Toyota rozpoczyna produkcję przekładni do napędu hybrydowego 4. generacji w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu. TMMP jest pierwszym zakładem poza Azją, w którym produkowane są komponenty do układów hybrydowych.
- Przekładnia jest kluczowym elementem napędu hybrydowego;
- Przekładnie produkowane w TMMP będą montowane w Corolli Hybrid i Toyocie C-HR Hybrid;
- Nowa inwestycja jest ważnym wkładem w rozwój elektromobilności w Polsce, gdyż hybrydy w przestrzeni miejskiej ponad połowę dystansu pokonują wyłącznie na silniku elektrycznym, znacznie obniżając emisję spalin;
- Ta oraz zaplanowane na najbliższe lata inwestycje w polskie fabryki pozwolą stworzyć 600 nowych miejsc pracy i zwiększą całkowity poziom inwestycji Toyoty w operacje produkcyjne w Polsce do ponad 4,5 miliarda zł;
- TMMP staje się kluczowym centrum produkcyjnym nowoczesnych komponentów do napędów hybrydowych dla Europy.
Fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu uruchamia nową linię produkcyjną przekładni do napędu hybrydowego 4. generacji. Przekładnie będą montowane w nowej Corolli Hybrid
i Toyocie C-HR Hybrid w Europie. Jest to pierwszy etap kilkuletniego programu wprowadzania zaawansowanej technologii hybrydowej
i architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) do polskich fabryk.
Kluczowa rola technologii hybrydowej w strategii zelektryfikowanych napędów Toyoty
TMMP jest pierwszą fabryką Toyoty spoza Azji i drugą zlokalizowaną poza Japonią, której powierzono produkcję zaawansowanych technologicznie przekładni hybrydowych – flagowej technologii Toyoty. Przekładnia ta jest kluczowym elementem napędu hybrydowego Toyoty, który koordynuje współdziałanie motoru elektrycznego i silnika spalinowego.
„W 2000 roku, wraz z premierą pierwszego modelu hybrydowego, postawiliśmy pierwszy krok na drodze do elektryfikacji samochodów
w Europie. Obecnie prawie co drugi samochód opuszczający nasze salony to auto hybrydowe, a sprzedaż hybryd nieustannie rośnie. Technologia hybrydowa to nasz główny wyróżnik. To element naszej ambitnej globalnej strategii elektromobilności, która zakłada, że do 2030 roku osiągniemy roczną sprzedaż na świecie ponad 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bezemisyjnych. Stały wzrost sprzedaży hybryd w Europie pozwala nam zwiększyć lokalną produkcję komponentów do napędów hybrydowych” – powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
TMMP – o rosnącej konkurencyjności i rozpoczęciu produkcji komponentów do układów hybrydowych
Podstawową strategią Toyoty jest produkowanie blisko miejsca sprzedaży, jeśli tylko spełnione są warunki konkurencyjności. Dwa lata temu obie fabryki Toyoty w Polsce, w Wałbrzychu i w Jelczu-Laskowicach, połączyły się w jedno przedsiębiorstwo, aby wzmocnić możliwości produkcyjne i jeszcze bardziej zwiększyć konkurencyjność TMMP.
„Wprowadzenie technologii produkcji przekładni hybrydowej do TMMP jako pierwszej fabryki poza Azją to dla nas ogromne wyróżnienie i wyraz ogromnego zaufania, jakim władze koncernu darzą polskie fabryki Toyoty. To pokazuje potencjał naszych pracowników oraz konkurencyjność całej organizacji” – powiedział Eiji Takeichi, prezes TMMP.
Uruchomienie linii produkcyjnej nowej przekładni do napędu hybrydowego wiązało się z inwestycją 288 milionów zł. Po wdrożeniu tego oraz kolejnych, zaplanowanych na najbliższe lata projektów całkowity poziom inwestycji w polskie fabryki Toyoty wyniesie ponad 4,5 miliarda zł. Inwestycja ta pozwoli także stworzyć nowe miejsca pracy. Do roku 2020 poziom zatrudnienia w zakładach TMMP wzrośnie o prawie 600 osób do łącznej liczby ponad 2500 pracowników. Obecnie trwają intensywne działania rekrutacyjne do obu fabryk Toyoty w Polsce: w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.
Toyota liderem elektromobilności w Polsce
Nowa inwestycja to ważny wkład w rozwój programu elektromobilności w Polsce. Produkowana w Wałbrzychu przekładnia jest kluczowym elementem nowoczesnych napędów hybrydowych, które zapewniają autom Toyoty pokonywanie ponad 50% dystansu w mieście wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego (dane na podstawie niezależnych badań przeprowadzonych m.in. przez Uniwersytet Rzymski oraz Politechnikę Krakowską). Pozwala to znacznie ograniczyć emisję spalin, wpisując się w strategię marki w Polsce zgodną z dewizą „Stop smog. Go hybrid”.
„Biorąc pod uwagę realia rynkowe dotyczące samochodów elektrycznych, tj. bariery zasięgu, infrastruktury i czasu ładowania,
a przede wszystkim ceny, hybrydy będą stanowiły w najbliższych latach realną i dostępną alternatywę dla samochodów z napędem konwencjonalnym. Samochody hybrydowe to doskonały kompromis pozwalający na istotne zmniejszenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych, zmniejszając ryzyko zachorowalności m.in. na choroby płuc” – powiedział Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.
Hybrydy są dla Toyoty ważnym ogniwem w procesie dochodzenia do aut zero-emisyjnych. W miejskich warunkach hybrydy to auta półelektryczne, które gwarantują drastyczną redukcję emisji spalin. Stanowią dziś pokaźną grupę w masie wszystkich nowych aut sprzedawanych w Polsce – ich roczna sprzedaż w tym roku szacowana jest na około 20 tys. egzemplarzy. Dopracowywana od ponad 20 lat technologia produkcji pozwala oferować je w cenach zbliżonych do wersji konwencjonalnych. Eksperci uważają, że za kilkanaście lat miejska motoryzacja będzie należeć do aut w pełni elektrycznych, ale droga do niej prowadzi przez masowo wykorzystywane hybrydy.
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
TMMP posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje obok nowych przekładni do napędów hybrydowych także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników i 720 tysięcy skrzyń biegów do samochodów z napędem konwencjonalnym, zaś nowa linia produkcyjna może wytwarzać 180 tysięcy przekładni w ciągu roku.
Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l oraz 2,2 l. Jego roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA, możliwości fabryki wzrosną do 309 tysięcy jednostek.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji
i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.
Źródło: www.mototarget.pl