Ford Ka powstaje w tyskiej fabryce od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda. Produkcja tego modelu w Tychach ma zakończyć się mniej więcej w połowie tego roku. Przedstawiciele zakładu sądzą, że będzie to neutralne dla poziomu zatrudnienia w fabryce, gdzie pracuje dziś prawie 3,3 tys. osób.
„Nie zakładamy, aby zaprzestanie produkcji tego modelu wpłynęło na wielkość zatrudnienia” – powiedział we wtorek PAP rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.
Według wcześniejszych informacji przedstawicieli fabryki, zaprzestanie wytwarzania forda prawdopodobnie będzie oznaczać ograniczenie pracy w nadgodzinach, czyli w soboty – taka praca jest lepiej wynagradzana niż praca w dni robocze.
W ubiegłym roku w Tychach powstało niespełna 48,9 tys. egzemplarzy Forda Ka, wobec ponad 54,5 tys. rok wcześniej.
Jak podała we wtorek spółka FCA Poland, w ubiegłym roku z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechało 302 tys. 639 samochodów, wobec ponad 313,9 tys. rok wcześniej. W produkcji dominował Fiat 500 (w połowie ubiegłego roku na rynek weszła nowa wersja tego auta), którego wyprodukowano ponad 181 tys. egzemplarzy. Lancii Ypsilon (która również została w 2015 r. udoskonalona) było niespełna 57,8 tys., a Abartha 500 – prawie 15 tys. sztuk.
„Wynik produkcyjny marek Fiat, Abarth i Lancia jest znacznie lepszy od planowanego na początku roku. Uzyskany rezultat pozwala tyskiemu zakładowi zajmować pozycję lidera wśród producentów samochodów w Polsce i być drugim zakładem w europejskiej części koncernu FCA. Na szczególną uwagę zasługuje ilość wyprodukowanych Fiatów 500 – ponad 181 tys. To jest jeden z najlepszych wyników w historii produkcji tego modelu, który ubiegły rok zakończył na pozycji lidera tego segmentu w Europie” – powiedział rzecznik.
Ubiegłoroczne zmniejszenie produkcji w Tychach nastąpiło w dużej części z powodu zmniejszonej produkcji Forda Ka, choć produkcja Lancii i Fiata 500 była również nieznacznie niższa w stosunku do 2014 r. Wzrosła natomiast produkcja Abartha. W sumie wyprodukowano ponad 253,7 tys. auto marek koncernu FCA.
Spółka FCA Poland zamknęła ubiegły rok zyskiem. Jego wielkość znana będzie po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych przez walne zgromadzenie.
Przedstawiciele fabryki liczą, że produkcja Fiata 500 nadal będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. „Samochód został bardzo dobrze przyjęty przez klientów, a sygnały płynące z międzynarodowych rynków są optymistyczne” – ocenił Cieślar, pytany o perspektywę wzrostu produkcji tego modelu w tym roku.
Nowa wersja sztandarowego modelu tyskiej fabryki – Fiata 500 – jest wytwarzana od czerwca. Inżynierowie Fiata wyliczyli, że w nowej „pięćsetce” zmieniło się ok. 40 proc. tego produkowanego od prawie dziewięciu lat auta – zmodyfikowano prawie 1,8 tys. rozmaitych detali. Natomiast nowa wersja Lancii Ypsilon, produkowanej w Tychach od 2011 roku, wytarzana jest od września ubiegłego roku. Samochód przeszedł głęboką modernizację.
Jak informowano we wrześniu ubiegłego roku, w związku z wdrożeniem produkcji nowych wersji Fiata 500 i Lancii Ypsilon w 2015 r. w tyskiej fabryce FCA zainwestowano blisko 100 mln euro. Kolejne ok. 60 mln euro to wartość inwestycji dokonanych u dostawców zakładu.
Zatrudniający niespełna 3,3 tys. osób tyski zakład FCA Poland świętował w ubiegłym roku 40-lecie istnienia – 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej Fiata Pandy (ponad 2,1 mln), popularnego malucha (2,1 mln; łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów) i Fiata 500 (ponad 1,5 mln).
Na terenie tyskiego zakładu działa obecnie blisko 60 firm, w których pracuje w sumie ok. 6 tys. pracowników. Wraz z przedstawicielami dostawców na obszarze zakładu w Tychach codziennie pracuje ok. 12 tys. osób. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce – auta z Tychów trafiły w ubiegłym roku do 67 krajów świata; najwięcej do Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.
W ubiegłym roku firma FCA Poland sprzedała na polskim rynku ponad 23 tys. nowych samochodów; najwięcej (ponad 12 tys.) aut dostawczych marki Fiat Professional. Fiat Ducato to od 9 lat najlepiej sprzedający się samochód dostawczy w Polsce.
FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów.
wnp.pl, PAP