Serce nowej hybrydy Toyoty powstanie w Polsce

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), zrealizuje w Polsce kolejną reinwestycję. W wałbrzyskiej fabryce będzie produkować nową przekładnię do e-silników. Projekt Toyoty jest 13. z sektora elektromobilności w portfolio zakończonych inwestycji PAIH.

Nowa elektryczna przekładnia Toyoty, która będzie współpracować z silnikiem o pojemności 1,5l, zacznie powstawać w 2021 r. w Wałbrzychu. Rok wcześniej w Jelczu-Laskowicach koncern rozpocznie produkcję tego silnika. W ten sposób, jak zaznacza inwestor, oba zakłady będą tworzyć „jeden hybrydowy zespół napędowy”.

Japoński koncern przez prawie dwie dekady zainwestował nad Wisłą 3 mld PLN, zatrudniając 2 tys. osób. Realizacja wszystkich projektów związanych z rozwojem silników nowej technologii (TNGA – Toyota New Global Architecture) spowoduje wzrost poziomu inwestycji w obu polskich fabrykach do blisko 5 mld PLN.

– Nasza fabryka staje się europejskim centrum produkcyjnym elektrycznych komponentów do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Decyzja koncernu o przyznaniu nam produkcji kolejnego typu przekładni e-CVT stanowi uznanie naszych dotychczasowych osiągnięć oraz dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą TMMP. Będziemy kontynuować rozwój naszej załogi o oparciu o nowoczesne, zautomatyzowane procesy, które będą wdrażane wraz z uruchomieniem u nas produkcji głównych komponentów elektrycznych. To kolejny kamień milowy na drodze do elektomobilności w Polsce i Europie – mówi Eiji Takeichi, Prezes TMM. Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera TMMP od 20 lat, czyli od wejścia japońskiego giganta do Polski. Od 2016 r. PAIH obsłużyła 13 projektów inwestycyjnych z obszaru e-mobilności. Ich realizacja zakłada stworzenie w Polsce ok. 3 tys. nowych miejsc pracy.


TMMP posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych współpracujących z silnikiem 1,8-litra, 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l oraz 2,2 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników o pojemności 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA, zdolności produkcyjne fabryki wyniosą 309 tysięcy jednostek napędowych rocznie. Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus prowadzone przez spółki europejskie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Źródło: www.evrtiq.pl