W Turkmenistanie nie zobaczysz czarnych samochodów, a w Indiach niemal co trzeci pojazd pokryty jest srebrnym lakierem. Jeśli jednak spojrzeć na światowe tendencje, jeden kolor okazuje się szczególnie dominujący. Co determuje wybór danej barwy samochodu przez kierowców z całego świata? Odpowiadamy poniżej.
Biel króluje na drogach
Według danych Axalta Coating Systems najpopularniejszym kolorem samochodów na świecie jest biel. Aż 39% zmotoryzowanych decyduje się właśnie na barwę pojazdu, która już siódmy rok z rzędu znajduje się na szczycie listy najczęstszych kolorystycznych wyborów.
Popularność bieli nie jest jednak wszędzie taka sama. Przykładowo w Azji kolor ten jest nadzwyczaj popularny – w Chinach 6 na 10 sprzedawanych samochodów to właśnie białe pojazdy. Z kolei w Europie i Stanach Zjednoczonych przewaga białych samochodów jest już mniejsza – według danych Axalty wynosi 25%.
W przypadku SEAT-a na niemal wszystkich kluczowych rynkach kolor biały jest zdecydowanie tym najczęściej wybieranym. Jedynie Holandia jest odstępstwem od tej reguły – w tym kraju najbardziej popularne są szare oraz czarne pojazdy. Udział białych samochodów na głównych rynkach SEAT-a najwyraźniej widać w Hiszpanii, gdzie w ogólnych zestawieniach sprzedażowych prawie połowę pojazdów (45%) stanowią białe czterokołowce.
– Ta estetyczna i elegancka barwa swoją popularność zawdzięcza funkcjonalności. W ciepłych krajach, jak te śródziemnomorskie, dobrze jest poruszać się białym pojazdem, który odbija promienie słoneczne – wyjaśnia Jordi Font z działu kolorystyki i wykończenia SEAT-a.
Czarny i szary na drugim miejscu
Drugim najpopularniejszym kolorem samochodu na świecie jest czarny (z 16% udziału w całościowej sprzedaży). Jednak różnice między krajami znowu okazują się dość znaczące – 22% wszystkich samochodów w Japonii to pojazdy czarne, podczas gdy w Indiach trudno spotkać samochód w tym kolorze. Ma na to wpływ powszechne przeświadczenie o dużej absorbcji promieni słonecznych przez ciemne przedmioty. Czarne modele SEAT-a są szczególnie popularne w Algierii i Holandii, z kolei w Meksyku znajdują się na 6. miejscu. Co ciekawe, posiadanie czarnego samochodu w Turkmenistanie zostało oficjalnie zabronione w stolicy kraju, ponieważ według lokalnych przesądów kolor ten przynosi pecha.
W skali świata szarość wybiera 11% klientów, a co ciekawe, tyle samo osób stawia na pojazdy ze srebrnym lakierem. Srebro jest szczególnie popularne w Indiach, gdzie aż 30% sprzedanych samochodów dostarczono właśnie w tym kolorze. Dla porównania w Chinach tylko 6% kierowców jeździ srebrnymi samochami. W przypadku SEAT-a szary jest drugim pod względem popularności kolorem w takich krajach, jak Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Austria i Szwajcaria.
– Wybór koloru samochodu w danym regionie zależy od bardzo różnych czynników. Wpływ na nasze preferencje może mieć lokalny klimat, przesądy związane z barwami czy kwestia statusu społecznego. W krajach, gdzie samochód jest postrzegany jako potwierdzenie zasobności, kierowcy decydują się na bardziej eleganckie odcienie. Z tych względów przygotowujemy wyszukane i bardzo zróznicowane wersje kolorystyczne pojazdów, aby klienci mogli wybrać ten najlepiej do nich pasujący – mówi Jordi.
Żywsze barwy, większa rozbieżność
W dalszej części kolorystycznego rankingu unikalność gustów każdego regionu jest jeszcze bardziej widoczna. Na przykład w Europie i Stanach Zjednoczonych niebieskie samochody zajmuje wysoką pozycję z 10-procentowym udziałem w sprzedaży, podczas gdy w Chinach pojazdy w tym kolorze są praktycznie niespotykane.
Mieszkańcy krajów śródziemnomorskich preferują samochody w bardziej wyrazistych odcieniach. Wśród hiszpańskich klientów SEAT-a czerwony jest trzecim najpopularniejszym kolorem, w we Włoszech znajduje się na podobnie wysokiej, czwartej pozycji. Z kolei w Szwajcarii, kierowcy nieco rzadziej decydują się na czerwony kolor samochodu, który w ogólnym zestawieniu plasuje się dopiero na szóstym miejscu.
Kolory dla segmentów
Geografia nie jest jedynym czynnikiem mającym wpływ na wybór koloru samochodu. Dużo zależy również od rodzaju kupowanego auta. – Modele sportowe często spotyka się w bardzo żywych, rzucających się w oczy kolorach, z kolei SUV-y najczęściej występują w bardziej ziemistych i naturalnych odcieniach. Duża część samochodów kompaktowych wyróżnia się na drodze jasną, pastelową tonacją, której nie dostrzeżemy w przypadku dużych pojazdów – mówi Jordi. Dla sprecyzowania – 34% luksusowych SUV-ów w Europie to samochody czarne, podczas gdy liczba pojazdów o tym kolorze spada o połowę w przypadku samochodów kompaktowych. Z drugiej strony tylko 3% właścicieli luksusowych SUV-ów wybiera kolor czerwony, który cieszy się popularnością na poziomie 10% w przypadku kompaktów.
Tyle odcieni, ile gustów
– Nie można zapominać, że wybór barwy samochodu jest niezwykle osobisty i wyraża to, jak ludzie chcą być postrzegani. Model Arona jest dostępny w 68 różnych kombinacjach kolorystycznych i myślę, że jest to dopiero początek personalizacji, która w przyszłości rozpowszechni się, zapewniając przy tym jeszcze większy wybór – podsumowuje Jordi.
SEAT jest jedyną firmą z sektora motoryzacyjnego, która projektuje, rozwija i produkuje samochody w Hiszpanii. SEAT, będący częścią Grupy Volkswagen, to międzynarodowy koncern z siedzibą w Martorell koło Barcelony, eksportujący około 80% swojej produkcji do ponad 75 krajów. W 2018 roku SEAT osiągnął ogólnoświatową sprzedaż na poziomie 517 600 pojazdów, co stanowi najwyższy wynik w ciągu 68 lat jego istnienia.
Grupa SEAT zatrudnia ponad 15 000 wykwalifikowanych pracowników w trzech zakładach produkcyjnych w Barcelonie: Zona Franca, El Prat de Llobregat i Martorell, gdzie powstają między innymi niezwykle popularne modele Ibiza, Leon i Arona. Ponadto firma produkuje modele Ateca w Republice Czeskiej, model Alhambra w Portugalii, model Tarraco w Niemczech oraz model Mii na Słowacji.