Koncern Volkswagen: dobre pierwsze półrocze wyznacza kierunek na przyszłość

Koncern Volkswagen pozostaje niezmiennie w dobrej kondycji: pierwsze półrocze bieżącego roku rozrachunkowego zamknięto dobrym wynikiem, poza tym trwa wdrażanie skierowanego ku przyszłości programu „TOGETHER – strategia 2025”.

  • Wynik operacyjny koncernu wzrósł w pierwszym półroczu do 8,9 mld euro
  • Mimo dużych wydatków związanych ze skutkami kryzysu wokół silników Diesla nadal      utrzymuje się wysoka płynność finansowa netto w sektorze produkcji aut
  • Przychody koncernu ze sprzedaży do końca czerwca zwiększyły się do 116 mld euro
  • Frank Witter, Członek Zarządu ds. Finansowych: „Jesteśmy finansowo przygotowani na zmiany w branży samochodowej i na wyzwania, które niesie przyszłość”

Obroty koncernu od stycznia do końca czerwca wyniosły 115,9 miliarda euro, co oznacza wzrost w wysokości 7,3 procent. W tym samym czasie wynik operacyjny wzrósł do 8,9 miliarda euro (w zeszłym roku: 7,5 mld), operacyjna stopa zwrotu z inwestycji zwiększyła się zaś do 7,7 procent (zeszły rok: 7,0 procent). Wszystkie dane dotyczące zeszłego roku są wartościami bez zdarzeń nadzwyczajnych. Frank Witter, Członek Zarządu ds. Finansów i Controllingu, określił wynik pierwszego półrocza jako „dobre wspólne osiągnięcie” mimo utrzymujących się nadal trudnych warunków. „Wynik ten cieszy tym bardziej, że zwiększyła się sprzedaż. W pierwszym półroczu wzrost odnotowano przede wszystkim w Europie, a także w Ameryce Północnej i Południowej, co jest szczególnie pozytywne. Skuteczne wykorzystanie pożyczki hybrydowej odbiło się pozytywnie na płynności finansowej netto i wzmocniło zaufanie inwestorów do naszej strategii. Jestem przekonany, że jesteśmy przygotowani finansowo na zmiany w branży samochodowej i na wyzwania, które niesie przyszłość”.

W wyniku operacyjnym koncernu nie uwzględniono wyniku chińskich spółek, który w pierwszym półroczu wyniósł 2,1 (2,4) miliarda euro. Działalność chińskich spółek jest bilansowana at equity i jest widoczna jedynie w wyniku finansowym. Wynik brutto w pierwszym półroczu niemal podwoił się w porównaniu z wynikiem roku poprzedniego mocno obciążonego wydarzeniami nadzwyczajnymi i wyniósł 9,0 (4,8) miliarda euro. Wynik netto wyniósł 6,6 (3,6) miliarda euro.

Matthias Müller, Prezes Zarządu Koncernu Volkswagen, przedkładając półroczny bilans powiedział: „Dobry wynik pierwszego półrocza oraz wzrost sprzedaży w czerwcu potwierdzają, że koncern Volkswagen znowu znajduje się na właściwym kursie. Jesteśmy wdzięczni naszym klientom oraz rynkom kapitałowym za rosnące zaufanie. Nasza działalność operacyjna ma solidne podstawy i dlatego jest dobrą bazą w staraniach, by przekształcić koncern Volkswagen z producenta samochodów w wiodącego światowego dostawcę nowoczesnych środków transportu i usług. Bilans pierwszego półrocza pokazuje ponadto jak wielki potencjał kryje nasze składające się z wielu marek przedsiębiorstwo. Jestem przekonany, że tak przygotowani możemy wspólnie kształtować przemiany”.

Płynność finansowa netto w dziale produkcji samochodów

Płynność finansowa netto w dziale produkcji samochodów koncernu na koniec czerwca wynosiła 23,7 miliarda euro i była o 3,4 miliarda euro niższa niż na koniec 2016 roku. Obciążeniem okazały się przede wszystkim znaczne wydatki związane ze sprawą Diesli. Pozytywnie zaznaczyło się natomiast skuteczne wykorzystanie pożyczki hybrydowej, która wzmocniła kapitał.

Inwestycje rzeczowe w dziale produkcji samochodów zmniejszyły się w pierwszym półroczu o 7,9 procent do 4,2 miliarda euro. Udział procentowy inwestycji rzeczowych w dziale produkcji samochodów zmniejszył się – m.in. z powodu zwiększonych przychodów ze sprzedaży – do 4,2 procent (w zeszłym roku: 4,9 procent).

Marki i obszary działalności
Wynik operacyjny marki Volkswagen Samochody Osobowe wzrósł do 1,8 (0,9) miliarda euro. Oprócz efektu skali oraz marż pozytywny wpływ na niego miały kursy walut oraz optymalizacja kosztów.

Wynik operacyjny marki Audi wyniósł 2,7 (2,7) miliarda euro i znajdował się na ubiegłorocznym poziomie. Zmniejszenie produkcji oraz rozbudowa międzynarodowej gamy modeli i technologii zostały zrównoważone przez optymalizację kosztów produkcji, pozytywne kursy walut oraz optymalizację marż. W danych finansowych marki Audi zawarto również dane dotyczące marek Lamborghini i Ducati.

W wypadku marki SKODA w pierwszym półroczu mocno wzrosła sprzedaż nowego Kodiaqa oraz modeli Fabia, Rapid i Superb. Większa sprzedaż, a także pozytywne skutki w zakresie marż i kursów walut spowodowały, że wynik operacyjny zwiększył się o 25,5 procent do 860 milionów euro.

