To rozwiązanie zadebiutuje w modelach Scania nowej generacji, których premiera odbędzie się już 23 sierpnia. Układ zapobiega skutkom przygniecenia kierowcy i pasażera podczas dachowania przez wywrócony pojazd.
Scanie nowej generacji mogą zostać wyposażone w boczne kurtyny powietrzne, montowane w panelu nad drzwiami. „Należy pamiętać o tym, że systemy bezpieczeństwa znajdujące się w pojeździe mogą być efektywne przede wszystkim wtedy, gdy kierowca zapina pasy bezpieczeństwa, zapobiegające wyrzuceniu z kabiny podczas kolizji. Boczne kurtyny powietrzne w połączeniu z poduszką powietrzną w kierownicy i napinaczami pasów bezpieczeństwa sprawiają, że kierowca i pasażer mają znacznie większą szansę na przeżycie w pojeździe Scania, jeśli ciężarówka ulegnie dachowaniu – mówi Christofer Karlsson, odpowiedzialny za rozwój systemów bezpieczeństwa w Scania.
W nowej generacji ciężarówek Scania wprowadziła wiele udoskonaleń z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego – w tym chroniących osoby przebywające w kabinie. Inżynierowie firmy są przekonani, że boczne kurtyny powietrzne przyczynią się do radykalnego spadku ofiar śmiertelnych wśród kierowców, których pojazdy dachowały.
Zwykle do wywrócenia ciężarówki dochodzi, gdy kierowca jest zmuszony do wykonania gwałtownego manewru, aby uniknąć kolizji z innym pojazdem lub niespodziewaną przeszkodą. Gdy samochód zjedzie z drogi, podłoże zwykle jest miękkie i niestabilne. Pojazd – zwłaszcza jadący z dużą prędkością – natychmiast grzęźnie i kładzie się na bok lub wywraca. Tymczasem nowe systemy zostały tak zaprogramowane, aby reagować i podejmować decyzję czy i kiedy uruchomić boczne kurtyny, bądź inne typy poduszek powietrznych. Samo ich napełnienie trwa ułamek sekundy.
Źródło: www.samar.pl