Niezależne badania kosztów eksploatacji samochodów, przeprowadzone przez redakcję najstarszego polskiego tygodnika motoryzacyjnego Motor dowiodły, że samochody Grupy Fiat-Chrysler charakteryzują się najniższymi kosztami przejechania 100 km w aż trzech z dziesięciu prezentowanych klas pojazdów.
Omawiany ranking kosztów paliwa na dystansie 100 km według magazynu Motor przeprowadzono na podstawie wyników rzeczywistego średniego spalania (50% miasto/50% trasa), jakie redakcja uzyskała podczas swoich testów. Jak podkreślają autorzy rankingu, są to wartości uzyskane w warunkach jazdy w ruchu ulicznym.
Koszty pokonania dystansu 100 km redakcja obliczyła, bazując na cenie paliwa z 20 września.
W kategorii „auta klasy mini” najniższy koszt przejazdu na badanym dystansie uzyskał Fiat Panda napędzany silnikiem wysokoprężnym 1.3 Multijet 16v 75 KM z systemem Start&Stop. Panda nowej generacji zużyła średnio 5,1 litra oleju napędowego na 100 km, generując koszt 28,92 zł.
Tak niskie spalanie paliwa to kolejny argument tłumaczący sukces handlowy modelu Panda. Z wynikiem przeszło 6 mln egzemplarzy Panda uzyskała bowiem tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu miejskiego na świecie.
Wśród najliczniej reprezentowanych aut kompaktowych (łącznie przebadano 93 modele) najtańszym samochodem w eksploatacji według redakcji Motoru okazała się Alfa Giulietta wyposażona w silnik 1.4 TB 16v 120 KM z instalacją gazową LPG.
Zwycięskie auto na dystansie 100 km zużyło 10,3 litra paliwa (benzyna + LPG), których łączny koszt wyniósł zaledwie 24,60 zł. Co istotne, doceniona jednostka napędowa została całkowicie przeprojektowana do współpracy z instalacją LPG dzięki zastosowaniu specjalnych komponentów. Za jej zasilanie odpowiada wielopunktowy sekwencyjny wtrysk paliwa, umożliwiający natychmiastowe, wręcz niezauważalne przełączenie z benzyny na gaz płynny bez zmiany takich parametrów jak przyspieszenie czy reakcja silnika.
W segmencie „duże SUV-y” ranking na najniższy koszt przejazdu wygrał natomiast Jeep Grand Cherokee z jednostką napędową V6 3.0 CRD 241 KM, który osiągnął średnie spalanie 8,8 litra oleju napędowego, wykazując koszt tylko 49,61 zł na przejechane 100 km.
Taki wynik udało się uzyskać dzięki zastosowaniu w silniku 3.0 CRD technologii wysokociśnieniowej listwy paliwowej i wtryskiwaczy piezoelektrycznych oraz turbosprężarki z turbiną o zmiennej geometrii łopatek i filtra cząstek stałych.
Wysokie pozycje w rankingu tygodnika Motor zajęły także inne pojazdy z Grupy Fiat-Chrysler. Fiat 500 napędzany jednostką 0.9 TwinAir 85 KM z systemem Start&Stop z wynikiem 5,6 litra benzyny i 31,86 zł na 100 km zajął szóste miejsce wśród aut klasy mini, a dwie pozycje za nim uplasował się Fiat Panda 4×4 z silnikiem 1.3 Multijet 16v 75 KM.
Panda z napędem 4×4, uzyskując spalanie 5,9 litra oleju napędowego, czyli koszt 33,45 zł na dystansie 100 km, prześcignęła wiele aut z napędem tylko na jedną oś.
Z kolei Fiat Bravo wyposażony w silnik 1.6 Multijet 16v 120 KM osiągnął siódme miejsce wśród aut kompaktowych, wykazując średnie spalanie 5,4 litra oleju napędowego (koszt 30,62 zł na badanym odcinku 100 km).
Szczegóły rankingu znajdują się w tygodniku Motor nr 40/2013 z 30 września.
Źródła, FAP
IBRM Samar