Panda wraca do Polski? Zmiany w produkcji we Włoszech

Sergio Marchionne, Dyrektor generalny Fiat Chrysler Automobiles przygotowuje się do ujawnienia głębokich zmian w produkcji we Włoszech, która sprawi, że firma przestanie produkować małe samochody tj. Punto czy MiTo na rzecz ekskluzywnych modeli.

Historyczna fabryka w Turynie zostanie przebudowana w celu produkowania nowych SUV-ów tj. Maserati i Jeep, a produkcja Pandy zostanie przeniesiona do Polski.

Plan ma zostać ujawniony już 1 czerwca.

Zmiana planów jest częścią ostatniej strategii Marchionne, mająca na celu przeniesienie produkcji z Europy Zachodniej, zwiększenie sprzedaży Jeepów na całym świecie i przejście na hybrydowe samochody elektryczne.

Ostateczna decyzja jeszcze nie została podjęta, a niektóre szczegóły mogą ulec zmianie. Przedstawiciele FCA odmówili na razie komentarza.

65-letni Marchionne, który w przyszłym roku przejdzie na emeryturę, nie widzi przyszłości w tworzeniu przystępnych cenowo samochodów w europejskich krajach gdzie płace cały czas rosną, powiedzieli ludzie z otoczenia Marchionne znający strategię producenta.

Zmiany w produkcji włoskiej mogą spowodować, że FCA przestanie produkować jeszcze w tym roku Punto, które tworzone było w południowej fabryce Melfi.

W innym zakładzie produkcyjnym w Pomigliano, niedaleko Neapolu, FCA rozpocznie produkcję małego SUV-a po tym, jak produkcja podzespołu Panda zostanie przeniesiona do Polski.

Strategia FCA, która koncentruje się na ekspansji marki Jeep, będzie również oznaczać koniec silników wysokoprężnych w małych europejskich samochodach.Samochody te w przyszłości będą napędzane silnikami hybrydowo-elektrycznymi.

Włoskie związki zawodowe wyraziły obawy o powolne tempo, w jakim Fiat Chrysler wprowadza nowe produkty na rynek. Trzydniowe tymczasowe zwolnienia w czerwcu, które dotyczą ponad 6000 pracowników, przyczyniły się do tych obaw.

Zmiana kierunku produkcji samochodów premium we Włoszech stanowi kontynuację strategicznego kierunku wyznaczonego przez Marchionne w 2014 r. Po przejęciu Chryslera, wzrosły oczekiwania dotyczące dostępu Fiata do rynku amerykańskiego.

Marchionne, który zaczyna 15 rok jako dyrektor generalny, nie odstąpił od odważnych decyzji dotyczących produkcji. Dwa lata temu wycofał Dodge’a Darta i Chryslera 200 i przebudował fabryki, które je montowały. Teraz budują jeepy SUV i pickupy Ram.

Strategia FCA jak dotąd w Ameryce Północnej opłaciła się. Firma, która w pierwszym kwartale zmniejszyła o połowę dług netto sektora przemysłowego, odnotowała w tym okresie większą marżę zysku niż Ford.