Ofensywa Volkswagena. Dziewięć nowych modeli!

W 2014 roku polska oferta Volkswagena poszerzy się aż o 9 nowych modeli. Jakie auta trafią do naszych salonów jeszcze w tym roku?

W 2013 roku zadebiutowały: Golf GTI, Golf GTD i Golf Variant. Wkrótce w polskich salonach pojawi się też Golf R. Sportowe auto napędzane jest nowym, 300-konnym silnikiem TSI. Samochód wyposażono w stały napęd na wszystkie koła 4MOTION. O dynamikę dba także zmodyfikowane sportowe zawieszenie (obniżone o 20 mm), nowy progresywny układ kierowniczy oraz funkcja ESC Sport z możliwością całkowitej dezaktywacji.

Golf R z manualną skrzynią biegów przyspiesza do 100 km/h w 5,1 sekundy (poprzednik: 5,7 s). Z dwusprzęgłową skrzynią DSG auto potrzebuje na to jedynie 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 250 km/h.

Drugą premierą jest odświeżone Polo, które poddano właśnie kuracji odmładzającej. Samochód wizualnie zmienił się w niewielkim stopniu, bardziej niż styliści napracowali się jednak inżynierowie – auto otrzymało m.in. nowe jednostki napędowe. W Polsce odświeżone Polo trafi do salonów z początkiem maja.

W czerwcu zadebiutuje kolejny model z rodziny Golfa – Sportsvan. Auto ma być połączeniem samochodu kompaktowego i vana, co oznacza, że przyjdzie mu konkurować m.in. z Renault Scenic i Citroenem C4 Picasso. Golf Sportsvan dysponować ma przestronnym, dającym wiele możliwości aranżacji wnętrzem (tylna kanapa przesuwa się o 180 mm, pojemność bagażnika wynosi ponad 1.500 litrów) i najnowocześniejszymi systemami wspierającymi kierowcę.

Nowością jest m.in. system Spot Sensor z asystentem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego. Przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego system rozpoznaje pojazdy zbliżające się z boku i – w przypadku zagrożenia kolizją – automatycznie uruchamia hamulce.

Czwarta premiera to model e-Golf. Elektryczny kompakt zadebiutuje w Polsce w lipcu. Napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 85 kW(115 KM) e-Golf osiąga maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Auto przyspiesza do 100 km/h w 10,4 s – prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 140 km/h. Na pokonanie dystansu 100 km auto zużywa 12,7 kWh. Przy cenie prądu 0,56 zł za kWh (średnia cena prądu w Polsce, stan na 02.01.2014 r.) pokonanie 100 kilometrów kosztuje w przypadku e-Golfa 7,11 zł.

W lipcu zadebiutuje również odświeżona wersja Volkswagena Sirocco.

e-Golf to nie jedyne elektryczne auto, jakie pojawi się w polskich salonach Volkswagena. Drugim w pełni elektrycznym modelem będzie e-Up!, który zadebiutuje we wrześniu. Za napęd auta odpowiedzialne są silnik elektryczny o mocy 82 KM, bateria litowo-jonowa zamontowana w podłodze między osiami oraz układ elektroniki mocy. Siła napędowa przenoszona jest na przednie koła przez 1-biegową przekładnię. Zasięg e-up! – w zależności od stylu jazdy i obciążenia – wynosi między 120 a 160 kilometrów. Auto zużywa 11,7 kWh energii na 100 km. Przy średniej cenie prądu 0,56 zł za kWh (stan na 02.01.2014 r.), przejechanie autem 100 km kosztuje 6,55 zł.

W październiku 2014 roku Volkswagen wprowadzi do oferty odświeżoną Jettę. Model ten w obecnej wersji na rynku jest od 2011 roku, swoimi rozmiarami wpisuje się w lukę między Golfem a Passatem.

Również w październiku zadebiutuje odświeżony Touareg. Póki co wszelkie informacje dotyczące auta trzymane są w tajemnicy. Volkswagen lakonicznie stwierdza jedynie, że nowy model będzie posiadał jeszcze więcej nowoczesnych systemów, będzie oszczędniejszy i ekologiczny.

Ostatnia tegoroczna premiera będzie najważniejszą. Na przełomie listopada i grudnia zadebiutuje kolejna – stworzona od podstaw – generacja Volkswagena Passata. Samochód zbudowany zostanie na platformie MQB i wyposażony będzie w szereg innowacyjnych systemów. Jego masa zostanie znacznie zmniejszona, a zużycie paliwa obniżone -poprawie ulegną też osiągi. Auto zadebiutuje jednocześnie w wersjach Limousine oraz Variant.

INTERIA.PL