Nowa marka ciężarówek elektrycznych i hybrydowych już w Polsce – wywiad z Jackiem Grzybkiem

Wraz z rozwojem elektromobilności na rynku pojawia się coraz więcej nowych producentów elektrycznych pojazdów. Od niedawna obecna na polskim rynku marka Quantron zdobywa polskich klientów wyspecjalizowanych w wielu branżach. Oferowane przez nich pojazdy spełnią oczekiwania niejednego przedsiębiorstwa. Jakie pojazdy oferuje Quantron?

Czy elektryfikacja jest realną przyszłością transportu ciężkiego?

Większość dużych graczy rynku pojazdów ciężarowych intensywnie pracuje nad udoskonalaniem rozwiązań stosowanych w pojazdach elektrycznych dużego kalibru. Marka Quantron nie należy do największych na rynku, jednak ich oferta zdaje się być bogatsza niż oferta niejednego rozpoznawalnego producenta. Aby dowiedzieć się więcej na temat ich pojazdów porozmawialiśmy z dyrektorem zarządzającym Quantron Polska, Panem Jackiem Grzybkiem.

Czy elektryfikacja jest realną przyszłością transportu ciężkiego?

Większość dużych graczy rynku pojazdów ciężarowych intensywnie pracuje nad udoskonalaniem rozwiązań stosowanych w pojazdach elektrycznych dużego kalibru. Marka Quantron nie należy do największych na rynku, jednak ich oferta zdaje się być bogatsza niż oferta niejednego rozpoznawalnego producenta. Aby dowiedzieć się więcej na temat ich pojazdów porozmawialiśmy z dyrektorem zarządzającym Quantron Polska, Panem Jackiem Grzybkiem.

Daniel Węcłowski: Jaka jest historia marki Quantron?

Jacek Grzybek: Quantron to firma z siedzibą w Niemczech, zaangażowana w e-mobilność, szczególnie w obszarze transportu miejskiego. Firma powstała w 2019 roku założona przez Andreasa Hallera – kontynuatora tradycji rodziny Haller produkującej pojazdy od 140 lat. Początkowo firma planowała działać w obszarze RETROFIT – zelektryfikowania istniejących pojazdów spalinowych, ale w 2021 roku nacisk został położony na produkcję nowych samochodów. W 2022 roku Quantron wygrał kontrakt na dostarczenie floty samochodów elektrycznych QUANTRON QLI BEV budowanych na bazie IVECO DAILY dla firmy IKEA w Austrii. W 2022 w ofercie pojawiły się pojazdy dostawcze 4,2t adaptowane na bazie samochodów od azjatyckich partnerów: QUANTRON QARGO i autobus miejski QUANTRON CIZARIS 12 EV. W 2023 roku QUANTRON pokazał światu swój samochód ciężki QUANTRON QHM FCEV o napędzie wodorowym, budowanym na konstrukcji samochodu ciężarowego MAN.

W listopadzie 2023 QUANTRON podpisał list intencyjny z FORD TRUCKS dotyczący możliwości rozwoju wspólnego projektu pojazdów wodorowych z technologią Quantron Inside. Od 7 listopada 2023 QUANTRON POLSKA jest oficjalnym importerem pojazdów QUANTRON w Polsce.

Jakie rodzaje napędu są oferowane w dostępnych na polskim rynku pojazdach?

Pojazdy Quantron oferowane są w 2 wariantach:

  • Samochody elektryczne BEV występują w kilku wersjach pojemności baterii oferując zasięgi od 180 do 250 km.
  • Samochody o napędzie wodorowym FCEV wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe i charakteryzujące się prawie dwukrotnie większym zasięgiem niż samochody zasilane z akumulatorów.

Czy oferowana jest lub będzie sieć ładowania pojazdów akumulatorowych (BEV) i tankowania wodoru?

Misją QUANTRON jest dostarczenie kompletnej usługi zaspokajającej potrzebę klienta. Rozumiemy w jak trudnej sytuacji znajdują się firmy pod presją zeroemisyjnej transformacji. Odpowiedzią na wyzwania systemowe, która wyróżnia QUANTRON na tle branży, jest dążenie do stworzenia ekosystemu produktów i rozwiązań o zerowej emisji. Oznacza to, że w przyszłości firma będzie dostarczała wszystkie elementy łańcucha wartości, takie jak: „zielone” pojazdy, serwis, ubezpieczenia, leasing, finansowanie, infrastrukturę, a także dostarczenie energii elektrycznej i wodoru. Obecnie rozbudowujemy sieć partnerstw podobną do funkcjonującej obecnie w Niemczech, by móc świadczyć elastyczne usługi dla naszych klientów.

Wspomniał Pan, że pojazdy Quantron budowane są na podstawie m.in. Iveco czy MAN-ów. Jakich wymagają one modyfikacji? Czy jest to skomplikowany proces?

Samochody konwertowane przez QUANTRON są pozbawiane całej instalacji na paliwo tradycyjne. W ich miejsce pojawiają się elementy charakterystyczne dla samochodów zeroemisyjnych. Kompletny zespół napędowy, magazyny energii: akumulatory lub zbiorniki na wodór w przypadku FCEV. Samochody o napędzie wodorowym mają dodatkowo ogniwa paliwowe produkujące energię elektryczną z wodoru. Samochody ciężarowe są dodatkowo wyposażone w pakiet AERO – zaprojektowany przez projektantów QUANTRON. Pakiet ten zmniejsza opory powietrza zmniejsza opór o 20% i zwiększa zasięg naszych samochodów nawet o 10%.

