W ramach unijnego programu OpEneR służącego rozwojowi pojazdów elektrycznych opracowano nowatorskie rozwiązania zarządzania zasilaniem samochodu, nawigacyjne i hamowania. Powstała też sieć wzajemnych połączeń między tymi rozwiązaniami podnosząca sprawność elektrycznych pojazdów.
Choć pojazdy elektryczne staja się coraz bardziej popularne, wciąż pozostaje problem efektywności ich zasilania, a potencjalni kierowcy obawiają się ograniczonego zasięgu ze względu na niedobór energii elektrycznej. Międzynarodowe konsorcjum europejskie prowadzące projekt OpEneR na rzecz rozwoju transportu zasilanego energią elektryczną opracowało nowe rozwiązania łączące nowe funkcje, systemy i komponenty pozwalające na niższe zużycie energii. Dzięki nim kierowcy mogą otrzymać wskazówki dotyczące stylu jazdy, płynności ruchu i hamowania w taki sposób, by oszczędzać lub odzyskiwać energię. Według autorów projektu w ten sposób można zaoszczędzić nawet 30 proc. energii elektrycznej potrzebnej do zasilania samochodu. Trwają prace mające doprowadzić do skomercjalizowania rozwiązania.
Przykładowe rozwiązanie to funkcja eko-jazdy wspomagana elektronicznie. Zainstalowane urządzenia obliczają najbardziej efektywną energetycznie trasę i styl jazdy. Tempomat pozwala na półautomatyczne prowadzenie samochodu wspomagane danymi z radaru i systemu wideo połączonego ze szczegółowymi mapami zawierającymi informacje o wzniesieniach i obniżeniach drogi oraz ograniczeniach prędkości. Komunikacja pojazdu z infrastrukturą drogową pozwala otrzymywać informacje o stanie ulicznego oświetlenia. Pomocne informacje dla kierowcy są wyświetlana na desce rozdzielczej, tak by w razie potrzeby prowadzący mógł zareagować np. zdejmując nogę z pedału gazu.
– Nasze osiągnięcia są ważne dla przyszłości pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Pozwolą na otwarcie szerokiego rynku – uważa Kosmas Knödler, koordynator projektu OpEneR z firmy Robert Bosch.
Po trzech latach działań i zainwestowaniu 4,4 mln euro z funduszy unijnych zespół stworzył dwa pojazdy demonstracyjne.
Badacze i inżynierowie udoskonalili układ przeniesienia napędu, system hamowania rekuperacyjnego, system nawigacyjny i umieszczone w układach czujniki. Rozwinęli też architekturę sieciową łączącą wszystkie elementy i pozwalającą na ich efektywną współpracę.
– Planujemy kolejne testy i zakładamy, że w najbliższych latach nowe rozwiązania wejdą do produkcji – podsumowuje Kosmas Knödler.
W projekcie OpEneR uczestniczy konsorcjum inżynierów i naukowców z Niemiec, Austrii, Francji i Hiszpanii.
AUTOR: WNP.PL (WGK)