Jeszcze przed rozpoczęciem Światowych Dni Młodzieży do Krakowa dotarło 60 nowych 12-metrowych autobusów wyposażonych w silniki Euro 6, spełniające najwyższe europejskie normy ochrony środowiska.
Pasażerowie nie będą mieli problemu z rozpoznaniem nowych Solarisów, ponieważ ich design znacznie różni się od poprzedniej wersji. W porównaniu ze znanymi dotychczas w Krakowie autobusami Urbino, nowa generacja oferuje pasażerom między innymi więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi oraz bardziej przestronne wnętrze. Do dyspozycji kierowców oddana została bardziej ergonomiczna kabina, która dzięki wyżej umiejscowionemu fotelowi zapewnia kierowcy lepszą widoczność.
Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostaną trzy ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów. Autobusy są wyposażone w klimatyzację, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic wyświetlających trasę przejazdu wraz z mapą Krakowa oraz z głosowego zapowiadania przystanków. Nie zapomniano także o automatach biletowych.
Pojazdy będą napędzane ekologicznymi silnikami firmy DAF spełniającymi restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6. Dodatkową nowością będzie system rekuperacji energii. Odzyskiwana w procesie hamowania energia kinetyczna po przekształceniu na elektryczną jest gromadzona w specjalnych superkondensatorach. Następnie można ją wykorzystać do zasilania instalacji elektrycznej autobusu, czyli np. do oświetlenia czy do automatu biletowego. To rozwiązanie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.
W centrum jak najmniej spalin
– Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Dostawa 60 nowych autobusów zbliża nas do celu jakim jest kierowanie do obsługi linii w centrum miasta w rejonie II Obwodnicy wyłącznie takich pojazdów, które są wyposażone w silniki spełniające normę powyżej Euro 5 – mówi Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK Kraków.
Warto także zaznaczyć, że w drzwiach wszystkich 60 autobusów zostały zamontowane specjalne bramki, które zliczą wsiadających i wysiadających pasażerów uwzględniając lokalizację przystanków na trasie. Dane będą wykorzystywane w aktywnym zarządzaniu komunikacją, np. potwierdzając potrzebę zwiększenia częstotliwości kursowania pojazdów na danej linii.
Autobusy za unijne pieniądze
Wartość kontraktu to ponad 71 milionów złotych. Zakup tych autobusów to część dużego unijnego projektu, dzięki któremu krakowski przewoźnik kupuje 107 autobusów (oprócz 60 autobusów 12 metrów, jest to jeszcze zakup 20 autobusów elektrycznych, 12 autobusów hybrydowych, 15 autobusów midi z silnikami Euro 6 oraz dostawa 12 automatów biletowych Krakowskiej Karty Miejskiej).
Zakup jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. MPK SA w Krakowie otrzyma na ten cel z tego nowego programu ponad 115,7 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wartość całego projektu wynosi ponad 167,4 mln zł.
Źródło: www.transport-publiczny.pl