Ponad 120 uczestników, kilkanaście referatów i panele dyskusyjne, do tego stoiska wystawiennicze, a wieczorem uroczysta gala wraz z rozstrzygnięciem Plebiscytu Złota Lakiernia 2022.
To integralne elementy XV Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych i I Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych, które odbyły się 8 grudnia w Uniejowie. Na ten jeden dzień obiektem ApartHotel Termy Uniejów zawładnęła branża blacharsko – lakiernicza.
Konferencja, organizowana przez Polską Izbę Motoryzacji, odbyła się pod hasłem „Krok po kroku – jak zarabiać na naprawach blacharsko-lakierniczych” Pod dyskusję poddano m.in. rosnące koszty funkcjonowania warsztatów blacharsko – lakierniczych, niskie stawki za roboczogodzinę, procesy sądowe wynikające z rozliczeń z firmami ubezpieczeniowymi czy narzucanie przez ubezpieczycieli rabatów i kreowanie cen „rynkowych”.
Zadaniem spotkania było nie tylko wskazanie problemów, ale także przedstawienie szeregu rozwiązań, które w obecnym czasie mogą być szybko wdrażane w przedsiębiorstwach.
Wśród poruszanych zagadnień znalazły się również technologiczne rozwiązania optymalizacji kosztów, prawidłowe sporządzenie teczki szkodowej w celu zwiększenia rentowności zakładu naprawczego, czy wpływ biegłego sądowego na wynik postępowania sądowego.
Była też mowa o wskaźniku materiałowym – kod 51 i specyfice napraw blacharsko – lakierniczych samochodów elektrycznych. Przedstawiono również wyniki badań części zamiennych – oryginał kontra zamiennik.
Sieć Naprawcza Polskiej Izby Motoryzacji
Dużo uwagi poświęcono tworzeniu Sieci Naprawczej pod szyldem Polskiej Izby Motoryzacji. Jest to odpowiedź Izby na potrzeby branży blacharsko-lakierniczej. W ramach Sieci Naprawczej Polska Izba Motoryzacji wraz z najlepszymi ekspertami przygotowała szereg usług, które przekładają się na zwiększenie rentowności serwisów za pośrednictwem:
- szkoleń z zakresu prawidłowego kosztorysowania szkód,
- weryfikacji, a następnie przygotowania i wdrożenia odpowiedniej dokumentacji szkodowej,
- ustalenia rzeczywistej, kosztowej stawki za roboczogodzinę w serwisie,
- obsługi przedprocesowej, a także sądowej szkód komunikacyjnych z OC oraz AC.
Połączenie tych usług daje możliwość na szybszy i skuteczny proces likwidacji szkód komunikacyjnych w serwisach naprawczych. Sieć Naprawcza to również cykliczne spotkania, których celem jest wymiana doświadczeń, szkolenia wpływające na podnoszenie jakości usług oraz szeroko rozumiana współpraca na rzecz poprawy warunków funkcjonowania branży blacharsko-lakierniczej.
Plebiscyt „Złota Lakiernia”
Sześć nagród i dwa wyróżnienia to wynik tegorocznego plebiscytu „Złota Lakiernia” organizowanego od wielu lat przez Polską Izbę Motoryzacji w partnerstwie z Firmą BASF z marką Glasurit.
Do biura PIM wpłynęło kilkanaście zgłoszeń spośród, których komisja konkursowa wybrała dziewięć serwisów blacharsko – lakierniczych z różnych regionów Polski, które zostały poddane audytowi.
W kategorii „Warsztat Autoryzowany” I miejsce przypadło Porsche Inter Auto Polska sp. z o.o. Porsche Warszawa Okęcie. II miejsce Grupie Cichy-Zasada sp. z o.o. sp.j. oddział Kraków, Modlniczka i III miejsce dla Mirosław Wróbel sp. z o.o. Pietrzykowice.
