Projekt rozpoczyna swoje życie z początkiem 2019 roku (1 stycznia), ma trwać 43 miesięcy i łączyć ze sobą 13 europejskich partnerów. Wśród nich znajdziemy: OXIS Energy (producenta ogniw Li-S w obecnej generacji) i Renault.
Celem jest zastąpienie popularnych ogniw Li-Ion, które stawiają pewne ograniczenia, jeśli chodzi o ich masowe wykorzystanie w pojazdach elektrycznych. Nowe ogniwa mają pomóc w zwiększeniu zasięgu takich pojazdów i poprawie bezpieczeństwa (poprzez wykorzystanie hybrydowego, niepalnego elektrolitu), tworząc pojedyncze ogniwa o pojemności 20 Ah.
Osoby pracujące w ramach projektu LISA będą rozwiązywać różne problemy, jak np. problem wąskiego gardła związanego z ochroną metalicznego litu, poprawie mocy i gęstości energetycznej, a także obniżaniu kosztów (co jest jednym z najważniejszych kryteriów przy doborze źródła energii dla pojazdów elektrycznych – EV). Uwaga skupi się także na trwałości technologii, pod względem środowiskowym, ale też ekonomicznym (dostępności materiałów, takich jak lit).
Projekt ma zostać zakończony w stanie pełnej gotowości użytkowej. Dzisiejsze technologie Li-S są o połowę lżejsze niż Li-Ion i osiągnęły zaledwie 10% teoretycznej gęstości energii, jaką są w stanie zaoferować (2600 Wh/kg). Prototypowe cele utrzymują obecnie poziom około 250-300 Wh/kg.
© OXIS Energey
Poziom dwukrotnie wyższy (600 Wh/kg, około 800 Wh/l) jest możliwy do osiągnięcia stosunkowo niedługo, poprzez udoskonalenie materiałów, komponentów i procesów produkcyjnych. Projekt LISA ma dodatkowo na celu pracę nad bezpieczeństwem litowo-metalowym oraz elektrolitem ‘solid-state’, integrując to z nowymi technikami procesowymi, które mogą być wykorzystanie na liniach produkcyjnych w dość bliskiej przyszłości.
LISA świetnie wpisuje się w strategię biznesową OXIS Energy, jeśli chodzi o wdrożenie tej technologii w rynek motoryzacyjny (i ogólnie pojęty rynek transportowy). Mowa tu nie tylko o samochodach osobowych, ale też ciężarowych i autobusach. Współpraca z obecnymi partnerami (w tym: LEITAT, Arkema, Cranfield University, IWS Fraunhofer oraz wspomniany Renault), oraz z wieloma nowymi (np. Varta Micro Battery, CIC Energigune, ARKEMA, ACCUREC Recycling, Optimat), to szansa na szybki rozwój tej technologii, zapewniając wydajną i bezpieczną elektryfikację branży motoryzacyjnej.
Efekty wykonanych prac w ramach tego projektu będą też sporym wkładem w rozwój innych technologii, w tym Li-Ion i ich odpowiedników ‘solid-state’.