Hutchinson zbuduje szósty zakład

Francuzi wydadzą 75 mln zł na fabrykę, o ile łódzka działka wejdzie do strefy. Stworzą 250 etatów.

Mamy szansę na kolejną inwestycję w branży motoryzacyjnej. Hutchinson Poland myśli o budowie fabryki, która prawdopodobnie będzie wytwarzać uszczelki. Będzie to trzeci zakład w Łodzi i szósty w Polsce. W maju rada miejska zgodziła się na scalenie działek w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (ŁSSE). W lokalnej prasie pojawiła się informacja, że inwestować chce tu Hutchinson.

Strefa w gotowości

— Firma Hutchinson znalazła się w naszym wniosku o rozszerzenie strefy, który złożyliśmy w Ministerstwie Gospodarki. Powstanie 250 miejsc pracy, a inwestycja ma sięgnąć około 70 mln zł — mówi Tomasz Sadzyński, prezes ŁSSE.

Z informacji „PB” wynika, że wartość inwestycji jest wyższa i wyniesie minimum 75 mln zł. Od lipca na poszerzenie czeka 10 specjalnych stref ekonomicznych (SSE), bo Ministerstwo Finansów zakwestionowało dotychczasowy sposób obliczania skutków zmian granic. Porozumiało się w tej sprawie z Ministerstwem Gospodarki dopiero w ostatnich dniach.

Jednak rząd nie zmienił jeszcze rozporządzenia dotyczącego stref. Zgodnie z planami do ŁSSE wejdzie teren liczący 5,5 ha i zlokalizowany tuż przy jednej z działających fabryk Hutchinsona. Firma, oprócz nowych etatów, obiecuje utrzymanie730 miejsc pracy. Tyle zatrudniają jej fabryki, które są już w łódzkiej strefie. — Odmawiamy komentarza — mówi Małgorzata Jakubowicz z Zakładu Łódź 2, którego dyrektor zajmuje się nowym projektem.

Zainwestowali, zarabiają

Francuzom w Polsce wiedzie się świetnie. W 2011 r. Hutchinson Polska miał 1,3 mld zł przychodów wobec niecałych 1,1 mld zł rok wcześniej. Zysk netto urósł ze 112,2 mln zł do 144,2 mln zł. Z tej kwoty 100 mln zł zostało wypłacone właścicielowi — francuskiemu Hutchinsonowi. Firma ma w Polsce zakłady w Żywcu (dwa), Bielsku-Białej i Łodzi (też dwa).

Produkuje głównie dla branży motoryzacyjnej. W Żywcu i Bielsku-Białej powstają przewody chłodzenia silnika, paliwowe, do systemu klimatyzacji oraz urządzenia transferu powietrza. Wykorzystywane są m.in. w autach marek Citroen C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo. Największa część eksportu trafia do USA. Firma jest też dostawcą firm Valeo i PSA. Hutchinson produkuje również uszczelki karoseryjne (Zakład Łódź 2) do samochodów Clio 3, Audi A3 czy Nissan Pathfinder.

Również w Łodzi powstają systemy antywibracyjne. Mimo światowego spowolnienia w Polsce inwestuje coraz więcej firm motoryzacyjnych. Ze 143 projektów obsługiwanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych 24 pochodzą z tej branży. Gdyby wszystkie trafiły do Polski, firmy zainwestowałyby 1,8 mld EUR i stworzyły 12,5 tys. etatów.

Puls Biznesu, Małgorzata Grzegorczyk