Przy liczbie 230 tys. części zamiennych odbieranych od ponad 1600 dostawców Ford – czołowy europejski producent samochodów – oczekuje od systemu informatycznego pełnej kontroli nad każdym elementem łańcucha dostaw. Jakie wymagania musiała spełnić wdrożona przez firmę platforma informatyczna AX4?
Logistyka części zamiennych to pole minowe. Klienci oczekują dostawy najpóźniej następnego dnia, gdy zgłoszą zapotrzebowanie, co oznacza, że towar w każdej chwili powinien być dostępny na magazynie. W wypadku przemysłu motoryzacyjnego spełnienie tego wymagania jest szczególnie trudne. Nie możliwe jest bowiem przechowywanie wszystkich podzespołów w lokalnych magazynach, blisko klienta końcowego. Ford musi zarządzać aż 230 tysiącami części w ramach europejskiej sieci serwisowej. Niektóre z nich są skomplikowanymi, drogimi podzespołami, więc magazynowanie ich w rozproszonej sieci placówek byłoby kosztowne. Właśnie dlatego łańcuch logistyczny firmy opiera się na trzech centrach dystrybucyjnych: w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz na współpracy z ponad 1600 dostawcami. Taka struktura wymaga bardzo precyzyjnego i efektywnego systemu zamawiania towaru oraz monitorowania dostaw. W poszukiwaniu najlepszego rozwiązania, Ford zdecydował się na wykorzystanie platformy logistycznej AX4, firmy AXIT do stworzenia zautomatyzowanego procesu zarządzania łańcuchem logistycznym.
– Projekt można uznać za sukces tylko w wypadku, gdy system logistyczny pozwoli na dokładne określenie, gdzie znajduje się każda zamówiona część, a także na jakim etapie procesu dostawy jest obecnie- komentuje Krzysztof Mytnik, Country Sales Manager w AXIT. Do osiągnięcia tego celu konieczna była integracja nie tylko 1600 współpracujących z Fordem dostawców, lecz również 24 lokalnych przewoźników, centrum synchronizacji materiałów oraz 43 centrów konsolidacji przesyłek – wszystko w jednym systemie AX4 do zarządzania łańcuchem dostaw.
Klienci oczekujący na części zamienne również musieli być wzięci pod uwagę, ponieważ potrzebują możliwości szybkiego składania zamówień. Ważnym elementem przy realizacji projektu okazały się różnorodne systemy informatyczne wszystkich zaangażowanych stron oraz zróżnicowane sposoby komunikacji.
Mechanika sukcesu
– Platforma AX4 wykorzystuje technologię chmury obliczeniowej do integracji wszystkich podmiotów łańcucha dostaw w jednej sieci, mapującej proces zamówień. Rozwiązanie zastosowane dla Forda przydziela mu funkcję wieży kontrolnej, dzięki której można monitorować wszystkie procesy, a w razie konieczności skupić się na indywidualnych lokacjach- dodaje Daniel Kucner, Head of International Business Development w AXIT. W celu zachowania pełnych referencji odnośnie numerów poszczególnych części, Ford kopiuje informacje z zamówień oraz z dokumentów ASN (Advanced Shipping Notification) do AX4, po czym scala je z pozostałymi danymi przesyłki. Na podstawie informacji dostępnych w ramach platformy możliwe jest stworzenie kodów kreskowych, którymi zostaną oznakowane paczki i palety. Takie rozwiązanie zapewnia poprawną rotację towarów w łańcuchu transportowym oraz usprawnia przetwarzanie informacji na temat części w magazynach Forda. Wprowadzanie danych zostało zautomatyzowane i wykonywane jest poprzez skanowanie. AX4 przetwarza również dane trackingowe, dzięki czemu Ford może śledzić przebieg transportu, a także natychmiastowo otrzymuje informację w wypadku opóźnień. Każdy element łańcucha dostaw Forda jest sprawdzany na bieżąco pod kątem tego, czy przepływ towarów przebiega prawidłowo. Rozbieżności są raportowane automatycznie lub wprowadzane bezpośrednio do AX4 przez użytkowników.
W celu lepszego zarządzania opakowaniami transportowymi firma Ford zdecydowała się również na dodatkowy moduł AX4 Report. Jest to wszechstronne narzędzie analityczne, które – w tym wypadku – pozwala na określenie ilości opakowań wymaganych przez każdy punkt tranzytowy. Dla Forda kluczowe jest zapewnienie wystarczającej liczby właściwych pojemników, ponieważ części zamienne przed przyjęciem do magazynów umieszczane są albo w opakowaniach sprzedażowych, albo w takich, które uniemożliwiają bezpieczne składowanie. Gdyby zabrakło opakowań transportowych, proces dostawy zostałby zablokowany, a przesyłka musiałaby czekać na nowe. Wczesna informacja – zarówno o dostawie części, jak i o wymaganych opakowaniach – pozwala na zmniejszenie zapasu bezpieczeństwa i daje pewność, że klient otrzyma swoje produkty na czas.
Lądowanie w chmurze
Korzystając z platformy AX4, europejski Ford odebrał ponad 162 tysięcy części zamiennych na przestrzeni roku 2012. Sieć Forda objęła 1200 aktywnych użytkowników AX4. W tym okresie przez platformę AX4 zostało wygenerowanych 162 tysięcy e-mailowych notyfikacji.
Dzięki architekturze chmury, AX4 oferuje nieprzerwaną dostępność, a także poprawia komunikację ze wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw. Przewoźnicy otrzymują informacje o zamówieniach wcześniej, niż uprzednio, przez co oszczędzają środki, a proces odbioru przesyłek działa sprawniej. Możliwość monitorowania statusu transportów oraz bieżąca informacja o tym, gdzie aktualnie znajdują się przewożone towary, skracają czas potrzebny na sfinalizowanie dostawy. Punkty przeładunkowe i magazyny Forda mogą lepiej zaplanować transport i przygotować się na nadchodzące przesyłki. Rozwój działalności stał się łatwiejszy, ponieważ nowych partnerów można integrować z systemem AX4 w prosty, przystępny sposób.
Nowoczesne rozwiązania, wykorzystujące technologię chmury obliczeniowej, zwiększają efektywność i niezawodność procesów nawet w tak wymagających przypadkach, jak logistyka części zamiennych. Tego typu systemy stają się coraz bardziej popularne, każdego roku zwiększają swoje możliwości, za to spadają koszty ich wdrożenia. Zastosowanie ich przed konkurencją może wpłynąć na zwiększenie przewagi rynkowej.