Wyższa wartość sprzedaży PSA

W pierwszym kwartale 2014 r. sprzedaż światowa Grupy PSA Peugeot Citroën wzrosła o niemal 8% napędzana ożywieniem na rynku europejskim i dynamicznym wzrostem sprzedaży w Chinach. Na wyniki Grupy istotny wpływ miały jednak gwałtowne wahania kursu walut.

W I kw. 2014 r. Grupa kontynuowała swój program odbudowy poprzez:

– ogłoszenie planu „Back in the race” przez prezesa Carlosa Tavaresa, który definiuje operacyjne dźwignie odbudowy kondycji finansowej firmy,
– sukces handlowy wprowadzonych w ostatnim czasie na rynek modeli: Peugeot 308 ogłoszonego „Samochodem Roku” i Citroena C4 Picasso oraz zapowiedź wprowadzenia na rynek Peugeot 108, Citroena C1 i Citroena C4 Cactus, a także Peugeot 408 w drugiej połowie roku oraz DS 5LS w drugim kwartale br. w Chinach,
– silny wzrost sprzedaży w Chinach; nadal trudna sytuacja dla Grupy na rynkach w Rosji i Ameryce Łacińskiej,
– kontynuowanie planu restrukturyzacji dążącego do poprawy konkurencyjności w Europie i obniżenia kosztów stałych,
– odnowienie kredytu konsorcjalnego podwyższonego do kwoty 3 mld euro.

Obroty handlowe Grupy w I kw. 2014 r. wyniosły 13,3 mld euro tj. wzrosły o niemal 2% w porównaniu z I kw. 2013 r.; obroty ze sprzedaży samochodów, podzespołów i części zamiennych wyniosły 8,9 mld euro (z wyłączeniem obrotów handlowych spółek joint-venture w Chinach), co oznacza wzrost o 2% w stosunku do i kw. 2013, na który istotny wpływ miały niekorzystne efekty kursów walut; obroty firmy Faurecia wyniosły 4,5 mld eur (+3%), natomiast Banque PSA Finance odnotował spadek obrotów o 7%.

Grupa przewiduje, że rynek samochodowy w Europie w 2014 r. odnotuje wzrost rzędu 3%, rynek chiński wzrośnie o 10%, w Ameryce Łacińskiej pogorszy się o 7%, a sprzedaż na rynku rosyjskim spadnie o ok. 5%.

Grupa ma na celu osiągnięcie dodatnich wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow) z działalności operacyjnej najpóźniej do roku 2016 i skumulowanych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej w wysokości 2 mld euro w latach 2016-2018. Celem jest również zwiększenie marży operacyjnej do 2% w 2018 r. w zakresie sprzedaży samochodów, a docelowo do 5% w okresie kolejnego planu średnioterminowego na lata 2019-2023.

Obroty handlowe ze sprzedaży samochodów, podzespołów i części zamiennych w pierwszym kwartale 2014 roku wzrosły o 2% do 8 925 miliardów euro w porównaniu do 8 747 miliardów euro w pierwszym kwartale roku 2013. Światowa sprzedaż samochodów produkowanych przez Grupę osiągnęła 726 000 sztuk w pierwszym kwartale, tj. zwiększyła się o ok. 8%. Wzrost ten odzwierciedla zwiększenie wolumenów sprzedaży w Europie (+16%) i w Chinach (+18%) hamowane przez spadek sprzedaży odnotowany w Ameryce Łacińskiej (-14,5%) i w Rosji (-8%).

Obroty handlowe generowane przez sprzedaż aut nowych wzrosły w I kw. 2014 r. do 6 240 mld euro w porównaniu do 6 070 mld euro rok wcześniej. Obroty Grupy zwiększyły się o prawie 3% przede wszystkim za sprawą wzrostu ilości sprzedawanych samochodów Grupy o niemal 5% (poza Chinami), korzystnej struktury sprzedaży poszczególnych modeli o niespełna 2% w wyniku wprowadzenia na rynek najnowszych modeli, pozytywnego efektu cenowego o ponad 1%, świadczącego o kontynuowaniu przez Grupę jej polityki cenowej w kontekście rynku, na którym agresywnie ustalane ceny pozostają na wysokim, stałym poziomie, a także stosunkowo większej sprzedaży w krajach o wyższej rentowności sprzedaży o 0,2%. Korzystne czynniki kompensują negatywny wpływ kursu walut na poziomie -4,5%.
Liczba samochodów nowych na stockach wyniosła na koniec marca br. 422 tys. egz. tzn. była większa o 8 tys. w stosunku do sytuacji sprzed roku, co związane jest ze zwiększeniem wolumenów sprzedaży. Grupa potwierdza rygorystyczne zarządzanie stockiem zgodnie z celami w zakresie obniżenia zużycia wolnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej.

Liczba zamówień na Peugeot 308 osiągnęła na koniec marca 70 tys. szt. od momentu wprowadzenia modelu na rynek i przekroczyła założone cele, m.in. dzięki nagrodzie „Samochód Roku” otrzymanej w marcu tego roku, a także wprowadzeniu do sprzedaży wersji 308 SW oraz silników benzynowych PureTech i Diesla Blue HDi, najbardziej wydajnych w swojej kategorii w zakresie emisji CO2. Aby nadążyć za tym sukcesem w zakładach produkcyjnych w Sochaux zatrudniono dodatkowy zespół pracowników. Peugeot 2008 kontynuuje dobrą passę z wynikiem 40 tys. samochodów sprzedanych w ciągu kwartału, a Grupa po raz drugi zwiększyła w I kw. 2014 moc produkcyjną w fabryce w Miluzie.

C4 Picasso i Citroen Grand C4 Picasso kontynuują dobre wyniki, gromadząc od momentu wprowadzenia na rynek do końca marca br. 60 tys. zamówień na wersje 5-miejscowe i 35 tys. zamówień na modele 7-miejscowe. 70% sprzedaży stanowią najwyższe poziomy wyposażenia. Citroen C3 również uzyskał bardzo dobre wyniki sprzedaży. W I kw. roku zaprezentowano też model C4 Cactus, który promuje nowe pozycjonowanie marki.

W dalszym ciągu rozwija się współpraca partnerska z Changan w ramach marki DS w Chinach. Na rok 2014 zaplanowano wprowadzenie na rynek nowych modeli, tj. DS 5LS w marcu i nowego SUV’a DS 6WR pokazanego na salonie w Pekinie.

Obroty handlowe firmy Faurecia wyniosły w I kw. 2014 r. 4 518 mld euro (+3%). Wzrost wyniósłby nawet 7% przy odwołaniu się do identycznej bazy porównawczej. W tym kwartale firma odnotowała znaczny wzrost sprzedaży w Europie, Azji i Ameryce Południowej i zwiększyły się obroty w każdym zakresie działalności

Obroty handlowe Banque PSA Finance wyniosły w I kw. 2014 r. 418 mld euro, co oznacza spadek o 7% w stosunku do I kw. 2013, głównie w wyniku mniejszej wartości kredytowanych kwot.

źródło: PSA

AUTOR:  WNP.PL (AG)