Nissan potwierdza dwa nowe pojazdy elektryczne dla fabryki w Wielkiej Brytanii

Nissan potwierdził, że oprócz modelu Leaf wyprodukuje dwa nowe, w pełni elektryczne modele – oprócz modelu Leaf – w fabryce w Sunderland w północno-wschodniej Anglii.

Ogłoszenie obejmowało również plany trzech gigafabryk baterii i inwestycji o wartości do 3 miliardów funtów. Nissan powiedział, że to „wspaniała wiadomość dla 7 000 pracowników Nissana w Wielkiej Brytanii i 30 000 miejsc pracy wspieranych w brytyjskim łańcuchu dostaw”.

Projekt EV obejmuje przyszłe, w pełni elektryczne wersje crossoverów Nissana Qashqai i Juke, a także Nissana Leaf nowej generacji.

Nissan poinformował, że zarówno produkcja pojazdów, jak i akumulatorów będzie zasilana przez mikrosieć EV36Zero, która obejmie farmy wiatrowe i słoneczne Nissana i będzie w stanie dostarczać energię elektryczną w 100% odnawialną do Nissana i sąsiednich dostawców.

Ogłaszając plany fabryki w Sunderland, prezes i dyrektor generalny Nissana, Makoto Uchida, powiedział: „Ekscytujące pojazdy elektryczne są sercem naszych planów osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Wraz z pojawieniem się elektrycznych wersji naszych podstawowych europejskich modeli, przyspieszamy w kierunku nowej ery dla Nissana, dla przemysłu i dla naszych klientów.

„Projekt EV36Zero stawia naszą fabrykę w Sunderland, największą fabrykę samochodów w Wielkiej Brytanii, w centrum naszej wizji przyszłości. Oznacza to, że nasz brytyjski zespół będzie projektował, konstruował i produkował samochody przyszłości, co przybliży nas do całkowicie elektrycznej przyszłości Nissana w Europie”.

Nissan potwierdził, że od teraz wszystkie nowe samochody w Europie będą w pełni elektryczne i że do 100 roku samochody osobowe w Europie będą w 2030% elektryczne. Opiera się również na wizji Nissana Ambition 2030, aby stać się prawdziwie zrównoważoną firmą, dążącą do czystszego, bezpieczniejszego i bardziej inkluzywnego świata.

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak z zadowoleniem przyjął tę wiadomość. „Inwestycja Nissana jest ogromnym wotum zaufania dla brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, który już teraz wnosi do naszej gospodarki ogromne 71 miliardów funtów rocznie. To przedsięwzięcie bez wątpienia zabezpieczy przyszłość Sunderlandu jako brytyjskiej Doliny Krzemowej w zakresie innowacji i produkcji pojazdów elektrycznych.

„Uczynienie Wielkiej Brytanii najlepszym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej leży u podstaw naszego planu gospodarczego. Będziemy nadal wspierać firmy takie jak Nissan w ekspansji i rozwoju ich korzeni w Wielkiej Brytanii na każdym kroku, podejmując właściwe długoterminowe decyzje dla lepszej przyszłości”.

Inwestycje produkcyjne

Najnowsza inwestycja Nissana obejmuje do 1,12 mld funtów w działalność w Wielkiej Brytanii oraz szerszy łańcuch dostaw w zakresie badań i rozwoju oraz produkcji dwóch nowych modeli, w tym ulepszenia zakładów i procesów produkcyjnych, szkolenia w zakresie umiejętności i oprzyrządowania dla dostawców. Jest to następstwo ogłoszonej przez Nissana inwestycji w wysokości 423 mln funtów w pierwszą fazę EV36Zero dla pierwszego przyszłego pojazdu elektrycznego.

Nissan twierdzi, że trzy nowe pojazdy elektryczne stanowią przyszłość wszystkich trzech modeli produkowanych obecnie w fabryce Nissana w Sunderland: Nissan Qashqai (najlepiej sprzedający się samochód w Wielkiej Brytanii w 2022 roku); Nissan Juke; Nissan Leaf (opisywany przez Nissana jako pierwszy na świecie samochód elektryczny przeznaczony na rynek masowy, którego ponad ćwierć miliona egzemplarzy zostało wyprodukowanych w Sunderland).

Trzy przyszłe modele będą inspirowane trzema w pełni elektrycznymi modelami koncepcyjnymi, z których dwa zostały niedawno zaprezentowane na Japan Mobility Show:

  • Nissan Hyper Urban Concept, elektryczny crossover
  • Nissan Hyper Punk Concept, w pełni elektryczny kompaktowy crossover o „estetyce nadwozia definiowanej przez wielopłaszczyznowe i wielokątne powierzchnie”.
  • Zaprezentowany w 2021 roku Nissan Chill-Out Concept, który został wcześniej potwierdzony jako inspiracja dla przyszłego samochodu elektrycznego, który będzie produkowany w Sunderland.

Dalsze informacje na temat trzech modeli, w tym nazwy, specyfikacje i daty premiery, zostaną ujawnione w późniejszym czasie.

