus wodorowy marki Solaris testowany na ulicach Paryża
Przez kilka kolejnych tygodni po paryskich ulicach będzie jeździł autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen, najbardziej innowacyjny z pojazdów marki Solaris. Testy przeprowadzone wspólnie z Solarisem pozwolą Grupie RATP sprawdzić możliwości technologii w regularnym ruchu pasażerskim.

Przedstawiciele Solarisa oraz Grupy RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) podpisali umowę dzierżawy i testów autobusu Urbino 12 hydrogen w 2019 roku, w trakcie Globalnego Szczytu UITP.  Testy wodorowca będą realizowane przez kilka tygodni. Większą część tego czasu Grupa RATP poświęci na sprawdzenie możliwości operacyjnych pojazdu w regularnym ruchu pasażerskim.

Testy wodorowego Solarisa będą przeprowadzone w południowej części Paryża. Pojazd będzie stacjonował w zajezdni w dzielnicy Thiais, zaś tankowany będzie na stacji Jouy en Josas na południowo-zachodnich przedmieściach Paryża.

„Grupa RATP, zaangażowana w rozwój inteligentnych i zrównoważonych miast, jest dumna ze współpracy z firmą Solaris przy testowaniu autobusu wodorowego Urbino 12. Wodór jest w istocie kluczową kwestią na nadchodzące lata. Podejmując tę próbę i testując wciąż nowe źródła energii, Grupa pozostaje liderem w dziedzinie transformacji energetycznej”, powiedziała Marie-Claude Dupuis, Zastępca Dyrektora Generalnego Grupy RATP, odpowiedzialna za strategię, innowacje i rozwój.

Autobus Urbino 12 hydrogen to niezwykle zawansowany technologicznie pojazd, który do wytworzenia energii wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór dostarczany do ogniw jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Wodór zgromadzony jest na dachu pojazdu w pięciu kompozytowych butlach najnowszej generacji dostępnej na rynku. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Dzięki zastosowanej technologii autobusy Urbino 12 hydrogen zasięgiem są w stanie dorównać pojazdom z napędami konwencjonalnymi.

Ten najbardziej innowacyjny z produktów Solarisa cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów. Od czasu premiery w czerwcu ubiegłego roku Solaris otrzymał zamówienia na łącznie 57 pojazdów z Holandii, Niemiec oraz Włoch. Pierwsze wodorowce zostaną dostarczone jeszcze w tym roku do Bolzano, Kolonii oraz Wuppertal.

„Grupa RATP to jeden z najbardziej nowoczesnych przewoźników w Europie, którego ambitne plany transformacji floty autobusowej z pewnością budzą podziw. Nowoczesna technologia wodorowa może stać się jednym z rozwiązań prowadzącym do transportu publicznego przyjaznego środowisku i mieszkańcom współczesnych miast”, powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Grupa RATP to największy francuski operator miejski, z którego usług korzystają codziennie miliony pasażerów w Paryżu i całym regionie Île-de-France. Co ważne, przewoźnik podjął decyzję o całkowitym przestawieniu floty 4700 autobusów na niskoemisyjne już do roku 2025. Do tej pory we flocie przewoźnika jest 19 gazowych Solarisów Urbino 18 CNG, a także trzy autobusy elektryczne Solaris Urbino 8,9 LE electric.