Spada już nie tylko eksport kompletnych aut z Polski. We wrześniu 2012 r. pierwszy raz od prawie dwóch lat zmalał także eksport części samochodowych z naszego kraju.
Spada już nie tylko eksport kompletnych aut z Polski. We wrześniu 2012 r. pierwszy raz od prawie dwóch lat zmalał także eksport części samochodowych z naszego kraju.
We wrześniu 2012 r. polskie zakłady przemysłu motoryzacyjnego wysłały do zagranicznych odbiorców towary o wartości 1,51 mld euro, prawie 9 proc. mniejszej niż rok wcześniej – poinformowała wczoraj ekspercka firma AutomotiveSuppliers.pl. Od wielu miesięcy spadał już eksport samochodów produkowanych w polskich fabrykach przez Fiata, Opla i Volkswagena. Był to głównie skutek kryzysu na europejskich rynkach motoryzacyjnych, wywołanego przez problemy finansowe w państwach strefy euro. Ale do tego dołożyły się skutki decyzji Fiata, który postanowił, że jego polska fabryka w Tychach produkująca dotąd auto Panda nie będzie produkować nowej wersji tego przebojowego samochodu. Produkcję nowej wersji Pandy Fiat powierzył swojej fabryce pod Neapolem, a szef Fiata Sergio Marchionne podkreślał, że ta decyzja nie miała uzasadnienia ekonomicznego, lecz wynikała ze „zobowiązań” wobec Włoch.
Do tej pory zmniejszenie wpływów z eksportu kompletnych samochodów rekompensował Polsce rosnący eksport części samochodowych i akcesoriów, ale także ten dział polskiego przemysłu samochodowego zaczął odczuwać skutki kryzysu europejskiej motoryzacji.
We wrześniu 2012 r. wyeksportowano z Polski części samochodowe o wartości 549,4 mln euro, czyli 6,4 proc. niższej niż rok wcześniej. Według AutomotiveSuppliers.pl to pierwszy spadek eksportu polskich części samochodowych od grudnia 2010 r.
W sumie przez trzy pierwsze kwartały 2012 r. polskie zakłady przemysłu motoryzacyjnego wyeksportowały towary o wartości 13,37 mld euro, o ponad 1,2 mld euro mniejszej niż w porównywalnym okresie 2011 r.
Największym rynkiem zbytu pozostały Niemcy, dotąd od stycznia do września 2012 r. trafiło 30,5 proc. całego eksportu polskiej branży motoryzacyjnej. Pod względem wartości ten eksport do Niemiec był jednak o 3 punkty procentowe mniejszy niż rok wcześniej. Do Włoch trafiło prawie 11 proc. eksportu polskiej motoryzacji, ale pod względem wartości ten eksport był po trzech kwartałach zeszłego roku o 27 punktów procentowych mniejszy niż rok wcześniej i ta tendencja się pogłębia. We wrześniu eksport naszej motoryzacji do Włoch spadł już o jedną trzecią, licząc rok do roku.
Przez trzy pierwsze kwartały 2012 r. eksport kompletnych samochodów osobowych i osobowo-ciężarowych przyniósł Polsce 4,06 mld euro, o jedną czwartą mniej niż przed rokiem.
Eksport części samochodowych, który rósł do końca sierpnia, przez trzy kwartały zeszłego roku dał polskim zakładom wpływy w wysokości 5,03 mld euro, o 4 proc. większej niż rok wcześniej.
Kryzys bije także w nasze fabryki silników wysokoprężnych. Ich eksport po trzech kwartałach 2012 r. przyniósł 1,6 mld euro, prawie 16 proc. mniej niż rok wcześniej. W sumie w całym zeszłym roku eksport polskiej motoryzacji wyniósł 17-17,5 mld euro, prognozuje AutomotiveSuppliers.pl.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, Andrzej Kublik