– Współpraca z ekspertami Instytutu Towarzystwa Fraunhofera w dziedzinie badań nad interakcją człowiek-maszyna – Eksperyment laboratoryjny w futurystycznym symulatorze jazdy – Projekt Audi „25. godzina”: zdefiniowanie mobilności premium przyszłości |
Ingolstadt, 14 lipca 2017 r. Jakie będą wrażenia premium w autonomicznie jeżdżącym samochodzie? Audi, we współpracy z Instytutem Gospodarki Pracy i Organizacji Towarzystwa Fraunhofera (niem. Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation, IAO) prowadzi zaawansowane badania w tej kwestii. W futurystycznym symulatorze jazdy, eksperci w dziedzinie interakcji człowiek-maszyna zbadali dla przykładu, jak wnętrze samochodu stać się może doskonałym miejscem pracy. Wyniki doświadczeń pomogą producentowi zaoferować w przyszłości, każdemu użytkownikowi, wnętrze pojazdu dopasowane do indywidualnych potrzeb. Współpraca badawcza z Instytutem, to część projektu Audi „25. godzina”. |
„Gdy samochody nie będą już miały kierownicy, można będzie na nowo zdefiniować mobilność premium. W przyszłości, ludzie w drodze z punktu A do punktu B, zrelaksowani, będą mieli możliwość surfowania w Internecie, zabawy z dziećmi lub pracy w skupieniu” – mówi Melanie Goldmann, szefowa działu „kultura i trendy” Audi Kommunikation. „Razem z ekspertami z Instytutu Towarzystwa Fraunhofera chcemy się dowiedzieć, co jest najważniejsze dla optymalnego wykorzystania czasu w autonomicznie jeżdżącym samochodzie.” By przeprowadzić eksperyment laboratoryjny w Instytucie Towarzystwa Fraunhofera w Stuttgarcie, Audi skonstruowało specjalny symulator jazdy, oddający wrażenia autonomicznej jazdy. W jego wnętrzu nie znajdziemy kierownicy i jest ono praktycznie dowolnie modyfikowalne. Wyświetlane na dużej powierzchni przed i po bokach symulatora obrazy, dają wrażenie jazdy w mieście nocą. Na ekranach, naukowcy mogą wyświetlać cyfrowe bodźce zakłócające, szyby symulatora można przyciemnić, a barwa światła oraz odgłosy z zewnątrz zmieniają się. Laboratoryjny eksperyment skupia się na osobach młodych, urodzonych po 1980 roku i uchodzących za otwartych na autonomicznie jeżdżące samochody, czyli na tzw. millennialsach. Trzydziestka testerów musiała rozwiązywać w trakcie eksperymentu różne zadania wymagające koncentracji – była to symulacja wykonywania pracy w autonomicznie jeżdżącym samochodzie. Podczas badania dokonywano pomiarów aktywności ich mózgów (przy pomocy elektroencefalografu), czasu reakcji, współczynnika pomyłek oraz rejestrowano ich subiektywne wrażenia. Wyniki pomiarów prowadzonych z zastosowaniem elektroencefalografu były jednoznaczne: umysł ludzki we wnętrzu pojazdu, bez czynników zakłócających, jest mniej obciążony. Po przyciemnieniu szyb, zoptymalizowaniu oświetlenia wnętrza i zaprzestaniu podawania cyfrowych zakłóceń, zadania były rozwiązywane lepiej i szybciej. Osoby testowane twierdziły także, że były wtedy mniej zdekoncentrowane. Natomiast sytuacja podczas jazdy w samochodzie-robocie „zbliżona do rzeczywistej”, bardziej absorbowała umysł. W tym wypadku uczestnicy eksperymentu musieli oglądać reklamy, otrzymywali informacje z sieci społecznościowych, oświetlenie w pojeździe nie było przyjemne, a szyby nie były przyciemnione. „Wyniki pokazują, jak ważna jest właściwa równowaga. W cyfrowej przyszłości fantazja nie będzie miała granic, będziemy mogli zaoferować w samochodzie wszystko – prawdziwy zalew informacji” – mówi Goldmann. „Naszą intencją jednak, jest umieszczenie w centrum zdarzeń człowieka. Samochód powinien stać się inteligentną membraną. Do użytkownika powinny docierać tylko właściwe informacje we właściwym czasie.” Projekt „25. godzina” W dzisiejszych czasach, kierowca spędza za kierownicą średnio 50 minut dziennie. Projekt badawczy Audi, nazwany „25. godzina”, bada, jak ten czas można wykorzystać efektywniej w autonomicznie jeżdżącym samochodzie. Projekt bazuje na założeniu, że inteligentne połączenie na linii człowiek-maszyna, pozwoli tej ostatniej poznać indywidualne preferencje człowieka i elastycznie je zastosować. W ten sposób, klienci Audi zyskają pełną kontrolę nad swoim czasem – staną się jego panami. Pracujący nad projektem zespół, w pierwszym etapie towarzyszył ludziom mieszkającym w Hamburgu, San Francisco i w Tokio, skupiając się na dwóch aspektach. Jak dziś korzysta się w samochodzie z systemów infotainment? I co ludzie chcieliby robić w przyszłości w czasie wolnym w samochodzie? Następnie, wyniki eksperymentu omówiono z różnymi ekspertami, w tym z psychologami, antropologami oraz urbanistami i planistami mobilności. W kolejnym etapie, eksperci Audi zdefiniowali trzy rodzaje spędzania czasu, możliwe podczas jazdy autonomicznym samochodem: czas wysokiej jakości, czas produktywny i czas na wypoczynek. W tzw. czasie wysokiej jakości, ludzie spędzają go aktywnie, z dziećmi lub na rozmowach przez telefon z rodziną i przyjaciółmi. W czasie produktywnym z reguły pracowali, a w czasie w na wypoczynek zrelaksowani czytali, surfowali w Internecie lub oglądali film. By dalej badać zagadnienia związane ze spędzaniem czasu, specjaliści Audi uzyskali niedawno wsparcie naukowców z Instytutu Towarzystwa Fraunhofera. Na obecnym etapie, zespół skupia się przede wszystkim na tzw. czasie produktywnym. Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl. |