Toyota: TNGA również dla terenówek

Podczas spotkania z amerykańskimi dziennikarzami szefowie Toyoty zapowiedzieli dalszy rozwój nowatorskiej platformy TNGA (Toyota New Global Architecture), która nie tylko z czasem stanie się fundamentem wszystkich samochodów koncernu z nadwoziem samonośnym, ale i doczeka się wariantu przeznaczonego dla samochodów terenowych na ramie.

Jim Lentz, szef Toyota Motor North America powiedział dziennikarzom, że prace studyjne i rozwojowe nad skalowalną platformą TNGA wciąż trwają i jednym z jej wariantów będzie platforma umożliwiająca konstruowanie dużych samochodów terenowych na podwoziu ramowym, takich jak legendarna Toyota Land Cruiser czy Lexus LX.

Architektura TNGA

TNGA to modułowa, skalowalna architektura, umożliwiająca tworzenie pojazdów różniących się nie tylko jednostkami napędowymi czy kształtem nadwozia, ale też długością, szerokością czy rozstawem osi. Modułowość oparta jest na daleko posuniętej standaryzacji elementów i punktów ich mocowania oraz ujednoliceniu połączeń, dzięki czemu firma może ograniczyć liczbę typów wytwarzanych podzespołów, które będą pasowały do różnych modeli pojazdów. Pozwala to jednocześnie zwiększyć liczbę opcji w obrębie jednego modelu. TNGA obejmuje więc nie tylko płyty podłogowe, ale i silniki, napędy hybrydowe, przekładnie oraz np. elementy układu sterowania, np. dopracowane pod kątem ergonomii pedały.

Z punktu widzenia użytkownika, zastosowanie platformy TNGA umożliwia znaczne zwiększenie sztywności nadwozia. Zapewnia to większą stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów, czemu sprzyja również obniżenie środka masy pojazdu. Sztywniejsza struktura to także większe bezpieczeństwo w razie kolizji. Wszystko to jest możliwe dzięki starannemu zaprojektowaniu kształtu elementów nadwozia, w tym zastosowaniu przestrzennych struktur pierścieniowych, a także odpowiedniemu doborowi grubości blach oraz różnych rodzajów stali, z której są one wykonane, łącznie ze stalą o bardzo wysokiej wytrzymałości.

System produkcyjny TNGA

TNGA nie ogranicza się do samych pojazdów – rozciąga się też na proces produkcyjny. Unifikacja umożliwia na przykład produkcję kilku różnych modeli na tej samej linii, ułatwia dostosowywanie środowiska produkcyjnego do zmieniających się potrzeb, pozwala zmniejszyć wielkość magazynów i upraszcza logistykę. Niebagatelną korzyścią jest także zmniejszenie pracochłonności procesu projektowania, co oznacza szybsze opracowywanie nowych modeli przy mniejszych kosztach.

Modele zbudowane na TNGA

TNGA zadebiutowała w 2015 roku wraz z premierą najnowszej, czwartej generacji Toyoty Prius, flagowej hybrydy japońskiego koncernu. Wykorzystano ją także jako fundament cieszącego się dużą popularnością futurystycznego crossovera Toyota C-HR oraz wprowadzonej w ubiegłym roku nowej generacji amerykańskiego bestsellera Toyoty, modelu Camry. TNGA jest też fundamentem kolejnego wcielenia popularnego w Europie kompaktowego Aurisa.

Warto zauważyć, że efektem ewolucji TNGA są platformy wykorzystywane w nowych samochodach klasy premium należącej do tego samego koncernu marki Lexus. Na platformie GA-L (Global Architecture – Luxury) zbudowano luksusowe coupe Lexus LC oraz piątą generację flagowej limuzyny Lexus LS, zaś platforma GA-C (Global Architecture – Compact) posłużyła za fundament przedstawionego ostatnio na salonie motoryzacyjnym w Genewie kompaktowego miejskiego crossovera Lexus UX.

Źródło: www.mototarget.pl