Marka Volkswagen Samochody Użytkowe obchodzi w tym roku 60-lecie fabryki aut dostawczych w niemieckim Hanowerze. W dzielnicy Stöcken, na powierzchni 1,1 mln m2 w ciągu roku zbudowano fabrykę z największą wówczas w Europie halą produkcyjną. Odtąd z taśm zakładu w Hanowerze zaczął zjeżdżać legendarny VW Transporter.
Spojrzenie wstecz: Niemcy 1955 r. Na ulicach młode dziewczyny w rozkloszowanych spódnicach i balerinach, mężczyźni w skórzanych kurtkach, a z tranzystorowych radioodbiorników rozbrzmiewa hit Cateriny Valente „Cały Paryż marzy o miłości”. Niemcy za to marzą o własnym samochodzie. Właśnie trwa „cud gospodarczy”, na ulicach pojawia się coraz więcej aut. Volkswagen Garbus okazuje się najpopularniejszym samochodem osobowym, a w 1955 r. jego produkcja, liczona od chwili rozpoczęcia, przekracza milion egzemplarzy. Bardzo pożądanym modelem jest także Transporter. Możliwości fabryki w Wolfsburgu, w której powstawał od 1950 r., nie wystarczają, by zaspokoić popyt. Przedsiębiorcy szukają środka transportu, aby móc dowozić do klientów chleb, piwo, kawę zbożową. Nie inaczej jest z coraz większą liczbą innych dóbr – telewizory, adaptery, lodówki muszą w coraz większych ilościach trafiać do odbiorców. Właśnie dlatego potrzeba odpowiedniego środka transportu.
W tamtych czasach o postawienie fabryki do produkcji Transportera ubiegało się ponad 200 miast i gmin w Niemczech. Heinrich Nordhoff, dyrektor fabryki Volkswagen GmbH, a później fabryki Volkswagen AG, przekonał radę nadzorczą do wybrania Hanoweru. Zalety tej lokalizacji to bliskość Kanału Śródlądowego łączącego Ren z Łabą oraz istniejąca już kolejowa stacja.
8. marca 1956 r. w Hanowerze rozpoczyna się seryjna produkcja . Do 1967 roku, w którym zakończono wytwarzanie Transportera pierwszej generacji, z taśm w Niemczech zjechało 1,8 mln szt. tego modelu.
Do dzisiaj na całym świecie powstało 11 mln egz. VW Transportera. W tym roku rozpocznie się produkcja kolejnej generacji. Obecnie w zakładach w Hanowerze obok VW z serii T powstają też pickup Amarok oraz nadwozia Porsche Panamery, w zakładzie w Limmer zaś turystyczny model California. Łącznie w Hanowerze Volkswagen zatrudnia 12 200 pracowników.
Kolejna fabryka, w Poznaniu (5 700 pracowników) produkuje modele Transporter i Caddy. We Wrześni natomiast powstaje zakład, w którym będzie wytwarzany nowy Crafter. W sumie marka VW Samochody Użytkowe zatrudnia 19 500 pracowników.
źródło: VW
AUTOR: WNP.PL (AG)