Spółka DuPont – jeden z najważniejszych graczy ma rynku lakierów samochodowych – opublikowała raport popularności kolorów (Global Automotive Color Popularity Report), przedstawiający preferencje dotyczące kolorów aut na 11 kluczowych rynkach świata.
Biały i perłowy biały to kolor, który drugi rok z rzędu dominuje w rankingu popularności barw samochodów na świecie zgodnie z raportem opublikowanym ostatnio przez DuPont. Kolor czarny i efekt czarnego awansowały na II pozycję w rankingu, głównie ze względu na wzrost ich popularności w regionie Azji i Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. III miejsce zajął srebrny, który w ub.roku był na miejscu II, przede wszystkim z uwagi na ogólny spadek zainteresowania tym kolorem na kluczowych rynkach w Europie i Azji.
W swojej 60-letniej tradycji, raport DuPont jest najobszerniejszym i najdłużej prowadzonym badaniem tego typu w branży motoryzacyjnej. Jest to jedyny raport na świecie, który zawiera globalne zestawienie popularności kolorów samochodów oraz trendów regionalnych z 11 wiodących rynków motoryzacyjnych świata.
W 2012 r. kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, oraz znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Północnej (USA i Kanada), Japonii, Korei Południowej, Rosji, RPA i Meksyku. Wg raportu DuPont kolor biały/perłowy biały osiągnął 23% popularności globalnego rynku w 2012 r.
W ciągu ostatniej dekady, kolor biały osiągał coraz wyższy poziom w rankingach popularności kolorów w przemyśle motoryzacyjnym i stał się powszechnie wykorzystywany przy produkcji innych produktów konsumenckich na całym świecie. W tym czasie, popularność koloru białego zarysowała się wyraźnie we wszystkich segmentach pojazdów, choć pierwotnie była to najpopularniejsza barwa w segmencie aut ciężarowych. Wzrost atrakcyjności bieli spowodował powszechne wykorzystywanie tego koloru również w produkcji samochodów z segmentów luksusowych.
– Obecnie odcienie bileli są coraz chętniej wykorzystywane w globalnej bazie produkcyjnej stanowiąc o jakości i wartości pojazdów niezależnie od segmentu, do którego należą, twierdzi Nancy Lockhart, menedżer ds. marketingu kolorów DuPont. – Biele są łączone z odcieniami wanilii, kamienia oraz bardzo dobrze prezentują się w bardzo jasnych odcieniach, dodaje.
Czarny/efekt czarnego jest najchętniej wybieranym odcieniem samochodu w Chinach. W światowym rankingu kolor ten zajął II miejsce mając 21% udziału. Srebrny znalazł się na III miejscu najpopularniejszych barw, prowadząc na rynkach Ameryki Południowej, Brazylii i Indiach. Popularność srebrnego koloru w 2012 r. osiągnęła 18% w globalnym rankingu, co oznacza spadek o 4% w stosunku do roku poprzedniego.
– Srebrny kolor stał się szczególnie atrakcyjny na początku rozwoju ery cyfrowej, w latach 2000-2006, wyjaśnia Lockhart. – Odkąd zaczęła następować stabilizacja gospodarki, obserwujemy, że konsumenci wybierają coraz więcej pojazdów luksusowych. Samochody w kolorze czarnym/efekt czarnego są postrzegane jako symbole wysokiego statusu na kilku kluczowych rynkach światowych.
Czerwony, szary i brązowy/beżowy to kolory które zyskały kilka punktów procentowych na popularności w stosunku do zeszłorocznego raportu. Kolor niebieski natomiast utrzymuje taki sam poziom jak rok wcześniej.
Najbardziej popularne kolory samochodów wg raportu DuPont: biały/perłowy biały – 23%; czarny/efekt czarnego – 21%; srebrny – 18%, szary – 14%, czerwony – 8%, niebieski – 6%, . brązowy/beżowy – 6%, zielony – 1%, żółty/złoty – 1%, pozostałe – 2%.
AUTOR: DUPONT, WNP.PL (AG)