Początek roku to oczywiście zmiana roku w dacie ale również nowy terminarz obowiązków środowiskowych dla firm prowadzących działalność na rynku polskim.
Poniżej wybrane istotne daty dla prowadzących działalność, które warto mieć na uwadze:
- Do 30 stycznia podmioty (firmy) pobierające wodę z własnego ujęcia, wprowadzające wody opadowe i roztopowe do wód, wprowadzające ścieki do wód lub do ziemi.
- Do 31 stycznia Podmioty prowadzące działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości.
- Do 31 stycznia Przeprowadzenie przez podmioty wprowadzające sprzęt elektryczny i elektroniczny publicznej kampanii edukacyjnych.
- Do 31 stycznia Pierwszy raport za poprzedni kwartał do bazy przejściowej CBAM dla importerów: Cementu, materiałów żelaznych i stalowych, materiałów aluminiowych, nawozów, energii elektrycznej i wodoru.
- Do 29 lutego – raport składany do KOBiZE, Raport do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, kontrolowanej przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) dotyczy emisji zanieczyszczeń do powietrza.
- Do 29 lutego raport dotyczący substancji kontrolowanych do Bazy Danych Sprawozdań (BDS).Podmioty przywożące, wywożące, stosujące itd. substancje kontrolowane (klimatyzacja i chłodzenie)
- Do 15 marca – rocznego sprawozdania dotyczącego wytwarzanych odpadów i ich gospodarowaniu za rok 2023, które przekazujemy do urzędu marszałkowskiego za pomocą bazy BDO.
- Do 15 marca – rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach, oraz gospodarowaniu odpadami za rok 2023, które również przekazujemy do urzędu marszałkowskiego przez platformę BDO.
- Do 15 marca – raport z przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych przez podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek.
- Do 15 marca – Przekazanie przez sprzedawców detalicznych baterii lub akumulatorów (w tym samochodowych rozruchowych) nieodebranej opłaty depozytowej na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego za 2023 r. oraz złożenie stosownego sprawozdania.
- Do 15 marca – wpłacenie opłaty produktowej za 2023 r. przez wprowadzających baterie i akumulatory na rynek krajowy, którzy nie wykonali obowiązku osiągnięcia minimalnego poziomu zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych w poszczególnych latach.
- Do 31 marca – złożenie wykazu zawierającego informacje o opłatach za korzystanie ze środowiska dla podmiotów emitujących zanieczyszczenia do powietrza i przechowujących odpady, składany do urzędu marszałkowskiego.
- Do 31 marca – sprawozdanie o przekroczeniach wartości progowych dla uwolnień i transferów zanieczyszczeń, oraz transferów odpadów, składane do Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (PRTR).
- Do 31 marca – Wpłacenie opłaty przez wprowadzających pojazdy, którzy nie zapewnili sieci zbierania pojazdów w roku kalendarzowym. Każdy wprowadzający pojazdy, który nie zapewnił sieci zbierania pojazdów jest zobowiązany bez wezwania do obliczenia i uiszczenia opłaty za brak sieci. Opłata jest wnoszona na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Do 31 marca – Wpłacenie opłaty produktowej za 2023 r. przez wprowadzających produkty (np. oleje, opony) na rynek krajowy, którzy nie wykonali obowiązku zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu, odpadów takiego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów wprowadzonych przez nich na terytorium kraju.
- Do 15 kwietnia – Wniesienie opłaty recyklingowej za I kwartał 2024 r. przez prowadzących jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w którzy oferują torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową. Opłata powinna być uiszczana kwartalnie w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana.
- Do 30 kwietnia raport za poprzedni kwartał do bazy przejściowej CBAM dla importerów: Cementu, materiałów żelaznych i stalowych, materiałów aluminiowych, nawozów, energii elektrycznej i wodoru.
Jeśli mają Państwo problemy z obowiązkami wynikającymi z przepisów związanych z ochroną środowiska – zapraszamy do KONTAKTU.
tel. 574 23 77 23
Jeśli mają Państwo pytania, które chcieliby nam zadać prosimy przesłać je na maila: doradztwo@wastech.pl. Jednocześnie zaznaczając, że są to pytania ze strony PIM. Najciekawsze anonimowo opublikujemy i udzielimy odpowiedzi.