Rok 2012: Eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski

Przez niemal wszystkie miesiące roku 2012 rosła wartość eksportu części i akcesoriów motoryzacyjnych wyprodukowanych w Polsce, poprawiając wyniki całej branży. Niestety, w grudniu ta dobra passa została przerwana.
W grudniu 2012 eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł łącznie około 1,09 mld EUR. To o aż 20,58% mniej niż w analogicznym miesiącu 2011 roku. Osiągnięta wartość jest także niższa od tej zanotowanej w 2010, ale także w 2009 roku.

Eksport na rynku unijne (78,96% całości) spadł w grudniu aż o 23% (dynamika 76,99%). O blisko 10% zmalała natomiast wymiana handlowa z krajami poza UE.

Sektor moto-części i akcesoriów, czyli dotychczasowa siła napędowa polskiego eksportu, zanotował w omawianym miesiącu 2012 blisko 19,5-proc. spadek wolumenu eksportu. Wartość eksportu omawianej grupy produktowej wyniosła 352,89 mln EUR.

Pomimo spadku eksportu na części i akcesoria przypadło 32,35% całości eksportu sektora motoryzacyjnego, czyli o 0,45% więcej niż w 12 miesięcy wcześniej.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł natomiast 334,58 mln EUR, a więc o 28,63% mniej niż przed rokiem. W grudniu 2012 eksport tego typu pojazdów stanowił 30,68% całości wolumenu, czyli o 3,46% mniej niż rok wcześniej.

W grudniu 2012 trzecią najważniejszą grupą produktów motoryzacyjnych były nie jak dotychczas silniki wysokoprężne (110,66 mln EUR; -41,91%), ale pojazdy ciężarowe (119,26 mln EUR; +4,36%). Pojazdy te stanowiły 10,93% całości sektora, czyli o 2,61% więcej niż rok wcześniej.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych wzrosty zanotowano w eksporcie silników spalinowych (dynamika 272,21%) oraz w przypadku pojazdów specjalnych (dynamika 623,43%).

Podsumowanie wyników motoeksportu z Polski w całym roku 2012
W minionym roku kalendarzowym wartość eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła łącznie około 17,6 mld EUR, czyli o 8,23% mniej niż w 2011 roku (-1,57 mld EUR).

Podobnie jak w latach poprzednich, zdecydowana większość produktów motoryzacyjnych trafiła do odbiorców w krajach Unii Europejskiej. W zeszłym roku na te rynki trafiło 81,64% całego wolumenu, ale uzyskany wynik 14,35 mln EUR jest o blisko 11,3% gorszy niż w 2011 roku (dynamika 88,77%).

Natomiast w przypadku współpracy z klientami z poza UE, w 2012 r. nastąpił blisko 9,3-proc. wzrost eksportu (dynamika 109,26%).

Wartość eksportu trzech głównych grup produktowych (części i akcesoria; samochody osobowe i towarowo-osobowe; silniki wysokoprężne) stanowiła 79,32% całego wolumenu. To o 2,52% mniej niż rok wcześniej.

Eksport części i akcesoriów wzrósł do łącznie około 6,58 mld EUR (+2,79%). Na omawianą grupę produktową przypadło 37,35% całości eksportu sektora motoryzacyjnego. W porównaniu do roku poprzedzającego udział części wzrósł o 4%.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych osiągnął natomiast wartość łącznie około 5,28 mld EUR (-22,41%). Udział tej grupy produktowej w całości eksportu branży spadł w ciągu roku o 5,5% do 30,54%.

Eksport trzeciej czołowej grupy produktowej, czyli silników wysokoprężnych wytwarzanych w Polsce, spadł w minionym roku do około 2,09 mld EUR (-15,55%). Udział tego typu produktów w całości eksportu branży spadł o 1,04% do 12,92%.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych wzrosty dotyczyły eksportu pojazdów ciężarowych (dynamika 116,34%), przyczep i naczep (dynamika 119,32%) oraz pojazdów specjalnych (dynamika 220,13%).
Źródła, AutomotiveSuppliers.pl
IBRM Samar