Od piątku, 2 września na linii nr 154 łączącej Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym będą kursować cztery nowe autobusy elektryczne, które zamówiło MPK SA w Krakowie. Zastąpią one na tej linii autobusy elektryczne, które krakowski przewoźnik wypożyczał od kilku producentów.
Cztery nowe, bardzo ciche i całkowicie bezemisyjne autobusy Urbino electric dostarczyła do Krakowa firma Solaris Bus & Coach SA. Wartość autobusów to 7,5 mln zł.
Pojazdy są wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh. Będzie można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.
Pojazdy mają długość 8,9 m i mogą jednorazowo przewieźć do 48 pasażerów. Oprócz tego, że są bardzo przyjazne dla środowiska to zapewniają bezpieczną i komfortową podróż. Nowe autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy i nowoczesny system informacji pasażerskiej.
– Mieszkańcy Krakowa z autobusów elektrycznych mogą korzystać już od prawie 2,5 roku. Do tej pory były to autobusy wypożyczane od różnych producentów. Teraz oddajemy do ich dyspozycji cztery nowe autobusy elektryczne, które kupiliśmy. W naszych planach jest zamówienie kolejnych takich ekologicznych pojazdów – zapewnia Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Przypomnijmy, że MPK SA w Krakowie eksploatuje autobusy elektryczne już od 29 kwietnia 2014 roku. Wypożyczone od kilku producentów pojazdy od tego dnia cały czas kursowały na linii nr 154 łączącej Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym funkcjonowała regularna linia obsługiwana autobusami z napędem elektrycznym.
Zakup czterech nowych autobusów elektrycznych to pierwsze, ale nie ostatnie zamówienie tego rodzaju pojazdów przez krakowskiego przewoźnika. Wystarczy przypomnieć, że obecnie trwa procedura przetargowa na dostawę 20 nowych autobusów elektrycznych, w tym 17 autobusów o długości 12 metrów i trzech pojazdów przegubowych o długości 18 metrów.
Jeszcze w tym roku na ulice Krakowa wyjedzie także 12 autobusów hybrydowych wyposażonych w silnik spalinowy i elektryczny.
Źródło: www.biznesalert.pl