Rośnie popularność samochodowych systemów wsparcia kierowcy

Układy wspomagające mogą uratować życie wielu ludzi. Często wystarczy już sygnał ostrzegawczy oraz włączenie kontrolki z symbolem filiżanki kawy, której zadaniem jest przypomnieć kierowcy o koniecznej przerwie na odpoczynek.

Ok. 680 tys. – prawie 1/4 – z 2,95 mln zarejestrowanych w ub. roku w Niemczech nowych samochodów osobowych jest wyposażona w funkcję ostrzegania kierowcy o zmęczeniu. Funkcja ostrzegania o zmęczeniu jest najczęściej instalowanym układem wspomagającym w nowych samochodach. Jest to wynik analizy wyposażenia najważniejszych modeli samochodów w każdym segmencie, której dokonał Bosch opierając się na statystyce nowo zarejestrowanych pojazdów.

Układy wspomagające, jako niewidoczni, ale pomocni „pasażerowie”, systematycznie zyskują na znaczeniu. – Układy wspomagające są ważnym krokiem na drodze do realizacji tzw. Wizji Zero, czyli koncepcji zakładającej obniżenie do zera liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control. Dążenie do realizacji tego celu jest widoczne także w nowym schemacie ratingowym Euro-NCAP, który pomógł zwiększyć tempo upowszechniania się inteligentnych układów hamulcowych oraz asystentów pasa ruchu. Ma to wpływ również na wielkość produkcji czujników, które stanowią integralny element układów wspomagających. – W 2014 roku sprzedaż czujników radarowych i czujników wideo firmy Bosch przekroczy 2 miliony sztuk. To dwa razy więcej niż w roku ubiegłym, powiedział Steiger.

Oto sześć najpopularniejszych układów wspomagających stosowanych w nowych samochodach osobowych:

– ACC i ACC Stop & Go – 4% wszystkich nowych samochodów. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości (ACC) wykorzystuje zwykle jeden czujnik radarowy i również przy dużym zagęszczeniu pojazdów utrzymuje zadaną odległość względem auta jadącego z przodu. Dzięki automatycznemu dodawaniu gazu i hamowaniu układ dopasowuje prędkość do warunków na drodze, ale także zapewnia spokojną i oszczędną jazdę. W wersji Stop & Go układ ACC wyhamowuje samochód w korku aż do zatrzymania, a jeśli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów – po krótkiej chwil zatrzymania także rusza. 4% z zarejestrowanych w 2013 r. w Niemczech samochodów jest wyposażonych w układ ACC lub ACC Stop & Go. Dzięki tańszym czujnikom, jak np. czujnik radarowy średniego zasięgu, Bosch zwiększy penetrację rynku i udostępni układy wspomagające ACC oraz ACC Stop & Go także małych samochodów oraz samochodów klasy kompakt.

– Funkcja rozpoznawania znaków drogowych – 4% wszystkich nowych samochodów. Syetm ułatwia kierowcom orientację na drodze. Zainstalowana w pojeździe kamera wideo rejestruje znaki i wyświetla odpowiednie informacje w postaci symboli na wyświetlaczu kokpitu. Oprócz systemu instalowanego w pojeździe, Bosch przygotował także bezpłatną aplikację dla posiadaczy smartfonów, oferującą podobną funkcję. Dostępna w sklepach App Store oraz Google Play Store aplikacja „myDriveAssist” wykorzystuje kamerę w smartfonie do rozpoznawania znaków drogowych. Aplikacja jest na razie dostępna wyłącznie w wybranych krajach UE.

