Nowy Fiat Panda 4×4 „zgarnął” swe pierwsze wyróżnienie w skali międzynarodowej, uzyskując tytuł „SUV Roku 2012″ przyznany przez jury konkursu „Top Gear Awards 2012″ słynnego i prestiżowego magazynu TOP GEAR, mającego 1,9 mln czytelników w Wielkiej Brytanii oraz 9,2 mln na świecie.
Założony w roku 1993 i współpracujący z programem BBC magazyn o tej samej nazwie TOP GEAR ma ponad 25 zagranicznych edycji lokalnych, m.in. w Polsce, Chinach, Szwecji, Włoszech, Nowej Zelandii, Malezji, Rosji, Portugalii, Holandii, Indonezji oraz na Filipinach i Bliskim Wschodzie.
Zdaniem dziennikarskiego jury TOP GEAR, nowy Fiat Panda 4×4 przewyższa wielu podobnie wyposażonych, choć droższych rywali, szczególnie pod względem charakterystyki jezdnej, komfortu i własności terenowych. Specjalną pochwałę zyskał rewolucyjny, dwucylindrowy silnik 0.9 TwinAir Turbo, współpracujący z sześciostopniową przekładnią manualną, której niskie przełożenie pierwszego biegu zapewnia znakomitą trakcję off-road i niesamowitą wprost łatwość pokonywania wzniesień.
„Jest dobry w terenie. Może nawet nie ma tych bajeranckich automatycznych szper, ale za to ma sprytny elektroniczny system kontroli trakcji, wystarczające prześwity i niskie przełożenie jedynki” – mówi członek jury TOP GEAR. „Trakcja na zboczu jest nadzwyczajna, po części dzięki ogumieniu, ale także dlatego, że Panda jest lekka, więc nie musi aż tak bardzo walczyć z grawitacją. Ma także inne zalety. Dłuższa jazda autostradą nie męczy. Panda 4×4 jest aż tak kompaktowa, że może bez trudu lawirować pomiędzy drzewami albo głazami, które zatrzymują niejednego, pełnowymiarowego off-roadera.”
Fiat Panda 4×4 to jedyny samochód o napędzie 4WD (na cztery koła) w segmencie „A”. Dzięki swoim walorom technicznym, konkuruje z pojazdami off-roadowymi o znacznie potężniejszych wymiarach (nie mówiąc już o ich wyższej cenie). Panda 4×4 posiada aktywowany automatycznie system napędu typu „torque on demand”, system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC oraz mechanizm różnicowy ELD o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym, który poprawia trakcję podczas ruszania i jazdy po nawierzchni o rzeczywiście niskiej przyczepności.
Motofakty.pl, Autor: (ip)