Nissan Hyper Urban Concept
Koncepcyjny Nissan Hyper Punk

Uzupełnieniem produkcji pojazdów i akumulatorów jest zainicjowany przez Radę Miasta Sunderland projekt mikrosieci, który będzie w stanie dostarczać w 100% odnawialną energię elektryczną do Nissana i sąsiednich dostawców, w tym istniejące farmy wiatrowe i słoneczne Nissana, w tym nową farmę fotowoltaiczną Nissana o mocy 20 MW.

Dodatkowe dwa modele, wraz z dodatkową gigafabryką i dalszymi inwestycjami w projekty infrastrukturalne, zaowocują inwestycją w wysokości do 2 miliardów funtów. Oznacza to, że plany Nissana dotyczące przyszłych elektrycznych wersji Qashqaia, Juke’a i następcy modelu Leaf umożliwią inwestycję w Wielkiej Brytanii o wartości do 3 mld funtów.

Ponadto rząd Wielkiej Brytanii przyznał 15 mln funtów dofinansowania na wspólny projekt o wartości 30 mln funtów prowadzony przez Nissana. Wzmocni to wiedzę techniczną oraz możliwości badawczo-rozwojowe Centrum Technicznego Nissana (NTCE) w Cranfield w hrabstwie Bedfordshire, zwiększając możliwości pozyskania dodatkowych brytyjskich inwestycji w badania i rozwój w przyszłych modelach pojazdów.

EV36Zero jest kluczowym elementem Nissan Ambition 2030, długoterminowej wizji firmy, która ma stać się prawdziwie zrównoważoną firmą, dążącą do czystszego, bezpieczniejszego i bardziej inkluzywnego świata. W tym okresie Nissan będzie dostarczał ekscytujące, zelektryfikowane pojazdy i innowacje technologiczne, jednocześnie rozszerzając i przekształcając swoją działalność na całym świecie. Wizja ta wpisuje się w cel Nissana, jakim jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia swoich produktów do roku fiskalnego 2050.

Wielka Brytania coraz bardziej konkurencyjna lokalizacja dla produkcji pojazdów elektrycznych – SMMT

Brytyjska organizacja motoryzacyjna SMMT z zadowoleniem przyjęła wiadomość o Nissanie. Mike Hawes, dyrektor generalny SMMT, powiedział: „Brytyjski sektor produkcji motoryzacyjnej nadal demonstruje swoją atrakcyjność inwestycyjną dzięki kolejnemu znaczącemu zaangażowaniu.

„Ta nowa zapowiedź Nissana – będąca odpowiedzią na miliardy wydane ostatnio przez innych producentów i wspierane przez rząd Wielkiej Brytanii – podkreśla pozycję Wielkiej Brytanii jako coraz bardziej konkurencyjnej lokalizacji dla produkcji pojazdów elektrycznych.

„To wspaniała wiadomość dla firmy, jej pracowników, regionu i łańcucha dostaw w Wielkiej Brytanii, która będzie napędzać wzrost gospodarczy i dekarbonizację w całej Wielkiej Brytanii”.

Wielka Brytania nadal potrzebuje więcej fabryk akumulatorów – analityk

Jeden z analityków zwrócił uwagę, że choć zapowiedzi Nissana są mile widziane, Wielka Brytania nadal musi zapewnić więcej inwestycji w produkcję akumulatorów. Sheena Patel, dyrektor i specjalistka ds. sektora motoryzacyjnego w firmie konsultingowej Vendigital, powiedziała: „Dalsze zaangażowanie Nissana w fabrykę w Sunderland jest mile widzianym bodźcem dla gospodarki i tworzenia miejsc pracy, ale bez znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych akumulatorów Wielka Brytania może nie być w stanie sprostać rosnącemu popytowi krajowemu na pojazdy elektryczne na rynek masowy, a przynajmniej nie po konkurencyjnej cenie.

„Instytut Faradaya oszacował, że do 100 roku Wielka Brytania będzie potrzebować 2030 GWh mocy produkcyjnych akumulatorów, aby sprostać wymaganiom przemysłu motoryzacyjnego i innych sektorów, a najnowsze oświadczenie Nissana pokazuje, że istnieje presja na zwiększenie mocy produkcyjnych.

„Kraje na całym świecie inwestują znaczne środki w tę branżę, na przykład amerykańska ustawa o redukcji inflacji (Inflationary Reduction Act) ma na celu przyspieszenie przejścia na elektryfikację. Wielka Brytania ma wiele do zrobienia, aby utrzymać swoją konkurencyjną pozycję na arenie światowej, ale ta zapowiedź pomoże ożywić zdolności produkcyjne i wykorzystać możliwości tworzenia miejsc pracy.

„Kolejnym dużym krokiem dla Wielkiej Brytanii musi być zaspokojenie wymagań infrastrukturalnych i inwestycyjnych gigafabryk. Wiele krajów dąży do utrzymania produkcji akumulatorów w pobliżu centrów produkcji pojazdów elektrycznych, ponieważ przeniesienie krytycznych elementów łańcucha dostaw bliżej siebie nie tylko zmniejszy ślad węglowy produkcji pojazdów elektrycznych, ale także obniży koszty sprzedaży, co pomoże utrzymać tę nową technologię w przystępnej cenie dla klientów.

Źródło: https://www.globaldata.com/