– Funkcje asystenta pasa ruchu – 10% wszystkich nowych samochodów. Ostrzeganie przed opuszczeniem pasa pomaga ograniczyć ryzyko wypadku – sygnałem informującym kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z pasa mogą być np. wibracje kierownicy. Wersją bardziej rozwiniętą jest asystent pasa ruchu – gdy zostanie przekroczona minimalna odległość od linii oddzielającej pas ruchu, układ w delikatny, ale wyczuwalny sposób nakieruje pojazd na środek pasa. Z kolei asystent zmiany pasa ruchu nadzoruje obszar znajdujący się obok oraz za samochodem, na ukos od niego. Kierowca auta wyposażonego w tę funkcję jest ostrzegany symbolem świetlnym w okolicy lusterek zewnętrznych o szybkim zbliżaniu się innego pojazdu jadącego sąsiednim pasem, także wtedy gdy taki pojazd znajduje się w tzw. martwym polu. Według analizy przeprowadzonej przez niemiecką organizację GIDAS dzięki funkcji asystenta pasa ruchu można by zapobiec do 28% wypadków spowodowanych niezamierzonym opuszczeniem pasa.

– Automatyczne układy hamowania awaryjnego – 11% wszystkich nowych samochodów. Wypadki spowodowane najechaniem na innego uczestnika ruchu drogowego należą do najpoważniejszych w skutkach kolizji w ruchu drogowym – zwłaszcza wtedy, gdy ofiarami są przechodnie lub rowerzyści. Zapobieganie takim kolizjom lub co najmniej łagodzenie ich następstw to zadanie dla automatycznego układu hamowania awaryjnego. W razie wykrycia potencjalnej przeszkody funkcja przygotowuje pojazd do hamowania awaryjnego lub przy braku reakcji kierowcy automatycznie inicjuje pełne hamowanie. Od 2016 r. tego rodzaju układ chroniący pieszych będzie wymagany do uzyskania najwyższej oceny, czyli 5 gwiazdek w teście Euro NCAP. Gdyby wszystkie samochody były wyposażone w automatyczny układ hamowania awaryjnego, możnaby zapobiec 72% wszystkich wypadków spowodowanych najechaniem na innego uczestnika ruchu drogowego (dane z Niemiec). W 2013 r. w układ ten było wyposażonych 11% wszystkich nowych samochodów.

Układ inteligentnego sterowania światłami – 20% wszystkich nowych samochodów. Lepsza widoczność i dobre oświetlenie pojazdu to cel inteligentnych układów sterowania światłami. Podczas jazdy nocą lub przejazdu przez tunele asystent automatycznie włącza i wyłącza światła mijania. Jeżeli system nie wykryje samochodów jadących przed pojazdem lub z naprzeciwka, poza obszarem zabudowanym włączy także światła drogowe. Na tym jednak nie koniec. Inteligentne układy sterowania światłami mogą w sposób ciągły dostosowywać strumień światła do przebiegu drogi lub płynnie przełączać rodzaj oświetlenia ze świateł mijania na światła drogowe. Rezultat to optymalne oświetlenie jezdni bez oślepiania innych uczestników ruchu.

Funkcja ostrzegania o zmęczeniu – 23% wszystkich nowych samochodów. Nie tylko zasypianie za kierownicą, lecz także osłabienie koncentracji i zmęczenie to bardzo niebezpieczne zjawiska, a także częsta przyczyna wypadków. Pierwsze oznaki wyczerpania można jednak bardzo szybko wykryć. Zmęczony i rozkojarzony kierowca wykonuje mniej precyzyjne manewry kierownicą i często musi korygować kierunek jazdy. W oparciu o dane czujnika kąta skrętu lub elektrycznego układu wspomagania kierownicy, stworzona przez firmę Bosch funkcja ostrzegania o zmęczeniu analizuje manewry wykonywane przez kierowcę i wykrywa gwałtowne, drobne ruchy korygujące kierunek jazdy, które są charakterystyczne dla stanu zmęczenia i senności. Dodatkowe parametry, takie jak czas jazdy i pora dnia, pozwalają rozpoznać u kierowcy oznaki zmęczenia jazdą.

źródło: Bosch

AUTOR:  WNP.PL (AG)