TOP: Najważniejsze auta z USA

Rynek amerykański, choć geograficznie znajduje się bardzo daleko od europejskiego, ma na niego spory wpływ. W końcu tam znajdują się siedziby kilku dużych koncernów, które rozdają karty w świecie motoryzacji.
Jeden z zagranicznych magazynów przeprowadził ostatnio pewną analizę i stworzył listę kilku modeli, które diametralnie zmieniły bieg motoryzacyjnej historii przez ostatnie ćwierćwiecze. Prezentujemy kilka z tych samochodów.

Dodge RAM
Pełnowymiarowe pick-upy od zawsze kojarzyły się nam z autami surowymi, niebojącymi się ciężkiej pracy. Rzadko kiedy wyglądały one ładnie i nie miały w sobie odrobiny finezji. Sytuacja zmieniła się, gdy Dodge zaryzykował i wprowadził model RAM, który wygladał całkiem nieźle, a do tego był lepiej wyposażony niż robotnicze ciężarówki. Ten model zdobył dużą popularność i w momencie kryzysu wyciągał finansowe słupki amerykańskiego koncernu w górę.

Hummer H2
W 1999 roku koncern General Motors nabył prawa do marki Hummer. Chwilę potem z wojskowej ciężarówki powstał model, który mógł swobodnie poruszać sie po ulicach. W czasie, gdy kryzys był zjawiskiem odległym, a ceny benzyny nie były windowane, potężny samochód z jeszcze większym silnikiem miał prawo rynkowego bytu. Przez chwilę miał swoje pięć minut, gdy większość gwiazd w Holywood lansowała się w Hummerach. Moda ta dotarła nawet do Polski. Jednak późniejszy kryzys i naciski środowisk proekologicznych sprawiły, że moda na Hummera minęła, a producent popadł w mocne tarapaty i sprzedał prawa do marki.

Ford Focus
Okazuje się, że kompaktowy Ford zrewolucjonizował nie tylko rynek europejski. Równolegle do Starego Kontynentu w Stanach Zjednoczonych także był sprzedawany ten model, z tą różnicą, że pod względem wizualnym był to całkiem inny model. Trzecia generacja auta stała się już bardziej globalna. Wobec tego modelu Ford żywi dużą nadzieję. W Stanach przestały być już modne duże silniki, a marka spod znaku błękitnego owalu wprowadza pod maskę oszczędny motor o pojemności jednego litra. Amerykanie z czasem powinni go pokochać.

Ford Explorer
To kolejne auto spod znaku błękitnego owalu na tej liście. Na początku lat 90., kiedy za auta rodzinne uznawane były tylko kombi i vany, na rynku pojawił się model Explorer – samochód, który był protoplastą dzisiejszych modeli sportowo-rekreacyjnych. Dzięki wielkiemu sukcesowi tego modelu amerykański koncern mógł pod koniec dekady dokonać akwizycji marek Volvo oraz Land Rover. Niestety niedługo potem sprzedaż zaczęła gwałtownie spadać ze względu na wielką akcję serwisową związaną z oponami Firestone.

Jeep Grand Cherokee
Tego samochodu nie mogło zabraknąć na tej liście. Auto miało być wielkim konkurentem Forda Explorera, jednak ze względu na alians Chryslera z Renault dość długo projekt był w powijakach i auto pojawiło się na rynku dopiero w 1992 roku. Ten samochód zapoczątkował modę na auta sportowo-rekreacyjne, która do Europy dotarła z lekkim opóźnieniem, dopiero, gdy pojawił się Mercedes Klasy M. Aktualna wersja Jeepa Grand Cherokee bazuje właśnie na tym modelu.
Autokrata.pl