Dynamiczny rozwój konstrukcji szerokiej gamy silników do samochodów osobowych oraz maszyn i urządzeń przemysłowych wywołany rosnącymi wymaganiami ochrony środowiska (normy emisyjne, recykling), energooszczędną pracą urządzeń (fuel economy), obniżoną materiałochłonnością, wymaga zastosowania paliw i olejów smarowych o coraz lepszych parametrach jakościowych.
Obecnie dostępne oleje silnikowe muszą efektywnie funkcjonować przez dłuższy okres czasu i w bardziej wysilonych warunkach pracy niż kiedykolwiek przedtem. Silniki stały się bardziej kompleksowe, z większą liczbą części skonstruowanych tak aby odpowiadać zmniejszonym tolerancjom pasowania i większą różnorodnością materiałów. Aerodynamiczna stylistyka wielu projektów samochodowych, z bardzo nielicznymi autami posiadającymi np. odpowiednie wloty powietrza, znacznie zredukowała ilość powietrza chłodzącego silnik. Przedni napęd i zwiększone zastosowanie urządzeń napędzanych przez silnik, takich jak wspomaganie kierownicy, wspomaganie hamulców i klimatyzacja, spowodowało zredukowanie wolnej przestrzeni pod maską do minimum w efekcie czego silniki pracują w wyższych temperaturach.
Od silników wymaga się aby działały dłużej w związku z wydłużonymi okresami między-przeglądowymi, co z kolei wpływa na to, ze oleje muszą dłużej utrzymywać silnik w czystości i sprawności. W związku z przepisami ochrony środowiska wymaga się od olejów silnikowych zmniejszonego parowania przy wysokich temperaturach, co zmniejsza ilość częściowo-spalonych węglowodorów (z paliwa) emitowanych do atmosfery poprzez układ wydechowy.
Presja dotycząca jakości olejów silnikowych będzie stale rosła w najbliższej przyszłości. Niektóre z tych nacisków w zakresie silników w samochodach osobowych dotyczą mniejszych misek olejowych, udoskonalonej efektywności pierścieni zgarniających, niższych poziomów zużycia oleju oraz stosowania pokładowych czujników olejowych w celu wydłużenia okresu między wymianami oleju.
W przypadku olejów do silników samochodowych, poszukiwanie środków smarowych o lepszych parametrach wymaga takich olejów silnikowych, które posiadają wyższą stabilność termiczno-oksydacyjną, niższą lepkość i lotność oraz zapewniają zmniejszenie zużycia podczas rozruchu, dłuższe okresy między wymianami oleju, ochronę katalizatora w układzie wydechowym i zmniejszoną emisję spalania.
Oleje silnikowe o niższej lepkości ułatwiają rozruch silnika na zimno i powodują mniejsze zużycie części ruchomych silnika, a ponadto przyczyniają się do lepszej efektywności paliwowej (niższa lepkość oleju oznacza niższe wewnętrzne tarcie oleju.) Warto zwrócić uwagę, że dla silników benzynowych i lekkich silników diesla rośnie użycie olejów silnikowych 0W-20, 0W-30, 5W-30.
Stawiając na wysoką jakość olejów Orlen Oil realizuje szereg badań i testów mających na celu optymalizację produkcji oraz zapewnienie wysokiej, stabilnej jakości dla naszych produktów.
Orlen Oil cały czas stara się tak doskonalić technologie, by była możliwość uzyskania możliwie największej liczby aprobat, rekomendacji i dopuszczeń producentów silników. Pozyskiwanie aprobat jest procesem trudnym, czasochłonnym i kosztownym. Testy silnikowe są bardzo wysilone i rygorystyczne mimo wszystko nasze oleje zostały zaaprobowane przez takie koncerny jak: Mercedes-Benz, Volkswagen, Renault, Ford, BMW i in.
ORLEN OIL
na bieżąco monitoruje aktualne trendy rynkowe (m.in. zmiany konstrukcyjne
silników, zwiększanie okresów pomiędzy wymianami oleju, zwiększanie
oszczędności paliwa, ochrona środowiska i dynamicznie reaguje na bieżące
zapotrzebowania rynku. Uczestnictwo w branżowych sympozjach i odbywanie
licznych szkoleń są dla firmy bezcennym
źródłem informacji, które pozwalają na przygotowywanie nowoczesnych
i konkurencyjnych produktów.
W ostatnim czasie Orlen Oil dynamicznie rozwija produkty syntetyczne jednocześnie nie zapominając o olejach mineralnych i półsyntetycznych.
Doskonałe parametry niskotemperaturowe zapewniają skuteczne smarowanie silnika już od momentu jego uruchomienia, co daje wymierne korzyści nie tylko dla doskonałej ochrony poszczególnych elementów silnika, ale także w zwiększonej oszczędności paliwa.
Dla wybranych olejów z linii olejów PLATINUM MAXEXPERT: Platinum MaxExpert XD 5W-30 oraz Platinum MaxExpert 10W-40 przeprowadzono testy silnikowe mające na celu porównanie szybkości narastania ciśnienia olejów w temperaturach -20oC, -15 oC, -5oC do wybranych olejów konkurencji.
Na poniższych wykresach zobrazowano porównanie przebiegu narastania ciśnienia oleju PlatinumMaxExpert XD oraz oleju Platinum MaxExpert 10W-40 z olejami konkurencji o takim samym poziomie lepkości i jakości w różnych częściach silnika w temperaturze -20oC i -5 oC jednocześnie obrazując prędkość obrotową silnika.
Podczas przeprowadzonego badania oleje Platinum MaxExpert zapewniały szybsze narastanie ciśnienia oleju w ujemnych temperaturach w stosunku do olejów konkurencji. Dotyczy to pomiaru ciśnienia we wszystkich punktach pomiarowych, co jest ważne ponieważ często np. czas dostarczenia oleju do turbosprężarki jest znacznie dłuższy niż do pozostałych elementów silnika. Różnice czasu narastania ciśnienia w poszczególnych punktach silnika mogą się wydawać niewielkie, ale proces uruchamiania zimnego silnika jest często powtarzany i ma bardzo znaczący wpływ na zużycie poszczególnych jego elementów. W związku z tym nawet niewielkie skrócenie pracy silnika w warunkach niewystarczającego ciśnienia oleju ma wpływ na jego trwałość.
Analogiczne wyniki uzyskano dla oleju Paltinum MaxExpert XD 5W-30 w temperaturze -5oC oraz dla oleju PaltinumMaxExpert 10W-40 w teperaturze -15 oC. Przeprowadzone badania silnikowe po raz kolejny dowodzą, iż oleje marki PLATINUM, to najwyższej jakości oleje silnikowe, które zapewniają skuteczne smarowanie i ochronę silnika w każdych warunkach eksploatacji.
Autor: Katarzyna Starzec
Kierownik Produktu