Należąca do koncernu Tata Steel firma Cogent Power przedstawiła nowy rodzaj stali elektrycznych, przeznaczonych do produkcji silników elektrycznych dla samochodów elektrycznych (EV) i hybrydowych (HEV).
Przy produkcji tego typu stali zwykle największą uwagę przykłada się do objętych europejskimi standardami właściwości elektromagnetycznych. Cogent gwarantuje także odpowiednie własności mechaniczne. Większość typowych silników elektrycznych do maszyn pracuje z prędkością 3 000 obrotów, tymczasem w przypadku samochodów silniki są budowane z myślą o prędkościach obrotowych sięgających 10 000 obrotów. W tym wypadku wytrzymałość stali ma znacznie większe znaczenie.
– Dla naszych klientów produkujących samochody niskoemisyjne wytrzymałość mechaniczna jest równie ważna co własności elektromagnetyczne stali – mówi Magnus Lindenmo, technical development manager w należących do Cogent Power zakładach Surahammar Bruks w Szwecji.
Cogent Power wprowadza trzy rodzaje stali o ziarnach niezorientowanych (NGO) – M330.35HT, M330-35HS i M250-35HS. Mają one grubość 35 mm, ale przygotowano także półcentymetrowej grubości stal NO50 NGO, która ma zapewnić większą opłacalność w wypadku częstotliwości przewyższających 50 Hz.
Fabryka Surahammar Bruk należy do Cogent Power od 2001 roku. Od roku 2007 produkuje gorąco walcowane blachy elektrycznych stali NGO. W roku 1897 wyprodukowano w Surahammar pierwszy szwedzki samochód.
AUTOR: WNP.PL (PIOTR MYSZOR)