Komisja Europejska sprawdzi, czy rząd Niemiec nie zaoferował za dużej pomocy firmie Porsche na produkcję nowego auta w zakładach w Lipsku.
Pod koniec 2013 r. zakład w Lipsku zacznie produkować nowy sportowy samochodów terenowy Macan, a rząd landu Saksonia na wsparcie tej inwestycji przeznaczył 43,7 mln euro oraz nieokreślonej wartości premię inwestycyjną. Cały koszt projektu Macan firma Porsche wycenia na 522 mln euro i tłumaczyło, że zwróciło się o pomoc publiczną, bo dzięki produkcji nowego auta zatrudnienie w zakładach w Lipsku wzrośnie o 1000 osób.
W grudniu zeszłego roku Niemcy zwróciły się do Komisji Europejskiej o zgodę na tę pomoc. Ale w zeszłym tygodniu koncern Volkswagen zapowiedział, że od sierpnia całkowicie przejmie producenta samochodów Porsche i teraz KE postanowiła przeprowadzić pogłębioną kontrolę pomocy dla zakładów w Lipsku. „Komisja sprawdzi, czy pomoc jest konieczna i proporcjonalna” – poinformowano w środę w Brukseli.
KE przypomniała też, że zgodnie z Traktatem Europejskim Lipsk może się ubiegać o pomoc regionalną, przeznaczoną na rozwój wybranych sektorów gospodarki lub wybranych form działalności gospodarczej.
Pogłębioną kontrolę Komisja przeprowadziła w przypadku pomocy, jaką rząd Polski obiecał dla fabryki małolitrażowych silników Fiata w Bielsku-Białej. A w wyniku kontroli rząd musiał zmniejszyć pomoc dla Fiata.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, qub, AFP, Reuters