Stellantis inauguruje swój pierwszy ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym w Turynie we Włoszech


• Zlokalizowany na terenie zakładu Mirafiori w Turynie, ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym SUSTAINera rozpoczyna działalność od regeneracji silników, skrzyń biegów i akumulatorów wysokonapięciowych do samochodów elektrycznych, regeneracji i demontażu pojazdów, planując wkrótce dodanie kolejnych działań

• Dzięki inwestycji w wysokości 40 mln euro, ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym zatrudni 550 osób do 2025 r.

• Ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym zajmujący powierzchnię 73 000 m2 wykorzystuje obiekty, których przeznaczenie zmieniono pod kątem prowadzenia zrównoważonej produkcji i konsumpcji

• Ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym odgrywa kluczową rolę w realizacji celu Stellantis, jakim jest osiągnięcie przez spółkę zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 r.

• Ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym wygeneruje ponad 2 mld EUR przychodów do 2030 r. w ramach planu strategicznego Dare Forward 2030

Stellantis N.V. świętuje dzisiaj oficjalne otwarcie swojego ośrodka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym SUSTAINera (CE Hub) zlokalizowanego na terenie zakładu Mirafiori w Turynie, we Włoszech. Spółka opracowała kompleksowy plan realizacji swoich ambicji w zakresie gospodarki o
obiegu zamkniętym z podejściem 360 stopni opartym na strategii
4R: Reman (regeneracja), Repair (naprawa), Reuse (ponowne wykorzystanie) i Recycle (recykling).

Głównym celem nowoczesnego ośrodka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym jest wydłużenie żywotności samochodów i części, zapewnienie ich jak najdłuższej eksploatacji. Kiedy nie jest to już możliwe, materiał jest poddawany recyklingowi w ramach działań związanych z regeneracją i demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a następnie ponownie wprowadzany do obiegu produkcyjnego do produkcji nowych pojazdów i produktów. Ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym początkowo będzie obsługiwał cztery działania wdrażające strategię 4R, z myślą o
dalszym rozwoju:

• Reman (regeneracja): używane, zużyte lub uszkodzone części, takie jak silniki, skrzynie biegów i akumulatory do pojazdów elektrycznych, są demontowane, dokładnie czyszczone i regenerowane zgodnie ze specyfikacją części producenta (OEM), bez uszczerbku dla jakości. Celem jest zaoferowanie zrównoważonej i przystępnej cenowo alternatywy dostępnej pod etykietą SUSTAINera w ramach oferty części zamiennych
Stellantis. Zakład planuje obsługiwać ponad 50 000 regenerowanych części do 2025 roku i 150 000 do 2030 roku.

• Centrum sortowania (regeneracja, recykling): szacuje się, że 2,5 miliona zużytych części, zwanych również „częściami wymontowanymi” będzie przekazywanych do zakładu w celu regeneracji i recyklingu do 2025 r., a do 2030 r. liczba ta wzrośnie do 8 milionów.

• Regeneracja pojazdów (naprawa, regeneracja i ponowne wykorzystanie): wykonywane naprawy będą zarówno blacharskie, jak i mechaniczne, przy użyciu nowych, regenerowanych lub używanych części. Następnie samochody będą ponownie wprowadzane na rynek pojazdów używanych
za pośrednictwem SPOTICAR, programu Stellantis dedykowanego samochodom używanym z certyfikatem producenta, oraz Stellantis & You, sieci sprzedaży i obsługi serwisowej.

• Demontaż pojazdów (recykling, regeneracja i ponowne wykorzystanie): pod koniec cyklu eksploatacji pojazdy stają się cennym zasobem komponentów do regeneracji i ponownego wykorzystania lub materiałów do recyklingu. Używane oryginalne części zarządzane przez ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym uzupełnią zapas dostępny u naszego
partnera B-Parts w celu zasilenia oferty SUSTAINera Reuse. Ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym zapewni oszczędności i zwiększy synergię między działaniami oraz będzie wspierać proces integracji pionowej materiałów i procesów.

Stellantis rozwija swoje możliwości, buduje zespoły i obiekty, aby zmienić model konsumpcji, tworząc inteligentny, zintegrowany ekosystem w celu zmniejszenia wpływu na środowisko i lepszego zarządzania ambitnym celem dekarbonizacji, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku.

Prezes Stellantis, John Elkann, oraz dyrektor generalny Stellantis,
Carlos Tavares, zainaugurowali działalność ośrodka i wzięli udział w
ceremonii przecięcia wstęgi. Otwarcie ośrodka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym zlokalizowanego na terenie zakładu Mirafiori wraz z niedawnym ogłoszeniem otwarcia Battery Technology Center wzmacnia obecność firmy Stellantis we Włoszech i potwierdza zaangażowanie firmy na rzecz włoskich pracowników.

„Ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym to połączenie niezwykłej wiedzy i umiejętności oraz działań mających na celu stworzenie centrum doskonałości w Europie” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Uprzemysławiamy odzyskiwanie i zrównoważone ponowne wykorzystywanie materiałów, wprowadzając, w miarę naszego rozwoju w tym obszarze, nowe technologie i zaawansowane umiejętności. Wiemy, że nasze zaangażowanie w regenerację, naprawę, ponowne wykorzystanie i
recykling nie tylko odciąży naszą planetę, ale także przyniesie Stellantis konkretną wartość finansową, zabezpieczając naszą wspólną przyszłość na czas przekształcania naszego modelu produkcji i konsumpcji”.

„Ta kolejna inwestycja naszej firmy w Turynie pokazuje zaangażowanie Stellantis na rzecz Włoch w kontekście ewolucji naszej branży, a także zdolność społeczności wśród których funkcjonujemy do odnawiania się poprzez budowanie swojej przyszłości” – powiedział prezes Stellantis John Elkann. „Kiedy wszystkie zaangażowane strony i Stellantis mają takie same ambicje i zgadzają się na wybór wspólnej drogi, pomysły stają się
rzeczywistością, a ośrodek ds. gospodarki o obiegu zamkniętym, który dziś otwieramy, jest tego dowodem. Będzie to wzorcowy zakład w sektorze motoryzacyjnym, który połączy poszanowanie dla środowiska z rozwojem gospodarczym”.

Aby stworzyć to miejsce Stellantis zainwestował 40 milionów euro, przyjmując sposób myślenia ukierunkowany na gospodarkę o obiegu
zamkniętym. Ośrodek zajmuje łączną powierzchnię 73 000 metrów
kwadratowych, z czego 55 000 metrów kwadratowych odzyskano
poprzez przekształcenie częściowo nieużywanego obiektu. Stellantis
poddał również recyklingowi ponad 5 000 ton metalu z przestarzałych aktywów. Sprzęt i maszyny używane w zakładzie zostały odzyskane z innych lokalizacji, co przyniosło oszczędności na poziomie 55% w porównaniu z zakupem nowych maszyn i urządzeń.

Zakład zatrudnia obecnie 170 wykwalifikowanych pracowników. Przewiduje się, że do 2025 roku liczba ta wzrośnie do około 550 osób.
Oprócz prowadzenia swojej podstawowej działalności, ośrodek ds.
gospodarki o obiegu zamkniętym wspiera również ostatnie działania
Stellantis mające na celu wzmocnienie globalnego ekosystemu elektryfikacji i wspieranie neutralności pod względem emisji
dwutlenku węgla, w tym:

• partnerstwo z Orano w zakresie wstępnej obróbki, wykonywanej w procesie recyklingu akumulatorów przeznaczonych do samochodów elektrycznych, w celu pozyskania kobaltu, niklu i litu z pojazdów wycofanych z eksploatacji i odpadów z gigafabryk;

• utworzenie wraz z Galloo spółki joint venture SUSTAINera Valorauto SAS, która świadczyć będzie usługi w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;

• nawiązanie współpracy z Qinomic w celu opracowania elektrycznych rozwiązań adaptacyjnych dla lekkich pojazdów użytkowych. Prototyp będzie prezentowany (do 25 listopada) na odbywających się Lyonie we Francji targach Solutrans;

• nawiązanie strategicznych partnerstw w zakresie surowców do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych i sześciu gigafabryk, które mają powstać w Europie i Ameryce Północnej; oraz,

• otwarcie pierwszego Battery Technology Center na terenie zakładu Mirafiori w celu testowania i opracowywania akumulatorów do pojazdów elektrycznych.

Jednostka biznesowa związana z gospodarką o obiegu zamkniętym
jest jedną z siedmiu jednostek organizacyjnych ogłoszonych w planie
strategicznym Dare Forward 2030 i jej celem jest wygenerowanie do
2030 roku ponad 2 miliardów euro przychodów.

Informacje o Stellantis
Stellantis N.V. (NYSE: STLA / Euronext Milan: STLAM / Euronext Paris: STLAP) to jeden z wiodących na świecie producentów samochodów i dostawca usług mobilnych. Nasze legendarne i kultowe marki – Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall, Free2move i Leasys – wyrażają pasję ich wizjonerskich założycieli i obecnych klientów oczekujących innowacyjnych produktów oraz usług. Silni naszą różnorodnością wyznaczamy kierunek, w którym podąża świat – Grupa aspiruje do bycia nie największą, ale najlepszą zrównoważoną firmą technologiczną w
dziedzinie mobilności, tworząc wartość dodaną dla wszystkich interesariuszy, a także dla społeczności, w których działa. W celu
uzyskania dodatkowych informacji wejdź na stronę www.stellantis.com.