Marka SEAT zwiększyła swój wynik operacyjny o 40,9 procent do 130 milionów euro. Mimo obciążeń wynikających z kursów walut i wzrostu kosztów pozytywnie na wyniku zaważyły większa sprzedaż i lepsze marże. Do wzrostu sprzedaży w głównej mierze przyczynił się nowy model Ateca.

Wynik operacyjny Bentleya poprawił się osiągając 13 milionów euro (-22 mln). Przyczyną były efekty wynikające z kursów walut oraz niższe koszty rozwoju gamy modeli.

Porsche zwiększyło swój wynik operacyjny w pierwszym półroczu do 2,1 miliarda euro (1,8 mld). Pozytywny wpływ miał na to m.in. wzrost sprzedaży. Znacznie większym popytem cieszyły się modele Macan i Panamera.

Marka Volkswagen Samochody Użytkowe dzięki marżom, wzrostowi sprzedaży oraz kursom walut zwiększyła wynik operacyjny o 49,8 procent do 448 milionów euro. Największą popularnością wśród klientów nadal cieszyły się model Multivan/Transporter oraz Caddy.

Wynik operacyjny Scanii zwiększył się od stycznia do czerwca 2017 roku do 673 milionów euro (550 mln). Było to zasługą wzrostu sprzedaży, wyższego poziomu usług serwisowych oraz korzystnych kursów walut.

MAN zwiększył wynik operacyjny – dzięki wzrostowi sprzedaży oraz marżom – do 193 milionów euro (186 mln). Sprzedaż samochodów MAN była w pierwszym półroczu 2017 roku o 6,9 procent większa niż w roku poprzednim. Wynik operacyjny MAN Power Engineering zmniejszył się w ciągu pierwszych sześciu miesięcy do 73 milionów euro (103 mln).

Volkswagen Usługi Finansowe (od początku 2017 roku włącznie z Porsche Usługi Finansowe) zwiększył wynik operacyjny w porównaniu z poprzednim rokiem o 17,0 procent do 1,2 miliarda euro. Wzrost – oprócz włączenia Porsche Usługi Finansowe – wynikał głównie ze zwiększenia skali działalności.

Prognozy

Koncern Volkswagen spodziewa się, że tegoroczne dostawy aut dla klientów, mimo utrzymujących się trudnych warunków na rynku, nieznacznie przekroczą poziom uzyskany w poprzednim roku. Wyzwaniem będą przed wszystkim rozwój koniunktury, walka konkurencyjna na rynku, niepewność co do kursów walut oraz zagadnienia związane ze sprawą silników Diesla.

Oczekuje się, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży w obszarze samochodów osobowych oraz samochodów użytkowych w roku 2017 wzrosną o ponad 4,0 procent w stosunku do roku poprzedniego. Koncern spodziewa się w bieżącym roku, że operacyjna stopa zwrotu z inwestycji wyniesie od 6,0 do 7,0 procent.

Liczba sztuk1 2017 / 2. kw. 2016 / 2. kw. % 2017 / 1. poł. 2016 / 1. poł. %
Dostawy dla klientów
(w tys. aut) 2,661 2,608 + 2,0 5,156 5,116 + 0,8
Sprzedaż (w tys. aut) 2,660 2,622 + 1,4 5,270 5,199 + 1,4
Produkcja (w tys. aut) 2,696 2,713 – 0,6 5,433 5,268 + 3,1
Zatrudnienie (w tys.)
na dzień 30.06.2017 / 625,8 626,7 – 0,1
31.12.2016
Dane finansowe wg IFRS
(w mln euro)
Przychody ze sprzedaży 59,665 56,971 + 4,7 115,862 107,935 + 7,3
Wynik operacyjny
bez zdarzeń nadzwyczaj. 4,549 4,386 + 3,7 8,916 7,517 +18,6
Zdarzenia nadzwyczajne – 2,487 x – 2,178 x
Wynik operacyjny 4,549 1,899 x 8,916 5,339 +67,0
w % od obrotu 7,6 3,3 7,7 4,9
Wynik brutto 4,337 1,607 x 8,960 4,810 +86,3
w % od obrotu 7,3 2,8 7,7 4,5
Wynik netto 3,192 1,214 x 6,595 3,579 +84,3
Dział produkcji samochodów2
Cash flow z bież. działalności 1,198 7,334 2,033 9,736 – 79,1
Bieżąca działal. inwestycyj.3 3,411 3,484 – 2,1 6,829 4,601 + 48,4
z tego: inwestycje rzeczowe 2,319 2,395 – 3,2 4,159 4,515 – 7,9
w % od obrotu 4,5 4,9 4,2 4,9
Przepływ z bież. działal. netto – 2,213 3,850 x – 4,795 5,135 x
Płynność finan. netto na 30.06 23,745 28,778 – 17,5
Płyn. fin. netto na 30.06/31.12 23,745 27,180

1) Liczba egzemplarzy włącznie z nieskonsolidowanymi  chińskimi spółkami. Dane o sprzedaży za rok
2016 zostały zaktualizowane.
2) Włącznie ze skonsolidowanymi obszarami działalności koncernu: samochody oraz usługi finansowe.
3) Bez kupna i sprzedaży udziałów: 2. kwartał 3.692 (3.646) mln euro, 1. półrocze 6.853 mln euro
(6.939).

Źródło: www.mototarget.pl