Spotkanie w Automobilklubie 28.12.2016 r.

Protokół ze spotkania w dniu 28.12.2016r organizowane przez Automobilklub Polski w Warszawie.

1. Po powitaniu uczestników przez Prezesa AP Romualda Chałasa, zabierali głos przedstawiciele stron  potwierdzający,  propozycje zmian legislacyjnych i innych postulatów zgłoszonych do Ministra Finansów w odpowiedzi na pismo z dnia 05.08.2016r.

A.   R. Kantorski, Prezes PIM, potwierdził stanowisko w zakresie najistotniejszych spraw przedstawionych w  Postulatach Rozwiązań z dnia 12.09.2016r/ w załączeniu/ i odwołał się do pisma PIM  skierowanego do Podsekretarza Stanu Pana Piotra Nowaka z dnia 25.08. 2016r w załączeniu.

B.  Andrzej Duch, Krajowy Związek Rzemiosła Polskiego uściślił stanowisko do Postulatów Rozwiązań zaproponowanych przez PIM w piśmie z 25.08.2016r do Podsekretarza Stanu Pana Piotra Nowaka.

C.   Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Łodzi- Starszy Cechu S. Syguła /nieobecny sprawa Sądowa/ telefonicznie w dniu 27.12.2016r potwierdził poparcie dla Postulatów Rozwiązań zgłoszonych przez PIM w piśmie z dnia 25.08.2016r.

D.   Podczas obrad przekazano  pismo z Pomorskiej Izby Rzemiosła Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku /w załączeniu/. W piśmie wskazano za najważniejsze:

– „Niezbędne są prace legislacyjne mające na celu obowiązek korzystania z wiedzy i doświadczenia fachowców przy ocenie stopnia uszkodzeń, przez korzystanie z doświadczonych, niezależnych rzeczoznawców samochodowych,…

– „Potrzeba przekazywania przez T.U. do UFG oraz CEPiK informacji o wszystkich pojazdach i uczestnikach zdarzenia/ niezależnie czy był to sprawca czy poszkodowany czy brał udział w powstaniu szkody/ niekoniecznie obsługiwany w postaci zgłoszonej szkody w T.U….”

– „W przypadku szkód całkowitych należałoby korzystać z doświadczonych, niezależnych rzeczoznawców, aby wyeliminować z naszych dróg pojazdy starsze tj. np. 15 lat, które przed kolizją/wypadkiem już były w złym stanie technicznym / po wcześniejszych niefachowo wykonanych naprawach lub brakiem ich wykonania/…

E. Ryszard Cota, Sekretarz – Krajowe Porozumienie Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych, podtrzymał stanowisko prezentowane w Postulatach Rozwiązań z dnia 12.09.2016 r. przedstawione prze KPSRS.

F. Andrzej Zemlak, Kierownik CCR ZG PZM przedstawił procedurę certyfikacji rzeczoznawców samochodowych i poparł postulaty KPSRS.

G. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów- dr inż. L. Turek, Prezes, na dzień dzisiejszy diagnosta w stacji kontroli pojazdów, nie posiada żadnej informacji z CEPiK o kolizjach lub wypadkach z udziałem kontrolowanego pojazdu za okres od ostatniego przeglądu.

H. Sprawa samowolnych zmian w technologii napraw przez zakłady ubezpieczeń, R. Kantorski i Z. Ogrodnik. Podano liczne przykłady gdzie w ostatnich miesiącach zakłady ubezpieczeń czy firmy przez nich wynajęte np. ControlExpert Sp. z o.o., nagminnie kreślą kosztorysy materiałów lakierniczych od 11 do 30%. Podobnie jest z potrąceniami amortyzacji cen części zamiennych, które niezgodnie z Wytyczną nr 16.2  są realizowane lub w ich miejsce często są tzw. urealnienie 18% i więcej. Osobny problem to/zadawanie cen części 15 czy nawet 20 krotnie zaniżonych / w tym tzw. krosowanie/ przez zakłady ubezpieczeń. Nietransparentne zachowania zakładów ubezpieczeń wymuszają postulat wznowienia przy PIM, działania Ogólnopolskiej Rady Technicznej, która uruchomi odpowiednie procedury w przypadku gdy zakłady ubezpieczeń będą ingerowały w technologię naprawy.

2. Omówienie poszczególnych stanowisk przez Pana B. Chmielowiec, Główny Specjalista RF a następnie przedstawiono wspólne uzgodnienia na Komisje Ministra Finansów.

A. Potrzeba prac legislacyjnych w celu wprowadzenia niezależnego rzeczoznawcy na etapie likwidacji szkody komunikacyjnej /OC i AC/, wg. projektu z dnia 25 luty 2014r załączonego do pisma Ministra Piotra Nowaka z dnia 05.08.2016r  w tym uregulowanie pozycji Rzeczoznawcy Samochodowego – jako osoby zaufania publicznego oraz społecznie użytecznej, poprzez zapis prawny zawodu Rzeczoznawcy Samochodowego.

B. Stworzenie centralnego rejestru szkód komunikacyjnych poprzez wprowadzenie w Centralnej Ewidencji Pojazdu pozycji informującej o powstałych szkodach i przeprowadzonych naprawach pojazdu udokumentowanych FV lub rachunkiem, a nie tylko o powstaniu szkody istotnej. Informacja w powyższym rejestrze umożliwiałaby skierowanie pojazdu do niezależnego rzeczoznawcy wybranego z listy MF celem określenia skuteczności naprawy i bezpieczeństwa pojazdu

C. Naprawa powinna odbywać się w warsztacie i być udokumentowana fakturą VAT. W przypadku naprawy bez FV na tzw. kosztorys podczas okresowego przeglądu w Stacji Kontroli Pojazdów Diagnosta powinien mieć obowiązek/ wglądu w dane CEPiK posiadającego bezwzględnie informacje z UFG/ skierowania pojazdu do niezależnego rzeczoznawcy wybranego z listy MF aby ten na podstawie otrzymanego przez klienta kosztorysu sprawdził czy pojazd został faktycznie naprawiony i czy nie stwarza zagrożenia podczas użytkowania na drodze.

D. Stworzenie ustawowych gwarancji o zniżce w składce z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych dla tych podmiotów, którzy dokonują naprawy pojazdu i przedstawiają ubezpieczycielowi fakturę VAT za przeprowadzoną naprawę.

E. Odnośnie propozycji rozwiązań prawnych (pismo Związku Dealerów Samochodów – z dnia 26.07.2016 r.) w art. 36 pkt 1b należy dodać „względy techniczne określi Instytut Transportu Samochodowego”. Punkt ten koreluje z sygnalizowanym przez Rzecznika Finansowego aspektem tj. „brak rozwiązań dot. likwidacji szkody całkowitej, kiedy koszty naprawy przekraczają wartość pojazdu przed powstaniem szkody, odszkodowanie wypłacane jest jako różnica wartości rynkowej pojazdu przed i po szkodzie”.

F. Uruchomienie możliwości przeprowadzania kontroli po naprawach powypadkowych przez niezależnych Rzeczoznawców Samochodowych w oparciu o dane z UFG przesłane do CEPIK na wniosek uprawnionych Diagnostów.

G. Wprowadzenia systemu zachęt w regulacjach podatkowych – zachęcających właścicieli naprawianych pojazdów do przeprowadzania weryfikacji dokonanych napraw powypadkowych.

H. Wprowadzenie zakazu ingerowania przez zakłady ubezpieczeń podczas weryfikacji kosztorysów, w technologie naprawy bez uzgodnienia w ramach Ogólnopolskiej Rady Technicznej przy PIM.