Z kolei w kategorii „Warsztat Niezależny” na pierwszej pozycji uplasował się serwis Usługi Samochodowe GRUPA Janisz Spółka – Akcyjna sp.k. Pruszcz Gdański. Na drugim Mirosław Momot Warsztat Samochodowy „MOMOT” Zamość, a na trzecim Chwalibóg Motors sp. z o.o. sp.k. Marki.
Były też dwa wyróżnienia specjalne. Jedno w kategorii „Warsztat Autoryzowany” za „Największą Liczbę Napraw” trafiło do Plichta sp. z o.o. sp.k. Gdańsk a drugie, w kategorii „Warsztat Niezależny” za „Otwartość na Innowacje” otrzymał Mirosław Momot Warsztat Samochodowy „MOMOT” Zamość.
W tym roku konkurs miał za zadanie wyróżnić najlepsze warsztaty blacharsko-lakiernicze oraz zwrócić uwagę na trzy obszary: jakość
i rozwiązania ekologiczne; proces naprawy i ilość wykonanych napraw lakierniczych.
*****
Wartością dodaną XV Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych i I Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych, oprócz części merytorycznej oraz możliwości konsultacji z ekspertami branży różnych aspektów prowadzonej działalności, była możliwość spotkania się i spędzenia ze sobą czasu. Dwa lata pandemii i brak perspektyw na rozmowy bezpośrednie pokazały, jak ważne są tego rodzaju branżowe konferencje. Rozmowom kuluarowym nie było końca. Nawiązanych zostało też dużo nowych znajomości, a stare zostały odświeżone. Większość uczestników potwierdziła, że dzięki spotkaniu zyskała inspiracje do dalszego rozwoju biznesowego.
Wśród sponsorów, wystawców partnerów merytorycznych i medialnych znalazły się takie firmy i wydawnictwa jak:
BASF z marką Glasurit, Compet, Dynafleet, Herkules, Nowoczesny Warsztat, Warsztat.pl, Karoseria, Lakiernik
Prelegenci tegorocznej konferencji
- Marek Zuber, Ekonomista i analityk rynków finansowych
- Łukasz Szarama, Rzeczoznawca, Biegły, Ekspert Branży Motoryzacyjnej
- Kamil Radziejewski, Dyrektor Zarządzający Autocontrol, Ekspert Branży Motoryzacyjnej
- Łukasz Orzychowski, Ekspert Branży Motoryzacyjnej
- Krzysztof Podhorodecki, Biegły sądowy w zakresie samochodowych i przemysłowych powłok lakierowych
- Janusz Szcześniak, Rzeczoznawca Automobilklub Polski, Ekspert Branży Motoryzacyjnej
- Justyna Radek, Radca Prawny
- Ewa Czader, Dyrektor Systemów Zarządzania i Ochrony Środowiska SQDA
- Marek Śliwiński, Prezes Zarządu Worklife Polska Sp. z o.o.
- Verena Krüger, Business Development Manager UBench International
- Jacek Urbanek, Key Account Manager BASF Coatings Services Sp. z o.o.
- Maciej Brzeziński, Ekspert Branży Motoryzacyjnej
- Przemysław Bandura, Prezes Zarządu TESLA Approved Body Shop Auto Forma sp. z o.o.
- Karol Pietruszka, Specjalista ds. Energetyki Polskie Centrum Doradztwa Energetycznego
- Kamil Windloch, Specjalista ds. Energetyki Polskie Centrum Doradztwa Energetycznego
- Piotr Zalewski, Wspólnik Zarządzający w Autoryzowanym Serwisie Napraw Nadwozi Auto Service Zalewscy BIS, Ekspert ds. Likwidacji Szkód. Członek Polskiej Izby Motoryzacji
- Marek Stępień, Dyrektor Biura Koordynacji i Rozwoju Polski Związek Motorowy Holding
Całość poprowadził Krzysztof Świerk, Dyrektor Zarządzający w Polskiej Izbie Motoryzacji