7 stycznia japońska firma NSK, jeden z największych na świecie producentów łożysk oraz komponentów dla branży przemysłowej i motoryzacyjnej, ogłosiła opracowanie nowego, elektronicznie sterowanego systemu kolumny kierowniczej. Układ będzie oszczędniejszy i bezpieczniejszy, a przede wszystkim gotowy do wykorzystania w modułowych platformach podłogowych wprowadzanych przez koncerny samochodowe.
Elektroniczny układ kierowniczy firmy NSK został znacznie udoskonalony w stosunku do swojego poprzednika – nierówności nawierzchni np. wyboje w jezdni są kompensowane i lepiej przenosi kontakt z nawierzchnią, przez co zwiększa się komfort i bezpieczeństwo jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnego wspomagania hydraulicznego, zastosowanie rozwiązania wykorzystującego siłownik elektryczny pozwala uniknąć ogromnych strat mocy w trakcie działania przekładni. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu czujników oceniających opór przy skręcaniu kierownicą. Na podstawie ich wskazań silnik zostaje włączony, zapewniając odpowiedni poziom wspomagania. Wyeliminowanie strat energii oraz pompy hydraulicznej, powoduje oszczędność paliwa nawet do 4 proc. oraz niższe poziomy emisji CO2.
System kierowniczy został zoptymalizowany pod względem zastosowania w nowo wprowadzanych przez koncerny motoryzacyjne modułowych platformach podłogowych. Dzięki temu, nowy układ sterowania będzie mógł być stosowany w szerokiej gamie pojazdów od najmniejszych kompaktów, aż po obszerne minivany i SUVy. Co więcej, dzięki uniwersalnym rozwiązaniom, ta sama kolumna kierownicza będzie mogła współpracować z większością samochodów na świecie, produkowanych w przyszłości w systemach modułowych.
Zastosowanie w pojazdach nowych kolumn kierowniczych NSK gwarantuje wzrost bezpieczeństwa przy jednoczesnym obniżeniu wagi pojazdu i utrzymaniu niskiego kosztu produkcji. Dzięki miniaturyzacji radiatorów rozpraszających ciepło i prostszej konstrukcji, mechanizm realizujący komputerową kontrolę sterowania (ECU) stał się mniejszy i lżejszy aż o 24 proc. w stosunku do swojego poprzednika. Zmiany te pozwoliły na łączną redukcję wagi aż o 10 proc. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu mikrokomputera z dwoma wzajemnie monitorującymi swoją pracę procesorami, ewentualna usterka jest wykrywana wyjątkowo szybko i precyzyjnie.
NSK planuje ustalić sprzedaż nowego układu kierowniczego na poziomie 250 mln euro na całym świecie do 2017 roku.