Ponad dwie piąte nowych aut, które w tym roku wyjadą na drogi, będzie pomalowane białym lub srebrnym lakierem – wynika z badań amerykańskiej firmy PPG Industries, znanego dostawcy lakierów samochodowych.
Biały kolor ma 22 proc. aut z rocznika 2012, a srebrny – 20 proc. Na trzecim miejscu pod względem popularności są czarne auta: na taki kolor pomalowano 19 proc. samochodów z rocznika 2012 – podaje PPG. Piątkę najpopularniejszych w tym roku kolorów zamykają szary i czerwony.
Biały kolor już drugi rok z rzędu jest najczęściej wybierany przez kierowców, którzy wcześniej woleli kolor srebrny. Według PPG to skutek wzrostu sprzedaży pikapów w USA. Takie auta kupują tam przedsiębiorcy, którzy często umieszczają na samochodzie logo swoich firm – doskonale widoczne na takim tle.
Biały kolor cieszy się teraz popularnością jako symbol nowoczesności, w dużej mierze dzięki wykorzystywaniu tego koloru przez firmę informatyczną Apple – ocenia PPG. W poprzedniej dekadzie z zaawansowanymi technologiami kojarzył się kolor srebrny, i to właśnie przyczyniło się do popularności aut malowanych tym kolorem.
Na wybór koloru aut wpłynął także kryzys. Biały, srebrny, szary i czarny uchodzą wśród kierowców za kolory „bezpieczne”, które nie znudzą się za kilka lat. A to ważne w czasie kryzysu, bo kierowcy liczą się z tym, że będą dłużej eksploatować auto. – Nabywcy chcą koloru, który nie znuży ich przed długie lata – tłumaczy Michelle Killen odpowiadająca w pracowniach wzornictwa General Motors za kolorystykę samochodów.
Biały jest najpopularniejszym kolorem aut na całym świecie, ale inne barwy cieszą się różnym wzięciem wśród kierowców. Najwięcej czerwonych aut kupują kierowcy w Ameryce Północnej. W Europie auta czarne i szare są popularniejsze od srebrnych. Kierowcy w Azji lubią złote auta, ale unikają zielonych.
We wszystkich częściach świata tylko 7 proc. nowych aut ma kolor niebieski.
W PPG już szykują lakiery do aut, które pojawią się w salonach sprzedaży za trzy lub cztery lata. I według tej amerykańskiej firmy w ciągu najbliższych dwóch lat pojawi się sporo aut – zwłaszcza luksusowych – w kolorze brązowym lub pomarańczowym. Kolor brązowy na całym świecie kojarzy się z luksusem, bo przypomina o naturalnym kolorze skóry czy filiżance dobrej kawy. Na otwartych pod koniec września targach samochodowych w Paryżu koncerny przedstawiały zaś sporo purpurowych aut, jakby testując ten kolor na kierowcach odwiedzających ich stoiska.
PPG przygotowało już także 64 nowe kolory lakierów samochodowych do aut, które będą produkowane w latach 2016-17. Często sama nazwa takiego lakieru uwodzi egzotyką, jak np. Al Fresco (srebrny metalik z zielonym połyskiem) czy Elixir (metaliczne połączenie kolorów srebrnego i magenta, czyli purpury przełamanej różem).
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, qub, AP