Po pokazie wodorowego Solarisa w Pile

3 grudnia odbył się pierwszy testowy przejazd ulicami miasta autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. Prezentacja odbyła się na terenie Piły, a pasażerowie mogli poznać działanie napędu wodorowego i udać się w krótki rejs po mieście.
 
Prezydent Piły, Piotr Głowski podkreślił, że nieustająco zmniejszamy emisję poprzez wymianę floty komunikacji miejskiej. Po ulicach jeżdżą nowoczesne autobusy hybrydowe, w przyszłym roku do taboru dojdzie kolejne siedem hybryd, a za dwa lata pojawią się pierwsze autobusy elektryczne. A tych Piła dzięki dofinansowaniu z UE w ramach POIŚ kupi pięć. O szczegółach pisaliśmy tutaj.
 
Wodorowy Solaris umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 29 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi dostępnych jest 12 foteli, a więc można powiedzieć, że to taki standard producenta „jamnikó”, który na życzenie klienta zawsze można „podkręcić”. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty oraz sterowanie firmy BODE.
 
Wnętrze jest utrzymane w bardzo ciekawej stylistyce. Drewnopodobne panele w pasie podokiennym oraz na wieży z tyłu Solarisa świetnie kontrastują z białymi poręczami i czarnymi stelażami foteli. Efekt elegancji potęguje sufit, w którym dominują różne odcienie błękitu oraz refleksy mające nawiązywać do paliwa „jamnika”, a więc wodoru. To już kolejny egzemplarz demonstracyjny, w którym Solaris stawia na kolorystykę wnętrza według takiego klucza.
 
Premierowy Nowy Urbino 12 posiada ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, w którym jest przetwarzany wodór. Pojazd posiada także niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Z kolei napęd stanowi oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.
 
Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu.

Źródło: www.infobus.pl