Jaguar Land Rover ma zamiar ograniczyć liczbę miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, ponieważ przenosi całą produkcję swojego Discovery SUV do tańszej Słowacji.
JLR powiedział wcześniej, że jego następna generacja Discovery zostanie zbudowana w zakładzie na Słowacji, a w poniedziałek ogłosił, że w rezultacie może dojść do redukcji zatrudnienia w Wielkiej Brytanii.
„Sytuacja niektórych pracowników w szczególności tych zatrudnionych przez agencje w Wielkiej Brytanii będzie trudna, ale stanowi to część naszej długoterminowej strategii produkcyjnej, ponieważ przekształcamy naszą działalność na całym świecie”, stwierdziła firma w oświadczeniu.
Przeniesienie produkcji z Wielkiej Brytanii obniży koszty o kilka tysięcy funtów, powiedział w ubiegłym roku dyrektor finansowy firmy, Ken Gregor.
Nowy Range Rover i Range Rover Sport zostaną jednak zbudowane w centralnej angielskiej fabryce samochodów Solihull w oparciu o architekturę zaprojektowaną w celu umożliwienia produkcji modeli diesla, benzynowych, elektrycznych i hybrydowych.
Poniedziałkowe ogłoszenie pojawiło się po tym, jak JLR ogłosił w tym roku, że zmniejszy 1000 miejsc pracy i zmniejszy produkcję w dwóch angielskich fabrykach, ponieważ popyt na samochody z silnikiem diesla spada w obliczu wyższych podatków i sankcji regulacyjnych.
Firma skarży się również na Brexit za spadek popytu, który spadł w zeszłym roku o 6 procent, jak podał w kwietniu Reuters.
JLR powiedział, że w styczniu podejmie decyzję czy samochody elektryczne będą produkowane na swoim rodzimym rynku gdyż twierdzi, że wszystkie jego nowe samochody będą dostępne w wersji elektrycznej lub hybrydowej od 2020 roku.
Firma należąca do indyjskiego Tata Motors produkuje prawie jedną trzecią z brytyjskich 1,7 miliona samochodów, ale produkcja pojazdu elektrycznego I-Pace odbywa się w Austrii.
Nowa fabryka JLR w słowackim mieście Nitra ma rozpocząć produkcję aut do końca tego roku i będzie mogła produkować do 300 000 pojazdów przy zatrudnieniu 1400 osób.
W Wielkiej Brytanii firma wyprodukowała w ubiegłym roku ponad 530 000 pojazdów w trzech zakładach produkcyjnych i zatrudnia w sumie około 40 000 osób.
JLR powiedział w 2016 roku, że zbuduje SUV-y z Discovery na Słowacji, kiedy nowy zakład pojawi się w sieci, a część produkcji modelu, który został przeprojektowany w 2017 roku, pozostanie w Wielkiej Brytanii. JLR także buduje SUV w Changshu w Chinach.
JLR podpisał umowę z producentem kontraktowym Magną Steyr na zbudowanie Jaguara E-Pace i całkowicie elektrycznego I-Pace, czyli pierwszego w pełni elektrycznego samochodu w Austrii.
Firma twierdzi, że wszystkie nowe modele zostaną zelektryfikowane od 2020 roku , choć rzecznik nie potwierdził, czy modele Range Rovera, które będą produkowane w Solihull, będą produkowane w wersjach pełnoprądowych. Oba SUV-y są obecnie produkowane w wersjach hybrydowych typu plug-in.