Ruszyła pierwsza w Polsce stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii

W Jaworznie uruchomiona została pierwsza w Polsce stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii. To kolejny etap rozpoczętej dwa lata temu współpracy w zakresie rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych.

Polskie miasta stawiają na bezemisyjny transport publiczny oparty o autobusy elektryczne. Praktyka pokazuje, że jednym z kluczowych czynników sukcesu elektryfikacji floty autobusowej jest zastosowanie odpowiednich technologii ładownia lub kombinacji kilku technologii.

– Za sprawą elektromobilności komunikację miejską czeka w najbliższych latach rewolucja, na którą, jako koncern energetyczny, chcemy być dobrze przygotowani. Projekt w Jaworznie to kolejny krok w budowie ekosystemu elektromobilności w TAURONIE. Uruchomienie carsharingu samochodów elektrycznych w Katowicach, zaangażowanie w Elektro ScaleUp mają w dłuższej perspektywie doprowadzić do tego, by Grupa oferowała samorządom i przedsiębiorstwom kompleksowe rozwiązania technologiczne i organizacyjne dla rozwoju e-mobility i Smart City – podkreśla Filip Grzegorczyk, Prezes Zarządu TAURON Polska Energia.

W ramach współpracy TAURON Dystrybucja i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Jaworzno zostanie przetestowany pierwszy w Polsce system pozwalający na ładowanie i automatyczną wymianę baterii. W praktyce polega to na tym, że autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się stacja ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, specjalne roboty wyjmują z niego wszystkie rozładowane baterie, a następnie instalują nowe – wcześniej naładowane. Cały proces trwa kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują. Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba ok 2-3 godzin. Proces wymiany baterii jest całkowicie zautomatyzowany.

– Ekologia i nowoczesność to dwa stałe priorytety w rozwoju Jaworzna. E-mobilność jest tego szczególnym przykładem, gdyż jest tu na dużą skalę stosowany efekt synergii. Takie pozytywne sprzężenia zwrotne i optymalizacja dostępnych zasobów są niezbędne, jeśli miasto ma pozostać w technologicznej czołówce w Polsce. Już nie tylko wdrażamy e-mobilne technologie czy pracujemy nad testami autonomicznych pojazdów, ale stopniowo stajemy się ośrodkiem unikatowej tożsamości technologicznej, co – jak wierzę – będzie stanowiło nasz silnie zaakcentowany ogólnopolski wyróżnik – wyjaśnia Paweł Silbert prezydent Jaworzna.

Dla operatorów transportu publicznego korzyścią z zastosowania takiej technologii może być zwiększenie dostępności floty, poprzez ładowanie baterii poza pojazdem. Oznacza to, że autobus może być w ruchu w czasie, gdy drugi czy trzeci komplet baterii się ładuje. Dla sektora energetycznego korzyścią będzie możliwość elastycznego zarządzania procesami ładowania. System zostanie wykorzystany do przeprowadzenia testów w zakresie zarządzania procesem ładowania oraz optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej.

– Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie jest krajowym liderem we wdrażaniu nowych technologii w publicznym transporcie zbiorowym. To u nas wdrożono po raz pierwszy Open Payment System, to u nas pojawił się w regularnej eksploatacji pierwszy zakupiony w Polsce autobus elektryczny. To również u nas zainstalowana została pierwsza stacja obsługi autobusów elektrycznych wyposażona w unikalną technologię szybkiej wymiany baterii trakcyjnych w autobusach. Eksploatacja tej stacji pozwoli nam na zdobycie doświadczeń wspierających w przyszłości nie tylko rozwój programu e-mobility naszej spółki, ale również rozwój elektromobilności w całej Polsce i poza jej granicami – wyjaśnia Zbigniew Nosal, prezesa PKM Jaworzno.

Rozwój elektromobilności ma istotny wpływ na sieć elektroenergetyczną. Decydują o tym takie parametry jak liczba pojazdów, moc ładowania, profil ładowania, lokalizacja stacji ładowania czy nasycenie stacjami ładowania na danym obszarze. W wypadku dużej liczby pojazdów elektrycznych na danym obszarze, zapotrzebowanie na energię elektryczną w godzinach szczytu może wzrosnąć nawet do 10%, w wypadku wykorzystania do ładowania wyłącznie tzw. szybkich ładowarek.

Zastosowanie technologii wymiennych baterii umożliwi ograniczenie liczby pojazdów ładowanych wysoką mocą w krótkich okresach czasu, ograniczeniem szczytowego zapotrzebowania na energię oraz uniknięciem lub odsunięciem w czasie znaczących inwestycji w sieć dystrybucyjną.

To nie pierwsze tego typu prace podejmowane przez te spółki. TAURON Dystrybucja rozpoczął dwa lata temu projekt „Energia dla mobilności”, który jest przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym z obszaru elektrycznej mobilności i systemów magazynowania energii. Spółka prowadziła testy samochodów zasilanych energią elektryczną, aby pozyskać doświadczenia i zebrać dane związane z użytkowaniem pojazdów elektrycznych we flotach firmowych.

Źródło: www.niezalezna.pl