Rada Nadzorcza spółki ElectroMobility Poland Sp. z o.o. odwołała ze stanowiska prezesa spółki Piotra Zarembę. Na funkcję pełniącego obowiązki prezesa zarządu został powołany Paweł Poneta, członek Rady Nadzorczej.

Z dniem 8 kwietnia 2024 r. Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland S.A. oddelegowała członka Rady Nadzorczej EMP Pawła Ponętę do czasowego wykonywania czynności członka zarządu – prezesa zarządu spółki – poinformowano w komunikacie.

Piotr Zaremba pełnił funkcję prezesa zarządu od dnia 17 kwietnia 2018 roku. Paweł Poneta będzie kierował ElectroMobility Poland S.A. do czasu powołania nowego prezesa. Wybór powinien nastąpić do 6 maja 2024 roku i odbędzie się w drodze konkursu, który zostanie ogłoszony w dniu dzisiejszym – informuje spółka w komunikacie z 8 kwietnia br. W zarządzie spółki – na stanowisku członka zarządu ds. finansowych pozostał Sławomir Bekier.

Paweł Poneta pełni funkcję prezesa Tauron Inwestycje Sp. z o.o. Od 2014 roku w Tauron Polska Energia S.A. pracował m.in. jako dyrektor wykonawczy ds. badań i innowacji. Ma blisko 20-letnie doświadczenie w dziedzinie badań, rozwoju i innowacji. Poneta ma na swoim koncie ponad 50 projektów badawczo-rozwojowych i innowacyjnych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

Paweł Poneta ukończył Wydział Budownictwa Politechniki Warszawskiej ze specjalizacją w dziedzinie Konstrukcji Budowlanych, zdobył również stopień doktora na Politechnice Rzeszowskiej na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska. Ma także tytuł MBA Krakowskiej Szkoły Biznesu UEK. Do Rady Nadzorczej ElectroMobility Poland S.A. został powołany w dniu 20 marca 2024 roku.

W dniu 8 kwietnia Rada Nadzorcza Spółki ElectroMobility Poland S.A. podczas posiedzenia dokonała wyboru przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza rady nadzorczej, która od tego dnia będzie pracować w składzie: Jarosław Więcek – przewodniczący Rady Nadzorczej, Agnieszka Szklarczyk-Mierzwa – wiceprzewodnicząca Rady Nadzorczej, Sławomir Miklaszewicz – sekretarz Rady Nadzorczej, Katarzyna Maj – członek Rady Nadzorczej, Maciej Mazur – członek Rady Nadzorczej oraz Paweł Poneta – członek Rady Nadzorczej, czasowo oddelegowany jako pełniący obowiązki prezesa zarządu.

Co dalej z projektem Izera ?

Jak potoczą się dalej losy projektu Izera? Na razie nie wiadomo, tym niemniej swoimi przemyśleniami w tej sprawie podzieliła się niedawno na Platformie X (d. Twitter) Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister Funduszy i Polityki Regionalnej. – Przemysł samochodowy w wielu krajach (w tym w Niemczech) korzysta ze wsparcia państwa np. poprzez sowite dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Czysto rynkowe podejście do Izery nie jest więc zasadne. Kluczowe jest nie tylko CZY chcemy zachować ten projekt, ale też JAK ewentualnie go rozwijać. Izera jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna. Izera, która mimo chińskiego komponentu stawia szeroko na polskich podwykonawców miałaby większy sens – stwierdziła Pełczyńska-Nałęcz. Jak dodała, w KPO środki, które „mogą być wsparciem dla tego projektu przesuwamy z grantu do preferencyjnych pożyczek”. To ważna zmiana dla ewentualnej realizacji projektu. Przedstawiciele spółki ElectroMobility Poland, odpowiedzialnej za realizację projektu Izera podkreślali we wcześniejszych wypowiedziach, że chcą by część pieniędzy na budowę fabryki Izery w Jaworznie pochodziła właśnie ze środków przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy. Pożyczka nie jest jednak już tak atrakcyjnym wsparciem dla realizacji inwestycji jak grant.

Tymczasem dotychczasowe władze EMP kują żelazo póki gorące. I tak niedawno przetarg na realizację budowy fabryki Izery w Jaworznie wygrała spółka akcyjna Mirbud, od ponad 30 lat specjalizująca się m.in. w budownictwie przemysłowym. Rozstrzygnięcie postępowania zwieńczyło podpisanie listu intencyjnego przez przedstawicieli obu firm – Piotra Zarembę, byłego już prezesa ElectroMobility Poland (państwowej spółki akcyjnej odpowiedzialnej za projekt budowy Izery) oraz Jerzego Mirgosa, prezesa Mirbud S.A.

Współpraca między EMP a Mirbudem ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę ElectroMobility Poland odpowiednich zgód korporacyjnych. I tu dochodzimy do kluczowej kwestii dla dalszej realizacji inwestycji. Polski rząd, a konkretnie Ministerstwo Aktywów Państwowych jak wspomnieliśmy nadal nie podjęło decyzji w sprawie ewentualnych dalszych prac nad stworzeniem „polskiego elektryka”. – Ministerstwo Aktywów Państwowych analizuje obecnie przekazaną dokumentację. Zajęcie stanowiska w kwestii, która Pana interesuje będzie możliwe dopiero po zakończeniu tych analiz – informował wcześniej IBRM Samar Departament Komunikacji MAP.

Opracowanie: PM; PJ 

Źródło: samar.pl