Jaki pojazd marki Quantron cieszy się największą popularnością w Polsce a jaki na świecie?

Największą popularnością cieszą się samochody dostawcze, przede wszystkim elektryczne. To głównie wynik tego, że są dostępne na rynku najdłużej. Ponad 50 takich samochodów jeździ dla IKEA w samej Austrii, kolejne dla firmy Rhenus w Berlinie. Pierwsze samochody QARGO 4,2t zostały dostarczone do Królestwa Arabii Saudyjskiej dla klientów takich jak PepsiCo i Red Sea Global.
We wrześniu 2023 QUANTRON, otrzymał zamówienie od firmy HAMA Trucks w Augsburgu na 38 ciężkich pojazdów elektrycznych BEV o łącznej wartości 16 milionów euro. Pierwsza dostawa jest zaplanowana na ten rok. Zamówionymi pojazdami są modele QUANTRON QHM BEV z systemem akumulatorów o pojemności 450 kWh i zasięgiem do 300 km. Będą dostarczane zarówno w wariantach ciągnikowych, jak i sztywnych, zdolnych do korzystania z wymiennych nadwozi. Wszystkie pojazdy są wyposażone w pakiet AERO, specjalnie opracowany przez QUANTRON, aby osiągnąć jeszcze większy zasięg.
W Polsce najwięcej zapytań mamy o samochody dostawcze, jesteśmy jednak przekonani, że tylko kwestią czasu są zamówienia na pojazdy ciężkie.

Jakie pojazdy Quantron planuje wprowadzić na rynek polski?

Polski importer QUANTRON będzie oferował wszystkie dostępne modele pojazdów.
Będą nimi między innymi:

  • QLI BEV – elektryczne samochody dostawcze 4.2 – 7.2 DMC. W elastycznych zabudowach dostosowanych do potrzeb klientów
  • QLI FCEV – samochody dostawcze o napędzie wodorowym z ogniw paliwowych 4.2 – DMC.
  • QARGO – konkurencyjne cenowo elektryczne samochody dostawcze na bazie samochodu azjatyckiego producenta. 4.2 DMC
  • QHM BEV – elektryczne samochody ciężarowe o DMC do 44 t. Samochody mogą występować w różnych zabudowach jako pojazdy samodzielne lub ciągniki siodłowe dla zestawów ciężarowych.
  • QHM FCEV – samochody ciężarowe o napędzie wodorowym z ogniw paliwowych o DMC do 44 t. Charakteryzujące się zasięgami do 700 km.

A także pojazdy dla usług publicznych:

  • Śmieciarka z napędem elektrycznym w zabudowie dużego samochodu ciężarowego
  • Mała śmieciarka na bazie samochodu dostawczego
  • Samochód dostawczy w zabudowie skrzyni do zabierania odpadów
  • Autobus miejski CIZARIS 12 EV

Lista pojazdów będzie na bieżąco rozwijana wraz z rozwojem portfolio pojazdów oferowanych przez fabrykę w Augsburgu. Oraz oczekiwaniami i zapotrzebowaniem klientów.

Jak obecnie wyglądają możliwości serwisowania w ramach gwarancji pojazdów marki Quantron w Polsce? Czy są warsztaty, które mogą zająć się naprawą pogwarancyjną takich pojazdów?

QUANTRON ma podpisana strategiczną współpracę z firmą Alltrucks oferującą rozbudowaną sieć warsztatów na terenie całej Europy. Dodatkowo będziemy otwierać kolejne punkty serwisowe wraz z rozwojem sieci naszych klientów w Polsce.

Pańskim zdaniem, jaki rodzaj napędu ma większą szansę na odniesienie sukcesu w transporcie ciężkim, wodorowy czy bateryjny?

Z naszych obserwacji na popularność napędu będzie miało wpływ kilka czynników, m.in.: rozwój infrastruktury ładowania oraz poziomy dopłat do samochodów zeroemisyjnych. Istotne będą także zmienne ceny paliw kopalnych i malejące ceny paliw alternatywnych wynikające z efektu skali. Bardzo ważny będzie także kierunek prac legislacyjnych w Polsce i Europie.
Obecnie obserwujemy wzrost zainteresowania technologią wodorową, która oferuje większe zasięgi, z drugiej strony te chęci są hamowane przez ograniczoną infrastrukturę tankowania i wysokie koszty wybudowania własnej infrastruktury. Bardzo dużo zależy od nastawienia władz do wspierania rozbudowy infrastruktury i subsydiowania zakupu zeroemisyjnych pojazdów, których zakup jest zauważalnie droższy.

Licząc się z tym, QUANTRON stawia na elastyczność oferowanych produktów i usług. Nie skupiamy się na produkowaniu samochodów – jesteśmy ekspertem, partnerem umożliwiającym efektywną, ekonomicznie i procesowo, transformację w kierunku zeroemisyjnego transportu.

Źródło: truckfocus.pl